Gå til innhold
Arkivverket

Informative overskrifter savnes: NAVN, ÅR,STED, FYLKE. Skal man ikke forvente at dette finnes i en overskrift? NB: Tyding av kilder har et eget forum!


Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Jeg er enig i det som skrives om å lage informative titler, men har også observert at det er de som ikke har det som får mest svar. Må innrømme at jeg når jeg ikke har fått svar, har tenkt tanken at neste gang lager jeg

en intetsigende overskrift bare for få svar. Tror ikke jeg kommer til å gjøre det da. Kanskje burde det vært slik at det ikke gikk an å poste, uten å ha med navn og ca fødselsår i overskriften når man etterlyser aner på

noen?

 

Er Anne Lise inne på noe? Når man oppretter nytt tema - kunne det være egne felt for å angi sted,tidsrom og navn/tema?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, dette har jeg også sett. Men, vi får det vi "fortjener". Jeg skulle ønske at man først henstilte til bruk av fullt navn OG informative overskrifter før det ble gitt hjelp. Dette begynner å bli et ganske stort problem for mange...

 

Dette er jeg enig i.

 

Jeg deler oppgittheten over elendige overskrifter og manglende opplysninger, og jeg forundres stadig over at spørsmålsstillerne selv ikke skjønner at det er en fordel med informative overskrifter. Men sånn er det altså - i iveren etter å få raske svar stilles det raske spørsmål.

 

Men så ser jeg at mange av oss som av og til trår til med litt hjelp, lar være å gjøre spørsmålsstillerne oppmerksomme på en slik "mangel". Min oppgitthet retter seg derfor vel så mye mot alle oss som i all vår velvillighet og hjelpsomhet svarer i tråder med overskrifter som "Hjelp", "Slekt", "Oldemor" o.s.v. - uten å gi spørsmålsstilleren råd om å endre titelen på tråden.

 

Det hender at jeg tilfeldigvis oppdager innlegg med slike intetsigende overskrifter der jeg kunne ha bidratt med svar og lokalkunnskap, men som oftest unnslipper de min oppmerksomhet fordi overskriften er for dårlig. Jeg regner med at dette er tilfellet for mange andre, også. Derfor gir man disse spørsmålsstillerne den beste hjelpen hvis man oppfordrer dem til å bruke bedre overskrifter - da er muligheten større for at også andre kan bidra med gode svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore #52

Ja, jo ..., men det betyr at man først må klikke seg inn på de intetsigende temaene for å kunne henvende seg til temastarter. Det beste hadde vel vært om man i utgangspunktet ble "tvunget" til å tenke litt over temaet sitt ved a ha egne felt for tid, sted tema/navn der i det minste et par felt måtte være utfylt før man fikk legge inn innlegget (det er jo vanlig ellers på nettet når man henvender seg til diverse institusjoner - men spør ikke meg hvordan det kan ordnes programeringsmessig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste hadde vel vært om man i utgangspunktet ble "tvunget" til å tenke litt over temaet sitt ved a ha egne felt for tid, sted tema/navn der i det minste et par felt måtte være utfylt før man fikk legge inn innlegget.

 

Helt enig - men dette er standard hyllevare, så jeg regner med at noe sånt blir vanskelig å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en av de som ser på seg som fersk vil jeg si meg enig i dette. Men årstall??? Det er ikkje altid en har noe årstall å skrive, hva da? Sikkert flisespikkeri fra meg til dere som er eksperter...

Ha en fornøyelig dag alle sammen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke alltid en har nøyaktig årstall å skrive i en overskrift, men som regel vet man vel noenlunde når den det spørres etter er født, døde osv. Så det bør jo være mulig å skrive ca fødselsår, for den man søker

aner etter(hvis det er det som er spørsmålet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det burde ha vært eget forum for søk på aner, og så måtte man legge i ca fødselsår og navn der på den man søkte. Så kunne det vært et eget forum for "diverse" andre spørsmål. På de gamle nyhetsgruppene

for slektsforskning var det jo et forum for etterlysning, ett for diverse og ett for it.spørsmål. Det hadde kanskje vært en ide her også, og da med bestemte kriterier for overskift osv for å kunne spørre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det burde ha vært eget forum for søk på aner, og så måtte man legge i ca fødselsår og navn der på den man søkte. Så kunne det vært et eget forum for "diverse" andre spørsmål. På de gamle nyhetsgruppene

for slektsforskning var det jo et forum for etterlysning, ett for diverse og ett for it.spørsmål. Det hadde kanskje vært en ide her også, og da med bestemte kriterier for overskift osv for å kunne spørre der.

 

Er det ikkje slik det er her då: http://www.disnorge.no/slektsforum/

 

Ikkje alltid så lett å få det til der heller, men moderatorane jobber med å få det betre i allefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kanskje på tide å løfte denne igjen. Veldig mange som glemmer å ta med årstall eller i det minste ca ti-år eller århundre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde i hvertfall være navn og omtrentlig sted i overskriften. Leter etter oldemor eller lignende sier ingenting. Jeg har som andre senere sett at det har vært temaer jeg kunne ha bidratt med, men de går meg hus forbi. Jeg skal kjede meg vedlig for å orke å gå inn på de intetsigende temaene, som ikke gir noen navn, årstall eller sted.

Svarte for å flytte den opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten tanke i natten..

 

Om man skal bli alt for "streng" i forhold til opplysninger man forventer at folk skal legge inn her tror jeg at nye kan dette av lasset før de får startet.

 

Selv om jeg har holdt på i mange år kjenner jeg litt vegring for å spørre om bistand her inne da jeg kunne komme i den situasjonen at jeg glemmer å legge ved en eller annen link eller opplyse om et eller annet jeg visste fra før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at ofte vet man ikke så veldig mye om den man leter etter, men man vet vel navnet og anslagsvis når noen er født. Det man vet om navn, evt alder og sted bør fremkomme i overskriften. At man ikke tenker på å legge ved alt man vet første gang man prøver er ikke så rart, det har sikkert skjedd de fleste. Ofte spør noen om noe, men får svar på ting som de allerede visste fordi det ikke var det de spurte om. Det kan man ikke klage på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad for at dette tas opp igjen. Det er veldig mange intetsigende overskrifter nå. Og - det gjelder ikke bare nye medlemmer av forumet. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange ganger tenkt de samme tanker som deg Hanne, om at noen sikket vegrer seg for å spørre når det blir for strengt. Likevel mener jeg at i overskriften bør det være med navn på den det søkes etter, stedet vedkommende bodde på som voksen og ca fødselsår hvis man vet det. Så bør det videre i innlegget være med om barna, hvis den det spørres etter hadde barn.Har sett at i mange innledende innlegg er det veldig lite informasjon om den det spørres etter, men så kommer det frem etter hvert som folk svarer at den som spurte vet mye mer. Krav til å lage lenke syns selv jeg som har holdt på i mange år kan være vanskelig, og selv om jeg egentlig kan det så får jeg av og til problemer med å få lenkene på plass hvis jeg skal legge inn flere. Hender jeg må lage flere innlegg for å det til med flere lenker, og da tenker jeg at nå får jeg vel negativ kritikk snart. For en nybegynner er sikkert dette med å lage lenke vanskelig, og hadde det vært krav til det den gangen da jeg kjøpte pc i 2000, så hadde vel jeg trukket meg fra et forum med et slikt krav tror jeg. Så krav til lenker syns jeg ikke det skal være så strengt på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ellers aldri for sent å gjøre en intetsigende tittel mer informativ: Trykk "rediger" i det første innlegget, så vil du få anledning til å redigere overskriften :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde være mulig å få inn noe mer utfyllende om disse "problemene" her:

 

http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Hjelp-til-debattfora/Trinn-2-Opprett-nytt-emne

 

En henstilling til nye (og noen gamle) brukere om å "legge alle korta på bordet" med en gang burde også legges til.

 

Tilbakemeldingen "dette visste jeg fra før" eller dobbeltpostinger (f.eks i DIS Slektsforum - hvor svaret noen ganger er gitt) har fått mange av oss hjelpsomme "gamlingene" til å stønne over bortkasta tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei til dere alle!

 

Håper sannelig ikke at hverken nye eller gamle brukere blir skremt bort fra forumet .

Vi har alle vært nye i denne "tralten".

Når det gjelder å legge lenker:Ikke alle er like dreven i dataverdenen.Jeg husker selv hvor håpløs jeg selv var (og fremdeles er) med datakunnskapen når jeg starta i 2006.

Jeg hadde, FØR jeg begynte med slektsforskningen, forbannet meg på at jeg skulle greie å leve livet mitt UTEN datamaskin!!

 

Men så var det bare det at jeg kom over en Amerikakoffert full av gamle papirer og annet fra den tiden bestefar var i Amerika,noe som gjorde at jeg fikk lyst til å følge "sporene" hans i Amerika .Og slik var det at jeg ble "nødsaget" til å lære litt om databruk.

 

Heldigvis fikk jeg mye hjelp og gode råd,og da gikk det lettere etterhvert.

 

Jeg husker godt hvor imponert jeg var over at folk greide å finne så mye opplysninger den første gangen jeg la inn spørsmål på det gamle debattforumet.

 

Det er selvfølgelig viktig å få med flest mulig opplysninger når man legger inn etterlysninger.

Iblant bruker man kanskje unødig tid på å grave frem opplysninger som det viser seg at temastarteren kanskje visste fra før.

 

Men jeg tar ikke DET så tungt.Og det er bedre at temastarter spør en gang for mye,enn en gang for lite.

Selv har jeg dette som en kjær hobby,og er glad hver gang jeg får hjulpet noen her inne.

Jeg bruker muligens litt mye tid på denne hobbyen,men det får bare våge seg!

 

Beste hilsen Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kloke ord, Ann-Mary. Og om vi alle kan nå ditt nivå til å søke og finne etterhvert, kommer nok også spørsmålene og overskriftene til å bli bedre og bedre. Takk for all hjelp så langt :) Vennlig hilsen Helge Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er viktig å legge inn mye informasjon når en spør og gode overskrifter, men har man med mye informasjon eller har kommet langt tilbake i tid får man likevel ikke svar. De som legger inn lite informasjon

i både overskrift og innlegg får i det minste svar. Jeg har lagt inn spørsmål om slekt for venninne i Rødøy på Helgeland med lenker og mye informasjon, og ingen svarer. Det samme har skjedd flere ganger når

jeg har spurt om min egen slekt langt tilbake i tid( 1600-tallet eller første halvdel av 1700-tallet). Er sikker på at noen hadde svart i det minste om jeg hadde lagt inn lite informativ overskrift og lite informasjon

om det jeg spurte om. Er nesten så jeg har vurdert akkurat det. Men jeg kommer nok ikke til å gjøre det, siden jeg selv har irritert meg over at folk har lagt inn lite informasjon når de spør. Og jeg har jo også

noen ganger fått mye god hjelp da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det burde i hvertfall være navn og omtrentlig sted i overskriften. Leter etter oldemor eller lignende sier ingenting. Jeg har som andre senere sett at det har vært temaer jeg kunne ha bidratt med, men de går meg hus forbi. Jeg skal kjede meg vedlig for å orke å gå inn på de intetsigende temaene, som ikke gir noen navn, årstall eller sted.

Svarte for å flytte den opp igjen.

 

 

Behøver nok et løft denne. Synes faktisk at når en ber om hjelp så kan en arbeide såpass mye med teksten at folk forstår hva det dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Absolutt! Men det er kanskje alles feil att det blir som det blir. De som er nye er ivrige og vill finne ut så mye som mulig så fort som mulig. Da er det ikke lesning av alle regler som blir det første man gjør. De som hjelper, forsøker å ikke skremme, støte eller bli sett på som sure grinebitere.

 

En løsning er att man har en liten tekst lagret som kan klistres inn under underskriften som ett vennlig PS. Som for eksempel

"For å få rask og sikker hjelp er det bra om vi får så mye informasjon som mulig og att overskriften er så informativ så vi raskere kan vurdere om vi kan hjelpe, se http://forum.arkivve...-et-eget-forum/ Jeg tror att spesielt alle de som er flittige hjelpere her skulle ha det og att alle nye fort blir overbevist om fordelen. alternativt sende en PM, men det tar mere tid og virker kanskje mer støtende. Ikke vet jeg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En løsning er att man har en liten tekst lagret som kan klistres inn under underskriften som ett vennlig PS. Som for eksempel

"For å få rask og sikker hjelp er det bra om vi får så mye informasjon som mulig og att overskriften er så informativ så vi raskere kan vurdere om vi kan hjelpe, se http://forum.arkivve...-et-eget-forum/

Liker denne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.