Gå til innhold
Arkivverket

Denne stamfaren finner jeg ikke - hjelp.


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg med denne mannen, Halvor Torbjørnsen. Det sies at han var fra Tveit i Åmli, men jeg klarer ikke å finne noe bevis. Kan noe finnes om han. Konas familie kjenner jeg.

 

Halvor Torbjørnsen Apland, født ca. 1639 (65 år i 1701), vistnok på Tveit i Åmli. Skifte 25. juni 1708 på Apland.

 

Gift (1) med enken Ingeborg Jørgensdatter Askland. Skifte 6. september 1695. (Datter til Jørgen Ormsen Askland og Kari Olsdatter Gangsei.)

 

Barn, A-B.

 

A. Jens Halvorsen. På Tveit i Åmli i 1701. Samme sted på skiftet i 1708. Gift med Birgitte Angrimsdatter. Kom til Østre Tveit i Åmli. De ga seg i follaug til halvbroren Åsmund på Apland ved testamente, tinglyst og kongelig konfirmert 1723.

 

B. Karen Halvorsdatter. Gift med Nils Olsen Lunden i Gjerstad. og kom dit. Etterslekt.

 

Ingeborg Jørgensdatter gift (1) med Jens Pedersen Fiskvatten.

Barn:

 

A. Mali Jensdatter, født ca. 1653. Enke i 1699. Gift med enkemann Sven Tengelsen Lunden søndre i Gjerstad og kom dit. Etterslekt.

 

B. Siri Jensdatter. Gift med Tron Olufsen på Oland i Gjøvdal. Skifte 19. november 1696.

 

C. Sigrid Jensdatter Fiskvatten. Gift med Telleiv Eivindsen Homdrom i Gjøvdal.

 

 

Halvor gift (2) med

Gundborg Åsmundsdatter Ausland, Søndeled, født ca. 1675. Død september 1733. Gift (2) 19 søndag etter trefoldighet 1708 med Tor Olsen Slettås. (Sønn til Ole Torsen Slettås og Kari Torsdatter Homme.)

Barn:

 

A. Halvor Torsen, født 1711. Gift. Halvor og kona bosatt på Slettås. Han kjøpte av halvbroren Åsmund sin tilfalne arv i Slettås, 1 5/7 kalvskinn for 34 riksdaler 27 3/7 skilling, datert 15. mars 1734.

 

Barn mellom Halvor og Gunborg, 1-3.

 

1. Torborg Halvorsdatter, født 1699/1700. 8 ½ år i 1708. Gift 16. juli 1724 på Vegårshei med Ola Jensen Bjorvatten på Vegårshei og kom dit.

 

2. Åsmund Halvorsen, født 1702. 6 år i 1708. Gift (1) 29. juni 1727 i Åmli med Åshild Eriksdatter. Død 1752. Overtok Apland. Etterslekt. Gift (2) 30. desember 1754 i Gjerstad med enken Aslau Eriksdatter Vevstad. Ingen barn.

 

3. Torbjørn Halvorsen, født 1706. 2 1/2 år i 1708. Død 1771. Oppholdt seg i 1735 hos stefaren på Slettås i Søndeled. Kom til Skorstøl i Gjerstad.

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står han med fødselsår 1636.

 

Halvor Torbjørnsen Fiskvatn

  • Født: 1636, Fiskvatn, Tveit, Åmli, , Aust-Agder, Norway
  • Ekteskap (1): Ingeborg Jørgensdotter
  • Ekteskap (2): Gunborg Osmundsdatter Ausland før 1708 2707
  • Død: 1708 72 år gammel

 

Fødselsåret 1636 er vel her funnet ved trekke 72 fra 1708. Det kan derfor ikke sies å være dokumentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig Kristian og det samme er fødselsåret jeg oppererer med. Det er derfor det står født ca.1639 (1701 minus 65). Så fødselsåret er en flytende opplysning som vi ser forandrer seg tre år fra 1701-1708.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vistnokk funnet en gang, ett eller annet sted (som jeg ikke finner igjen dumme meg) at Halvor kan ha hatt en bror.

 

Kittil Torbjørnsen. Gift med Ølli Torbjørnsdatter. På Østre Tveit i Åmli.

Barn:

1. Siri Kittilsdatter. Begravet 28. januar 1739, 81 år 3 måneder gammel. Gift med Anders Gjerulvsen Nedre Nes i Holt. De flyttet til Moen i Søndeled. Stor etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mulig dette er kilden

Rettelser i slektsregisteret for Drangedal

mvh

Ragnar Halvorsen

 

Jeg fosøkte å legge ved en bildefil av rettelser for ekteskapsnr.301b, i slektsregisteret.

Men det gikk ikke..

Her er avskrift fra bind 5, under rettelser:

301 b Liv Anundsdtr. Holtan, Sauherad . Følgende 2 barn er uteglemt:

Halvor Torbjørnsen Fiskevatn, f.1636 d.1708 (se Gjerstad s. 68). Stor slekt, bl.a. i Drangedasl (se også Gråtoppboka, s. 99)

Asgjerd f.1643, g.m. Thorvild Torjussen Aase (627b)

 

mvh

Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fosøkte å legge ved en bildefil av rettelser for ekteskapsnr.301b, i slektsregisteret.

Men det gikk ikke..

Her er avskrift fra bind 5, under rettelser:

301 b Liv Anundsdtr. Holtan, Sauherad . Følgende 2 barn er uteglemt:

Halvor Torbjørnsen Fiskevatn, f.1636 d.1708 (se Gjerstad s. 68). Stor slekt, bl.a. i Drangedasl (se også Gråtoppboka, s. 99)

Asgjerd f.1643, g.m. Thorvild Torjussen Aase (627b)

 

mvh

Ragnar Halvorsen

 

301 b.Fra slektsregisteret for Drangedal bind 1. side 104 og 105 Ekteskapsnr.301 b( Dr.soga, s. 692) Torbjørn Jørgensen Vrålstad, f. 1584, d. 1667, g.1.gang m:

Liv (Det må da vere her di to barna er uteglemt)

301 b. Torbjørn jørgensen g.2.gang m:

Sigrid Bjørnsdtr.:

Her nevnes da en rekke barn.

Dersom du ikke har slektsregisteret, kan jeg sende deg en skannet side.

 

mvh

Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei og takk for dette Ragnar Halvorsen. Har ikke fått svart. Ei stund siden jeg var her inne. Men jeg er ikke helt overbevist om at dette stemmer. Det står ikke noe kildemateriale her som forteller at Halvor Torbjørnsen Vrålstad er Halvor Torbjørnsen Fiskvatten i Åmli, og alle mine kilder viser ikke noe kobling til Drangedal. Hvis man i tillegg leser på side 6 i Marie Øvretveits bok, Hallvard Gråtopp og hans etterslekter, fra 1992, står det at Halvor Torbjørnsen Vrålstad ble gift med Anne Knutsdatter Våje. Han skal ha eid halve Ytre Vefall i Drangedal og bodde der. De fikk en datter Kari, gift til Landsverk og Lofthaug i Sannidal.

 

Man skulle jo også tro at gods fra Vrålstad ville dukke opp igjen på Fiskvatten og på Apland i Gjerstad, men det finnes ikke noe. Derimot eier han i Gjerstadgårder og i Tveit i Åmli. Så jeg tror dette er en forhastet konklusjon desverre.

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Kan noen hjelpe meg med denne mannen, Halvor Torbjørnsen. Det sies at han var fra Tveit i Åmli, men jeg klarer ikke å finne noe bevis. Kan noe finnes om han. Konas familie kjenner jeg.

 

Halvor Torbjørnsen Apland, født ca. 1639 (65 år i 1701), vistnok på Tveit i Åmli. Skifte 25. juni 1708 på Apland.

 

Gift (1) med enken Ingeborg Jørgensdatter Askland. Skifte 6. september 1695. (Datter til Jørgen Ormsen Askland og Kari Olsdatter Gangsei.)

 

Barn, A-B.

 

A. Jens Halvorsen. På Tveit i Åmli i 1701. Samme sted på skiftet i 1708. Gift med Birgitte Angrimsdatter. Kom til Østre Tveit i Åmli. De ga seg i follaug til halvbroren Åsmund på Apland ved testamente, tinglyst og kongelig konfirmert 1723.

 

B. Karen Halvorsdatter. Gift med Nils Olsen Lunden i Gjerstad. og kom dit. Etterslekt.

 

Ingeborg Jørgensdatter gift (1) med Jens Pedersen Fiskvatten.

Barn:

 

A. Mali Jensdatter, født ca. 1653. Enke i 1699. Gift med enkemann Sven Tengelsen Lunden søndre i Gjerstad og kom dit. Etterslekt.

 

B. Siri Jensdatter. Gift med Tron Olufsen på Oland i Gjøvdal. Skifte 19. november 1696.

 

C. Sigrid Jensdatter Fiskvatten. Gift med Telleiv Eivindsen Homdrom i Gjøvdal.

 

 

Halvor gift (2) med

Gundborg Åsmundsdatter Ausland, Søndeled, født ca. 1675. Død september 1733. Gift (2) 19 søndag etter trefoldighet 1708 med Tor Olsen Slettås. (Sønn til Ole Torsen Slettås og Kari Torsdatter Homme.)

Barn:

 

A. Halvor Torsen, født 1711. Gift. Halvor og kona bosatt på Slettås. Han kjøpte av halvbroren Åsmund sin tilfalne arv i Slettås, 1 5/7 kalvskinn for 34 riksdaler 27 3/7 skilling, datert 15. mars 1734.

 

Barn mellom Halvor og Gunborg, 1-3.

 

1. Torborg Halvorsdatter, født 1699/1700. 8 ½ år i 1708. Gift 16. juli 1724 på Vegårshei med Ola Jensen Bjorvatten på Vegårshei og kom dit.

 

2. Åsmund Halvorsen, født 1702. 6 år i 1708. Gift (1) 29. juni 1727 i Åmli med Åshild Eriksdatter. Død 1752. Overtok Apland. Etterslekt. Gift (2) 30. desember 1754 i Gjerstad med enken Aslau Eriksdatter Vevstad. Ingen barn.

 

3. Torbjørn Halvorsen, født 1706. 2 1/2 år i 1708. Død 1771. Oppholdt seg i 1735 hos stefaren på Slettås i Søndeled. Kom til Skorstøl i Gjerstad.

 

Mvh. Torbjørn.

Hei

Jeg har ogsaa Halvor Torbiornsen, som en av mine forfedre (som du etterlyser I innlegg 6).

Torbiorn Halvorsen f. ca 1706 er min ane (av ekteskap 2, vedr. hans far).

Jeg er I startfasen vedrorende Halvor Torbiornsen, ser dog av din informasjon en bror ved navn Kittil.

Det er dog en del jeg lurer paa; har du informasjon naar Halvor Torbiornsen blir gift 1 gang (ca aarstall), samt hvem som var hans mor? Jeg vil sette meget stor pris paa tilbakemelding vedr. dette, og haaper aa kunne bidra vedr. hans opphav.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har ogsaa Halvor Torbiornsen, som en av mine forfedre (som du etterlyser I innlegg 6).

Torbiorn Halvorsen f. ca 1706 er min ane (av ekteskap 2, vedr. hans far).

Jeg er I startfasen vedrorende Halvor Torbiornsen, ser dog av din informasjon en bror ved navn Kittil.

Det er dog en del jeg lurer paa; har du informasjon naar Halvor Torbiornsen blir gift 1 gang (ca aarstall), samt hvem som var hans mor? Jeg vil sette meget stor pris paa tilbakemelding vedr. dette, og haaper aa kunne bidra vedr. hans opphav.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Hei igjen

En liten forlemmelse fra min side; har sjekket diverse lensrengnskap/fogderegnskap/ matr./FT osv. fom 1624-

1670. Paa bakgrunn av dette, dor Halvor Torbiornsen sin far ca 1643-1644.

Jeg ser frem til dine analyser, vedrorende dette. Jeg tok med dette pga. gods I flere gaardsbruk.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har ogsaa Halvor Torbiornsen, som en av mine forfedre (som du etterlyser I innlegg 6).

Torbiorn Halvorsen f. ca 1706 er min ane (av ekteskap 2, vedr. hans far).

Jeg er I startfasen vedrorende Halvor Torbiornsen, ser dog av din informasjon en bror ved navn Kittil.

Det er dog en del jeg lurer paa; har du informasjon naar Halvor Torbiornsen blir gift 1 gang (ca aarstall), samt hvem som var hans mor? Jeg vil sette meget stor pris paa tilbakemelding vedr. dette, og haaper aa kunne bidra vedr. hans opphav.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Hei igjen

Jeg har naa sjekket en del mer.

Odel anno 1624; Elling Ostre Tveit og hans med arvinger 5 Hud Ostre Tveit, 1 Hud Nergaard, 1 skinn Loebdall.

Pengeskatt anno 1631, betales av Elling Ostre Tveit. Landskatt anno 1636 betales av Torbiorn Ostre Tveit.

Torbiorn gift med Torbor Angrimsdatter (Bortingshus). Enke ved koppskatten anno 1645.

Skattematrikkelen anno 1647, Ostre Tveit 4 brukere (hver med 1 Hud og 1 geiteskinn). Eiere Elling 2 1/2 Hud og Tollef med sosken 2 1/2 Hud (uvisst hvor meget Torbor eier). Torbor eier utover dette 1/2 Hud I Risland og 4 skinn I Nergaard. Risland arv etter hennes foreldre.

Sogneprestens manntall anno 1666 Ostre Tveit; Torbor Angrimsdatter og barna Rolf 29 aar, Halvor 26 aar og Aslak 21 aar (en Kittil nevnes ogsaa 32 aar). Fogderegnskap/Odel vedr. Risland betales av Rolf Ostre Tveit 1664-1668, 1669-1671 av Halvor Fiskevatten.

Vedrorende Fiskevatten finner jeg enken Ingeborg Jorgensdatter oppf. anno 1666 med sonnen Peder Jensen 15 aar, regner med at dette er Halvor sin 1 hustru. De har flytter til Askland, Odel anno 1683 Ostre Tveit 7 skinn Halvor Askland.

 

Odel anno 1624; Angrim Bortingshus 1 1/2 Hud I Bortingshus, 2 1/2 Hud I Risland, 1 1/2 Hud I Engenes, betaler pengeskatt anno 1630

og landskatt anno 1636.

 

Jeg vet ikke hvor Risland- og Nergaardgodset tok veien, men flere arvinger (samt evnt. makeskifter og salg).

Det er noe tidlig aa sette 2 streker under dette (konkludere), men utgangspunktet er meget lovende (paa tross av noen ????).

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan, så gøy å få en slektning.

 

Halvor Torbjørnsen Apland, født ca. 1639 på Østre Tveit i Åmli (65 år i 1701).

Gift (1) med Ingeborg Jørgensdatter Askland, skifte 6. september 1695. (Datter til Jørgen Ormsen Askland og Kari Olsdatter Gangseig fra Gjøvdal).

Gift (2) med Gunborg Åsmundsdatter Ausland i Søndeled, død i september 1733. (Jeg stammer fra dette ekteskapet).

-----------------------

Far: Torbjørn Kittilsen Østre Tveit, død mellom 1643-1645.

Mor: Torborg Angrimsdatter Engenes i Åmli, enke 1645-1664

----------------

Farfar: Kittil T(orbjørnsen) Østre Tveit i Åmli. Nevnt 1608-1623. Seglet finner du i kongehyllingen i 1610.

Farmor: Ukjent

 

Morfar: Angrim Angrimsen Engenes/Risland/Børtingshus, Nevnt 1592-1626. Lensmann

Mormor: Berte Knutsdatter Stuttstog, Bygland. Nevnt 1606. Død før 1624

---------------------

Farfarsfar: Torbjørn (Bjørnsen) på Tveit, nevnt 1566-1582

Farfarsmor: Torbjørg Aslaksdatter, nevnt 1578.

 

Mormorsfar: Knut Olsen Stuttstog i Bygland, nevnt 1577

mormorsmor: Ingeborg Tormodsdatter, nevnt 1577.

---------------------

Mormorsmorfar: Tormod Herleiksen, nevnt 1523-1536.

 

Det er oversikten i alle fall. :lol:

 

Mvh. Torbjørn.

---------------------

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan, så gøy å få en slektning.

 

Halvor Torbjørnsen Apland, født ca. 1639 på Østre Tveit i Åmli (65 år i 1701).

Gift (1) med Ingeborg Jørgensdatter Askland, skifte 6. september 1695. (Datter til Jørgen Ormsen Askland og Kari Olsdatter Gangseig fra Gjøvdal).

Gift (2) med Gunborg Åsmundsdatter Ausland i Søndeled, død i september 1733. (Jeg stammer fra dette ekteskapet).

-----------------------

Far: Torbjørn Kittilsen Østre Tveit, død mellom 1643-1645.

Mor: Torborg Angrimsdatter Engenes i Åmli, enke 1645-1664

----------------

Farfar: Kittil T(orbjørnsen) Østre Tveit i Åmli. Nevnt 1608-1623. Seglet finner du i kongehyllingen i 1610.

Farmor: Ukjent

 

Morfar: Angrim Angrimsen Engenes/Risland/Børtingshus, Nevnt 1592-1626. Lensmann

Mormor: Berte Knutsdatter Stuttstog, Bygland. Nevnt 1606. Død før 1624

---------------------

Farfarsfar: Torbjørn (Bjørnsen) på Tveit, nevnt 1566-1582

Farfarsmor: Torbjørg Aslaksdatter, nevnt 1578.

 

Mormorsfar: Knut Olsen Stuttstog i Bygland, nevnt 1577

mormorsmor: Ingeborg Tormodsdatter, nevnt 1577.

---------------------

Mormorsmorfar: Tormod Herleiksen, nevnt 1523-1536.

 

Det er oversikten i alle fall. :lol:

 

Mvh. Torbjørn.

---------------------

Hei Torbiorn

Dette var glimrende!!!

Jeg tenkte paa aa legge ut mer kildegrunnlag, vedrorende ekteparet Torbiorn Kittilsen og Torborg Angrimsdtr

men noe unodvendig naa.

Jeg har sjekket seglene, og sjekket en del Agder-brev I dag (og fant ogsaa brevet hvor Angrim sin hustru er nevnt 27/10-1606, fant ogsaa Kittil og Biorn Tveit som lagrettsmenn I den saken).

 

Det vil nok ta en del tid, aa faa oversikt over barna til Kittil T. med ukjent kone og ekteparet Angrim A. og Berte Knudsdatter (flere personer ved Odel Anno 1624).

For ordens skyld; kommer til aa sjekke ut meget mer vedr. Agder-brev, men kommer til aa bruke en del tid paa perioden fom 1624.... mange puslespill-brikker.

 

Alltid morsomt med en ny slektning, og hjertelig takk for ditt svar.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du søker på "Lensmann Angrim Angrimsen i Åmlis slekt" her inne så får du alle barna til Angrim og Berte.

 

 

 

Når det gjelder Torbjørn og Torborgs barn har jeg følgende.

 

1. Kittil Torbjørnsen, født ca. 1632 (32 år i 1664). Gift med Ølli Torbjørnsdatter. På Østre Tveit i Åmli.

    De hadde barna:

    1. Siri Kittilsdatter, begravet 28. januar 1739, 81 år 3 mnd gamme. Gift med Anders Gjerulvsen Nedre Nes i Holt.

    2. Anders Kittilsen Moen i Søndeled.

    3. Birgitte Kittilsdatter. Skifte 12. mai 1727. Gift med Erik Olsen. Skifte 30. september 1707. På Østre Tveit. 5 barn.

 

2. Jon Torbjørnsen, født ca. 1632 (32 år i 1664). Bruker på Østre Tveit.

 

3. Rolf Torbjørnsen, født ca. 1635 (29 år i 1664)

 

4. Halvor Torbjørnsen Apland.

 

5. Aslak Torbjørnsen, født ca. 1643 (21 år i 1664). Nevnt i 1680.

 

Mvh. TSK.


Det som virkelig er snodig er at selv om Angrim Angrimsen er godt kjent og atpåtil ble lensmann, vet man ikke noe som helst om hans forfedre. Hvem er den Angrim som kan ha vært hans far og hva hadde han av egen odel. Jeg har ikke klart dette regnestykket og ingen før meg heller.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du søker på "Lensmann Angrim Angrimsen i Åmlis slekt" her inne så får du alle barna til Angrim og Berte.

 

 

 

Når det gjelder Torbjørn og Torborgs barn har jeg følgende.

 

1. Kittil Torbjørnsen, født ca. 1632 (32 år i 1664). Gift med Ølli Torbjørnsdatter. På Østre Tveit i Åmli.

    De hadde barna:

    1. Siri Kittilsdatter, begravet 28. januar 1739, 81 år 3 mnd gamme. Gift med Anders Gjerulvsen Nedre Nes i Holt.

    2. Anders Kittilsen Moen i Søndeled.

    3. Birgitte Kittilsdatter. Skifte 12. mai 1727. Gift med Erik Olsen. Skifte 30. september 1707. På Østre Tveit. 5 barn.

 

2. Jon Torbjørnsen, født ca. 1632 (32 år i 1664). Bruker på Østre Tveit.

 

3. Rolf Torbjørnsen, født ca. 1635 (29 år i 1664)

 

4. Halvor Torbjørnsen Apland.

 

5. Aslak Torbjørnsen, født ca. 1643 (21 år i 1664). Nevnt i 1680.

 

Mvh. TSK.

 

Det som virkelig er snodig er at selv om Angrim Angrimsen er godt kjent og atpåtil ble lensmann, vet man ikke noe som helst om hans forfedre. Hvem er den Angrim som kan ha vært hans far og hva hadde han av egen odel. Jeg har ikke klart dette regnestykket og ingen før meg heller.

Hei igjen

Jeg har naa lest det refererte innlegget, og igjen hjertelig takk (tydeligvis en person som har sjekket ut mye, skiller sogar paa Angrim sitt bosted anno 1597 Risland, og anno 1600 Engenes, les Agder-brev).

Jeg synes det er noe merkverdig, at det ikke foreligger flere svar vedrorende emnet (meget stor etterslekt)

Jeg kan nevne at den halve huden I Risland forst ble solgt 8/11-1706 (av Jens Halvorsen, Jacob Rolfsen og

Erick Olsen, samtlige fra Ostre Tveit. Dette fremkommer I skiftet paa Risland 28/1-1715, her fremkommer ogsaa meget mange skifter fra 1600-tallet. Ostre Raabyggelag sorenskriveri, Pr. 4, side 247b (skiftet strekker seg over 30 sider...).

 

Jeg undres paa Kittil T. Ostre Tveit dod for 1624 og ukjent hustru sannsynligvis dod for 1624, og dems barn, samt sosken.....? (les fordelingen av Ostre Tveit og Nergaard).

 

Avslutningsvis: jeg finner det ogsaa merkverdig at ingen kjenner til foreldrene til lensmannen Angrim Angrimsen..... (det er hans hustrus Odels-gods I Bygland som selges anno 27/10-1606).

Jeg finner han I flere Agder-brev, saa langt intet vedrorende opphav.

 

De 2 siste avsnitt, blir naa mitt hovedfokus....

 

Igjen hjertelig takk.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver litt til.

 

En Torbjørn Bjørnsen på Tveit er lagrettemann 2 av 3 i Åmli 6. desember 1566. Han saksøkte i 1578, på vegne av kona si, Torbjørg Aslaksdatter, Grunde (Gunvaldsen) Homme i Treungen. Etter større landskyld av Homme. Lagrettemann 1 av 3 i et dokument datert Åmli 1582.

 

Jeg mener de har to barn i alle fall:

 

1. Kittil T(orbjørnsen) Østre Tveit, nevt med segl i 1610.

 

2. Bjørn T(orbjørnsen) Epletveit, nevnt med segl i 1610. Blir kalt beste mann til Epletveit.

    Barn:

    1. Jørgen (Bjørnsen) Epletveit, nevnt 16. oktober 1632. Gift med Gunborg Egilsdatter Gangsei i Gjøvdal. En sønn Nils Jørgensen Epletveit som jeg stammer fra. Han hadde bl.a. sønnen Gisle Nilsen Trydal i Gjerstad.

 

Mvh. Torbjørn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver litt til.

 

En Torbjørn Bjørnsen på Tveit er lagrettemann 2 av 3 i Åmli 6. desember 1566. Han saksøkte i 1578, på vegne av kona si, Torbjørg Aslaksdatter, Grunde (Gunvaldsen) Homme i Treungen. Etter større landskyld av Homme. Lagrettemann 1 av 3 i et dokument datert Åmli 1582.

 

Jeg mener de har to barn i alle fall:

 

1. Kittil T(orbjørnsen) Østre Tveit, nevt med segl i 1610.

 

2. Bjørn T(orbjørnsen) Epletveit, nevnt med segl i 1610. Blir kalt beste mann til Epletveit.

    Barn:

    1. Jørgen (Bjørnsen) Epletveit, nevnt 16. oktober 1632. Gift med Gunborg Egilsdatter Gangsei i Gjøvdal. En sønn Nils Jørgensen Epletveit som jeg stammer fra. Han hadde bl.a. sønnen Gisle Nilsen Trydal i Gjerstad.

 

Mvh. Torbjørn.

Hei igjen

Et lite sidespor forst; jeg er ogsaa etterkommer av Gisle Nilsen Trydal (felles aner her ogsaa).

Hva jeg tenkte paa i mitt forrige innlegg, er Elling Tveit. Vedrorende Odel anno 1624, er han en av dem som signerer dokumentet (E T). Elling T....sen. Videre Elling Tveit og hans medarvinger (vedrorende Ostre Tveit, Nergaard og litt Loebdal). Anno 1647 er Elling Tveit eier av 2 1/2 hud (halve gaarden paa Ostre Tveit). Jeg finner Elling T. Tveit, nevnt tom 1650.

Jeg haaper aa komme frem til hvem han var, samt hvem han var gift med (samt de ovrige personer som er nevnt paa Ostre Tveit og Nergaard).

Jeg haaper I forste omgang paa innspill; vedrorende Elling T.... Tveit og evnt.hustru.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevares. Flere linjer med felles forfedre.

 

Hvis du vil sende på mail noe, er den mirromurr_60@Hotmail.com. Kanskje vi har flere linjer likt. Dette er min morfars forfedre. Han var fra Gjerstad.

 

Mvh. Torbjørn

Hei

Hvis du sender meg en personlig melding gjennom Digitalarkrivet, vil jeg besvare denne.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Et lite sidespor forst; jeg er ogsaa etterkommer av Gisle Nilsen Trydal (felles aner her ogsaa).

Hva jeg tenkte paa i mitt forrige innlegg, er Elling Tveit. Vedrorende Odel anno 1624, er han en av dem som signerer dokumentet (E T). Elling T....sen. Videre Elling Tveit og hans medarvinger (vedrorende Ostre Tveit, Nergaard og litt Loebdal). Anno 1647 er Elling Tveit eier av 2 1/2 hud (halve gaarden paa Ostre Tveit). Jeg finner Elling T. Tveit, nevnt tom 1650.

Jeg haaper aa komme frem til hvem han var, samt hvem han var gift med (samt de ovrige personer som er nevnt paa Ostre Tveit og Nergaard).

Jeg haaper I forste omgang paa innspill; vedrorende Elling T.... Tveit og evnt.hustru.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Hei igjen

Jeg har naa studert dette noe mer, og regner med at Kittil T Oste Tveit + ca 1621 (dette paa bakgrunn av lensregnskap tom 1620, Elling T Ostre Tveit fom 1622).

Paa bakgrunn av fordelingen av godset Ostre Tveit, Nergaard og Loebdal; har jeg konkludert med at Kittil T

Ostre Tveit kun eide en part av garden og en part I Nergaard (muligens noe I Loebdal), samt flere sosken.

Jeg finner ikke Elling T Ostre Tveit, som bruker, gift eller med avkom (1645-1650) (han er saa langt en gaate, dukker opp fra intet fom 1622-1650). Ovrige personer som er nevnt er nok langt enklere aa lose/faa plassert (dog et unntak opphavet til Tollef).

Ferden gaar videre, kun en liten status.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevares. Flere linjer med felles forfedre.

 

Hvis du vil sende på mail noe, er den mirromurr_60@Hotmail.com. Kanskje vi har flere linjer likt. Dette er min morfars forfedre. Han var fra Gjerstad.

 

Mvh. Torbjørn

Hei igjen

Mail er avsendt, min ane etter Gisle Nielsen 1 Ole Gislesen og Guri Olsdatter; datter Ingeri gift med Jorgen Olsen Eskeland, deres datter Karen ble gift med Christen Christensen Aasbo, mange skifter her.

Jeg burde vel oppdatert et over 2 aar gammelt innlegg, vedrorende en Marthe Olsdatter gift med Michel Knudsen Brendalsmo (da dette ogsaa har med dette emnet aa gjore).

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.