Gå til innhold
Arkivverket

Busetnadssoge for Volda


Bjørg Hukkelberg
 Del

Recommended Posts

Er det nokon som har lett tilgang til Busetnadssoge for Volda? Gjeld gardane Driveklep og Høydalsdal. Er på jakt etter foreldre til Morten Olsen Driveklep 1764-1849. Likeeins foreldre til ekteparet Lars Johnsen og Malene Knudsdtr på Hødalsdal. Takknemleg for all hjelp. Har og spørsmålet på DIS slektsforum.

 

Mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er i bind 3 så har jeg det. Må bare ordne noe først...

 

Da ser jeg at du har fått svar på DIS, så da har du vel det du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vore inn på Dis og sett på opplysningane du fekk der.. Dei kom ifrå "Voldasoga" som Årviknes skreiv.

Du må samanligne desse med den nye "Busetnadsoga", då der er ein del endringar/tileggsopplysningar i mange slektslister. Også for dei folka du spurde etter.

Viss du vil kan eg skrive inn her, det som står i "Busetnadsoga" - men det vert ikkje i kveld. (Eg har ikkje tilgang på Dis på denne PC). Når eg kontrollerte slektslistene mine mot "Busetnadsoga" måtte eg endre ein god del.

- Men der er no feil i dei nye bøkene med - den perfekte feilfrie bygdeboka er nok berre ynskjetenking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det hadde vore kjekt å sjå forskjellane.

Malene Knudsdatter på Høydalsdal var det ingen opplysningar om på DIS

 

Takk på førehand. Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står om Malene at hun ble født ca. 1770, og døde 01.03.1860. Men jeg fant dette interessante brylluppet på Eid i 1808: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=EIDKB3VI&gardpostnr=290&merk=290#ovre

 

Mener Navelsaker er i Honndalen? Han kan jo ha oppholdt seg der? Vet at de hadde mye kontakt med hverandre i de strøka der, fra egen familie. Har selv slekt på Kalvatn og Fyrde, og i Honndalen også i ulike kombinasjoner. Jeg syns dette er en mulighet i alle fall. Tidspunktet passer jo perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øverst i venstre spalte kan jeg se ord som Navelsaker, enkemann, Malene og Høydal. Dette er vel det verste jeg har sett noen gang, men jeg kan definitivt se ordet Høydal der. Tror dette kan være noe å følge opp: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-11 Får nå også øye på Lars og Heggen i kaoset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øverst i venstre spalte kan jeg se ord som Navelsaker, enkemann, Malene og Høydal. Dette er vel det verste jeg har sett noen gang, men jeg kan definitivt se ordet Høydal der. Tror dette kan være noe å følge opp: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-11 Får nå også øye på Lars og Heggen i kaoset...

 

Det er kanskje nesten øvst i spalte nr. 2 du ser. Avskrifta du lenkja til i postinga ovanfor er feil. "Navelsaker" er etternamnet til forlovaren til paret før (byrjar nedst i venstre spalte). Par nr. 2 denne dagen er

"2) Enkemand Lars Johnsen Høydal af Woldens Præstegield og P. Malene Knuds Dr. Heggen. Caut. Peder Nielsen Heggen, Anders Daniels. Lisæt af Woldens Præstegield"

 

Dette var altså 3.juli 1808, 3. sundag etter trieining.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er kanskje nesten øvst i spalte nr. 2 du ser. Avskrifta du lenkja til i postinga ovanfor er feil. "Navelsaker" er etternamnet til forlovaren til paret før (byrjar nedst i venstre spalte).

 

Dette var altså 3.juli 1808, 3. sundag etter trieining.

 

Ja, jeg så jo at det sto Høydal der, etter Lars. Ellers syns jeg dette var veldig vanskelig å lese. Men da fant vi henne i alle fall. Da er det vel andre bygdebøker en Busetnadssoga det må letes i. Lykke til videre Bjørg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det feilskriving frå kyrkjeboka til registreringa vi finn på Digitalarkivet.

Lars Jonson Høydal(sdal) var enkjemann før 11.01. 1807 (skifte) og gifte seg oppatt 1808 med Malene Knutsdtr. Heggen frå br. 1.

Malene sine foreldre var Knut Nilsson Heggen 1741 - 1835 frå br. 3. "Øvre Heggja" og Eli Rasmusdtr. Åland 1750 - 1829. Ho var fosterdtr til Rasmus Olson Heggen 1692 - 1772 og kona, som brukte garden før Knut og Eli. (Oppl. frå bygdeboka for Hornindal).

Lars og Kirsti (1. kona) si dotter Anne er mi tipp-tipp oldemor. Bjørg - vi er litt i slekt.

Det er kort veg over fjellet mellom Heggjabygda og Høydalen. Mellom "Rindalsætra" til Høydalsdalen m.fl og over til Grøndalen, dær setrane til Heggjabygda ligg, er ikkje lange turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg syns det som står i bygdeboka er litt rart når man ser på telling for 1801 for Heggen. Der finner vi både Eli Rasmusdatter og det ekteparet jeg fant som gifte i #12.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f18011443&gardpostnr=63&personpostnr=1262&merk=1262#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt presisering av årstal frå Busetnadssoga:

Ole Hanss. Driveklepp (1734-1812), gift med Ingeborg Sjursd. Mork frå Ørsta (1722-1809)

 

Jon Olss. Høydal (1712-1787), gift med Eli Andersd. Høydalsdal (1722-1762)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fremdeles forvirra ang. Eli Rasmusdatter! Er det noen lokalkjente som vet noe mer? For meg ser det ut som bygdeboka er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fremdeles forvirra ang. Eli Rasmusdatter! Er det noen lokalkjente som vet noe mer? For meg ser det ut som bygdeboka er feil?

Det ville kanskje vere lettare å oppklare forvirringa om du fortalde kva bygdebok (jf. emnetittelen) og kva for opplysningar der som forvirrar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det gikk fram av mine innlegg at det som Sol skriver om i #13 ikke stemmer med det jeg fant i folketellinga og i oversikten over vigde i Eid. Knut Nilson Heggen som er faren vi er ute etter gifter seg ikke med Eli som det står i bygdeboka for Horningdal (i følge Sol, jeg har ikke tilgang til den), men med Kari Andersdatter, og er fremdeles gift med henne i 1801. Da virker det rimelig at hun er mor til Malene. Eli ser ut til å være gifft med Peder fra samme gård...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.