Gå til innhold
Arkivverket

Mons Torchelsen Bakholmen/S. Drivenes - fødsel og død?


Lars Johannessen
 Del

Recommended Posts

Mons Torchelsen Bakholmen ble viet 13.11.1785 i Sund med Kari Aasmundsdtr. S. Drivenes

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11688&idx_id=11688&uid=ny&idx_side=-225

 

Enke Kari Aasmundsdtr. S. Drivenes ble viet 8.7.1798 i Stord, med Samson Jacobsen Egholmen

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11672&idx_id=11672&uid=ny&idx_side=-118

(det er oppgitt feil patronym ved vielsen).

 

Er det mulig å finne info om når Mons Torchelsen døde, alder ved dødsfallet og hvis mulig hvor han kom fra (jeg har ikke funnet verken dåp eller begravelse i Sund eller Stord, heller ikke skifte). Etter det jeg kan se fikk Mons fire barn, det siste født i 1790, så jeg antar at han døde mellom 1790 og 1798.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde håp om at hovedrullen for Søndre Bergenhus hos Innrulleringssjefen skulel gi svarene, men han er ikke innført verken i rullen for 1785 eller i den som kommer etter. Sønnene synes derimot innført. Bygdeboken hjelper ikke.

 

Personer som kom bort på sjøen blir normalt ikke ført i kirkebokens dødsfallslister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forsøket i alle fall! Utgangspunktet for mitt spørsmål er at denne Mons muligens er en bror av min stamfar Ole Torkelsen Heimark, trolig også til Peder Torkelsen Stangeland (Peder er forresten også oppført i bygdeboka under Bakholmen). Mons er oppført som fadder til noen av Peders barn, da bosatt i Kolbeinsvik. Han er også nevnt i skiftet etter Peders første kone, Guri Johnsdtr, død i 1790 på Møgster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antagelsen din om slektskapet kan nok ha mye for seg. På Indre Tuen i Os vokste det opp tre brødre med navnene Peder, Ole og Mons Torkildssønner, født på 1750-tallet. Alle tre flyttet fra Os, og den ene, Ole T., er registrert som oppsitter på Heimark i Våg skipreide. Foreldrene til de tre brødrene kom fra Samnanger.

 

Se bygdebok for Os og hovedrullen fra 1778:

post-286-0-64014700-1345959023_thumb.jpg

post-286-0-47320800-1345959049_thumb.jpg

post-286-0-36970400-1345959058_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, dette var flott å få avklart dette! Tusen takk! I den familien er det da bare morens (Unnas) og søsteren Synnøves skjebne som står åpent. Brita har jeg kontroll på. mvh Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.