Gå til innhold
Arkivverket

Davik i Nordfjord: Ole Sæbjørnsen Berstad f. ca. 1696. Hva het kona?


Kjell Fredly Smøla
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Ole Sæbjørnsen Berstad var fra Kjøllesdalen (Myklebust) i Davik og var en sønn av Sæbjørn Christoffersen Myklebust og kona Anne Christensdatter. Han ble altså bosatt på Berstad og fikk i alle fall døtrene Kari f. 1723, døpt 3. nov,, samt Marthe f. 1729, døpt 18. sept. 1729. Ole døde på Berstad den 27. des. 1757, men jeg har ikke funnet noe skifte etter ham som kan gi svar på navnet til kona, og om de hadde flere barn.

 

Er det noen som har noen opplysninger om dette paret? Jeg kommer ikke inn på kirkebøkene og/eller de scannede skifteprotokollene i dag, så jeg har ingen henvisninger, desverre.

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til denne familien,men fant slektssiden til Kvien.

 

Er det kanskje Dorte Jonsdtr Sundal som er mor til Ole Sæbiørnsen Berstad,og ikke (Susanne) Anne Christensdatter?

 

 

 

Husband Sæbjørn Christoffersen Kjøllesdal 10

 

Born: 1658 - Kjøllesdal, bnr. 1, Andersbruket, Davik sogn, Sogn og Fjordane, N

Christened:

Died: 1731 - Kjøllesdal, bnr. 1, Andersbruket, Davik sogn, Sogn og Fjordane, N 10

Buried:

 

 

Father: Christoffer Olsen Kjøllesdal (1614-After 1666)

Mother: Guri (Abt 1610- ) 2

 

 

Marriage:

 

Other Spouse: Susanne Christensdtr Vik (1676-1754) 10

 

 

 

Wife Dorte Jonsdtr Sundal

 

Born:

Christened:

Died: 1703

Buried:

 

 

 

Children

1 M Ole Sæbiørnsen Berstad 10

 

AKA: Olle Sæbiørnsen Kiøllisdal, 16 Ole Sæbiørns. Kjøllesdal

Born: 1694 - Kjøllesdal, bnr. 1, Andersbruket, Davik sogn, Sogn og Fjordane, N 9

Christened:

Died: 27 Dec 1757 - Berstad, bnr. 3, Hansbruket, Davik sogn, Sogn og Fjordane, N 15

Buried: 1757 - Davik, Davik prestegjeld, Sogn og Fjordane, N.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jo, det stemmer Ann-Mary, takk skal du ha! Anne Christensdatter var Sæbjørns andre kone etter at Dorte Jonsdatter døde i 1703. Det finnes skifte etter Dorte, men kommer ikke inn på det heller i kveld desverre, finner det bare i databasevelgeren :mellow:

 

Men hvem var sønnen Ole Sæbjørnsen gift med? Kan ha ha vært gift til gården Berstad mon tro?

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell.

 

Bygdeboka for Kjøllsdalen nevner heller ingenting om hva kona til Ola het. Men i følge den samme boka fikk de barna Sæbjørn 1719-1719, Ivar 1720, Kari 1723-1795, Sæbjørn 1726-1822 og Martha 1729-1805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Name: Ifver Olsen Gender: Male Baptism/Christening Date: 18 Aug 1720 Baptism/Christening Place: DAVIK,SOGN OG FJORDANE,NORWAY Birth Date: Birth Place: Death Date: Name Note: Race: Father's Name: Ole Saebiornsen

https://familysearch...M9.1.1/NHJ5-686

Name: Kari Olsen Gender: Female Baptism/Christening Date: 03 Nov 1723 Baptism/Christening Place: DAVIK,SOGN OG FJORDANE,NORWAY Birth Date: Birth Place: Death Date: Name Note: Race: Father's Name: Ole Berstad

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NHJ5-XB3

 

Name: Saebiorn Olsen Gender: Male Baptism/Christening Date: 01 Sep 1726 Baptism/Christening Place: DAVIK,SOGN OG FJORDANE,NORWAY Birth Date: Birth Place: Death Date: Name Note: Race: Father's Name: Ole Saebiornsen

https://familysearch...M9.1.1/NHJ5-DY8

 

Name: Marthe Olsen Gender: Female Baptism/Christening Date: 18 Sep 1729 Baptism/Christening Place: DAVIK,SOGN OG FJORDANE,NORWAY Birth Date: Birth Place: Death Date: Name Note: Race: Father's Name: Ole Saebiornsen

https://familysearch...M9.1.1/NHJ5-FXG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til dere begge to!

 

Det jeg tenkte var at navnene på barna kan gi en pekepinn på hvem mor til barna var. Kanskje kan hun da ha vært en Iver-/Ivarsdatter siden sønn nr. 2 het Ivar? Min kone stammer fra den yngste av barna, altså Marthe Olsdatter Berstad. Kanskje kan svaret ligge i skifteprotokollene, for jeg har i alle fall ikke funnet noen vielse på Ole Sæbjørnsen i kirkebøkene.

 

Mvh. Kjell

 

...og takk til deg Inge! Ja, det var det jeg syntes jeg så tidligere en gang da jeg så på dette skiftet, men var ikke sikker på hva jeg hadde sett, og siden det ikke var mulig å komme inn på skiftet etter henne tidligere i dag, så torde jeg ikke å gå god for min egen hukommelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tenker videre i samme bane når det gjelder navneoppkalling så døpes jentene Kari og Martha i den rekkefølgen. Man skulle derfor anta at Sebjørns mor trolig het enten Kari eller Marthe.

På samme måte kan du se på navne til Sæbjørns barnebarn. Der burde det være en fellesnevner som kan indikere hva kona het.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune!

 

Ja, jeg tenker nok slik. Det ser ut til at Sæbjørn har to døtre med navnet Kari. Kanskje kan hans første kone ha hatt det fornavnet. Og Ole Berstad kaller jo også en av sine døtre for Kari. men dette blir bare spekulasjoner fra min side.

 

Men Oles kone er i alle fall ikke lett å finne. Kanskje kan faddere til deres barn være en hjelp her?

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mye hjelp i barna til Sæbjørn Olsen 1726-1822. Han var gift med Anne Pedersdtr. Hundeide og sammen fikk de barna Ola 1752-1752, Peder 1754-1754, Hans 1755-1835 (neste bruker) og Ole 1759-1773. Med andre ord, bare gutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har nokre tilleggsopplysningar rundt familien her som kanskje kan vere til hjelp, men må sortere dei litt til - kjem tilbake seinare på dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Rune og Aase!

 

Jeg har tenkt å gå grundigere gjennom kirkebøkene for Davik om det kan være mulig å finne ut hvem Ole Berstad var gift med, men skal på jobb i kveld, så jeg får ta det senere. Han kan vel også ha vært gift i en av nabokommunene for den del.

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg drar på jobb har jeg sett i noen år av kirkebøkene for Davik (1724-1728), og spesielt sett på faddere med etternavnet Kjøllesdal el. Myklebust (og Berstad) blant de kvinnelige faddere. Jeg finner flere som ikke er nevnt som faddere på barna til Ole Søbjørnsen, bl.a. Magdeli Olsdatter Myklebust, Synneve Olsdatter Utigaard (Myklebust), Eli Bugjersdatter Myklebust og Anne Rasmusdatter Berstad. Men disse er gjerne plassert i bygdeboka?

 

Dette i all hast. Jeg kommer nok til å lete videre når jeg har tid.

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då skal eg kome med eit lite innspel: Eg ser ofte korleis folk gifter seg innanfor slektskrinsen, og har derfor lyst til å nemne Anne Kristendtr, som tydelegvis er Ola si stemor. Dette skiftet etter Simon Olson Torheimi 1705 viser at Anne også har vore gift med han før ho blei gift med Sæbjørn Kristofferson. I dette ekteskapet er der ei dotter Mari som er 7 år gammal, og som eg så langt ikkje har fastslått den vidare lagnaden til. Eg seier ikkje at ho er aktuell som kone til Ola Sæbjørnson, men ho er heller ikkje ein heilt uaktuell kandidat.

 

 

Redigert: Eg ser no at det truleg er systera Anne Kristendtr som har vore gift med Simon Torheim - den eldste sonen hennar i ekteskapet med Ivar Jenson Hundeide heiter i alle fall Simon. Så dette blir nok berre rot ser det ut til - !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre til gamle Sæbjærn Christoffersen Kiøllesdall ser ut til å være Christoffer Olsen Køllesdal og kona Guri, begge nevnt i koppskatten i 1646:

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=kp14001645nf&gardpostnr=5003&merk=5003#ovre

 

Sæbjørn var kanskje gift 3 ganger. Jeg har notert konene Dorthe Joensdatter Sundal og Anne Christensdatter Vik, men ting tyder på at han kanskje hadde et tidligere ekteskap.

Muligens fra et tidligere ekteskap enn de nevnte har jeg notert Kari Sæbriørnsdatter gift med Ifver Christoffersen Sundal den 12. januar 1716, og en datter Dorthe Ifversdatter Sundal, døpt 18. april 1718. Det er vel hun som er nevnt i skiftet som Aase refererer til. Denne Ifver har jeg notert som død ca. 1723, og Kari gifter seg på nytt med Ole Herlofsen Berstad (i Kjølsdalen). De ser ut til å bosette seg på Verpeide i Rugsund sokn, hvor Kari dør 17. april 1745. Dette er notater jeg har gjort som bør gåes etter da det er lenge siden jeg jobbet med denne delen av slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har lurt på om Sæbjørn har vore gift 4 gonger. I følgje 1701-manntalet har han sonen Kristoffer som er 21 år, og dermed bør vere fødd rundtom 1680. Kari skal vere 61 ved død i 1745 og er dermed også plassert på 1680-talet.

 

Så kjem Ola og skal vere 3 år i folketellinga - etter alder ved død litt eldre. Litt lang avstand mellom desse to "kulla" dersom det er same kona.. Dorte som vi har skifte etter har ikkje born, og ho må då vere gift inn etter at Ola var fødd.

 

(Sus)anne må vere mor til Kari d.y. og Kristen frå skiftet etter Sæbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.