Gå til innhold
Arkivverket

ArkivDigital är gratis 25-26 aug 2012 SVERIGE


Per Sørdal Lofoten
 Del

Recommended Posts

Også mange kanskje som ikke er klar over at man kan søke i 1900 tellingen i Sverige uten abbonnemen, men det er en bedre søkefunksjon om man har abbonnement. Se nederst på denne siden: http://www.svar.ra.s...3AEA68}= Se øverst i ruten med en gullstjerne, der står det : gratis søk i 1900 års folkräkning.

 

Her er også en nyttig side: http://magasin.kb.se...h_newspaper.jsp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også mange kanskje som ikke er klar over at man kan søke i 1900 tellingen i Sverige uten abbonnemen, men det er en bedre søkefunksjon om man har abbonnement. Se nederst på denne siden: http://www.svar.ra.s...3AEA68}= Se øverst i ruten med en gullstjerne, der står det : gratis søk i 1900 års folkräkning.

 

Her er også en nyttig side: http://magasin.kb.se...h_newspaper.jsp

 

Flott

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert fint at det er gratis tilgang til svenske arkiver en gang iblant. Personlig synes jeg at vi bør slippe slike reklameframstøt for kommersielle firmaer her på Digitalarkivets brukerforum.

 

Jeg har selv en stor svensk slekt, - min oldemor Elna Wilhelmina Biberg kom fra Sundsvall. Men så lenge svenske arkiver er i lomma på kommersielle aktører gir jeg totalt bengen i denne delen av slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig bra med slike reklameframstøt for kommersielle firmaer her, slik at folk kan benytte seg av disse ved behov. Personlig, så har jeg få eller ingen svensker i min slekt etter 1600- talet (kanskje noen få før det), men for alle som har det, så er det viktig også å kunne få oversikt over disse anene. Dette burde jo vært gratis i Sverige også, men hadde jeg hatt stor slekt i det landet, så hadde jeg nok meldt meg på for ett år om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja flott at Per la ut dette, og fint om noen har nytte av det.

 

Det er jo at det er gratis denne helgen her det sies fra om. Det gir mange anledning til å bruke helgen til å lete etter sine Svenske slektninger om de vil.

 

De to jeg la inn er det jo ikke avgifter på ( ikke enda i allefall). At Per Sødal la inn om gratishelg på arkiv digital er jo flott. Det er jo en del som benytter seg av det hver gang, men de må jo først få vite at det er mulig.

 

Jeg har abbonnement på disse tjenestene året igjennom. Og bruker det omtrent daglig også for å prøve å hjelpe andre som også søker sine i Sverige. Det er jeg ikke alene om . Det er flere flinke her som gjør det. Selv har jeg mye Svensk slekt og bruker dette veldig hyppig.

 

Jeg tenker at når det først er gratis, så er det moro å prøve seg selv om man ellers ikke har abbonnement.

 

Så jeg vet ikke helt om jeg vil si at det er reklamefremstøt i negativ mening for kommersiellt firma her. Man gjør jo oppmerksom på at det er gratis nå. Bruk det og prøv det når når muligheten er der uten at det er avgiftsbelagt.

 

Det er forresten sagt at i løpet av neste år skal kanskje www.svar.ra.se bli fritt uten avgift. Stemmer det så mener jeg i min villeste fantasi at det kan bli vanskelig for de andre å forsvare en fortsatt avgift på sine tilbud. Vi får håpe at utsagnet om at det kan bli gratis stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten sagt at i løpet av neste år skal kanskje www.svar.ra.se bli fritt uten avgift. Stemmer det så mener jeg i min villeste fantasi at det kan bli vanskelig for de andre å forsvare en fortsatt avgift på sine tilbud. Vi får håpe at utsagnet om at det kan bli gratis stemmer.

 

Det høres jo veldig bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Igjen har Arkiv digital et par gratis dager. Det blir fritt å søke i materialet til Arkiv digital lørdag 16 og søndag 17 mars. En fin anledning til å gjøre seg kjent med det for de som har svensker å lete etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Dette var super informasjon for meg som har svenske aner både på mor- og farssiden.

En flott mulighet til å teste sidene før man eventuelt tegner et abonnement.

 

Mvh, Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint. Ja det er en fin mulighet. Om du ikke har brukt arkivdigital før så bruk gjerne tiden før helgen til å laste ned det programmet som du trenger for å bruke arkivdigital. Så får du brukt tiden i helgen mer effektivt.

 

http://www.arkivdigi...ne/installation

 

 

 

 

 

 

I did, men får ikke logget inn, hvordan får man aktivert kontoen? Jeg får ikke opp det bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal vel få opp en liste over hva som er tilgjengelig. Men videre inn på bildene kommer du ikke før de åpner for fritt søk på lørdag.

 

Når du åpner programmet så legger ikonet seg på skjermen/skrivebordet ditt. Dobbeltklikker du på det så åpnes et vindu, der du kan se hva som er tilgjengelig på de steder du ønsker å se.

 

Nå blir jeg litt usikker her, men mener du kan komme så langt. For man skal ha mulighet til å sjekke de steder man er interessert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal vel få opp en liste over hva som er tilgjengelig. Men videre inn på bildene kommer du ikke før de åpner for fritt søk på lørdag.

 

Når du åpner programmet så legger ikonet seg på skjermen/skrivebordet ditt. Dobbeltklikker du på det så åpnes et vindu, der du kan se hva som er tilgjengelig på de steder du ønsker å se.

 

Nå blir jeg litt usikker her, men mener du kan komme så langt. For man skal ha mulighet til å sjekke de steder man er interessert i.

 

 

 

 

Jeg forsto innstallasjonsveiledningen slik at dette bildet skulle komme opp

 

 

http://www.arkivdigital.se/download/images/adonline2manual/705/AD2-aktivera.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det stemmer nok. Du må nok vente til det legges fritt på lørdag. Men, da har du programmet installert og slipper å bruke tid på det i helgen. Du kan heller bruke tid på å søke.

 

http://www.arkivdigital.se/volymer her kan du se hva som er tilgjengelig. Du velger først länet og så klikker deg videre til ønsket sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det stemmer nok. Du må nok vente til det legges fritt på lørdag. Men, da har du programmet installert og slipper å bruke tid på det i helgen. Du kan heller bruke tid på å søke.

 

http://www.arkivdigital.se/volymer her kan du se hva som er tilgjengelig. Du velger først länet og så klikker deg videre til ønsket sted.

 

Ok. så det aktiveres først da, Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til deg som har Mac med Lion eller Mountain Lion, altså Mac OS X 10.7 eller nyere.

Programmet som ligger på installasjonssiden det er lenket til over vil ikke fungere.

 

Men litt nede på siden finner du en lenke til Utvecklingsversioner (Beta)

Her kan du laste ned nyere Mac-versjon (adonline2-1.4.3-rc5-r754.dmg) som kjører fint på de nyere operativsystemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Gjorde det som Anne Lene linket til i #13 med epostadresse og løsenord i god tid.

 

Da jeg skulle logge meg på lørdag formiddag fikk jeg melding om feil epostadresse eller løsenord.

 

Jeg skrev for sikkerhetsskyld opp begge i tilfelle, så jeg er sikker på at begge er de jeg registrerte meg med.

 

Jeg har sendt forespørsmål om nytt løsenord men får ikke svar.

 

Det kommer vel på mandag, og da er det litt sent.

 

Andre som har opplevd noe lignende?

 

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jeg usikker her.

 

Du prøver å logge deg inn på siden til arkivdigital ? Det går nok ikke, for du har vel ikke tegnet abbonnement ? Jeg antar du har lastet ned leseprogrammet. Da skal det ligge som et rødtt ikon på dinskjerm/skrivebord, med bokstavene Arkivdigital. Har du forsøkt å åpne det ? Hjemmesiden til arkivdigital kan du bare lukke igjen og glemme (den bruker jeg stort sett bare når jeg skal fornye abb.). Den trenger du ikke etter at du har lastet ned programmet.

 

Jeg mener at det skal gå greit når du dobbeltklikker på den brune AD knappen. Det er der du finner alt materialet.

 

Lykke til. Håper du får det til. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da var det gjort Tore.

Men logoen til Arkivdigital la seg ikke på skjermen(skrivebordet)

 

Skal prøve i morgen formiddag igjen.

 

Takk til Anne Lene og Tore for velvillig hjelp.

 

Vennlig hilsen

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En søvnløs natt her. Så ergerlig dette her da.

 

Som Tore sier, du må registrere deg, og det virker det som du har gjort. Etter at det er gjort så skal du ikke trenge passord osv for å komme inn på materialet.

 

Om ikonet ikke har lagt seg på skjermen din, så foreslår jeg at du forsøker flg:

 

Gå til startmenyen og oversikten over alle programmer på din pc.

Der vil du finne en mappe som heter AD online. Klikk en gang på den.

Der vil ikonet til AD vises.

Høyreklikk på ikonet.

Velg send til

Da kommer det en liste og du kan velge send til skrivebord/lag snarvei.

Så går du tilbake til skrivebordet ditt og da skal ikonet ligge der.

 

Det er ihvertfall en fremgangsmåte på min pc med windows 7.

 

Startproblemer er aldri moro, det kan ta motet fra noen og enhver. Så jeg håper du får det til og kan bruke søndagen til å lete i de svenske kildene.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.