Gå til innhold
Arkivverket

Informative overskrifter savnes: NAVN, ÅR,STED, FYLKE. Skal man ikke forvente at dette finnes i en overskrift? NB: Tyding av kilder har et eget forum!


Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

  • 11 måneder senere...

Det er nå verre enn noen gang. Setter denne på toppen igjen.

 

DTH

 

Helt enig med deg Dag. Oldefar i Østfold, min mormor o.l overskrifter sier overhodet ingen ting. Jeg ser det man nevner med at for noen høres det strengt ut. Man vet da navnet på den man søker og nogenlunde årstall, bedre med et spenn på 20 år enn ingenting i det hele tatt. Omtrentlig sted i landet hjelper mye det også. Fullstendig klar over at noen ganger vet man ikke veldig mye, men det tror jeg er særtilfellene at man aner knapt ingenting.

 

Denne her burde ligget fast på toppen med store bokstaver.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

 

Denne her burde ligget fast på toppen med store bokstaver.

 

.

Oppfordringen ligger som innlegg #13 i TIPS-tråden som er klistret: http://forum.arkivverket.no/topic/179082-tips-om-ulike-funksjoner-og-redigeringsmuligheter-i-forumene-paa-digitalarkivet/#entry1563934

.

DIS Danmark har klistret dette, samt forumspilleregler øverst i forumet AneEfterlysning: https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?board=2.0

.

Vi kan lage en tråd hvor vi utarbeider (konkrete) forslag til noe liknende?

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå verre enn noen gang. Setter denne på toppen igjen.

 

DTH

Hei

Jeg er enig I at det foreligger mange innlegg paa forumet, med lite informative overskrifter.

Jeg onsker aa supplere dette emnet noe, da mange I digitalarkivet synes det er kjedsommelig med en lang innledning ved opprettelse av et emne (og foretrekker heller "Loyst", selv om det I ettertid viser at det ikke var "Loyst").

Jeg synes det er paa sin plass med en informativ innledning, ved opprettelse av et emne (dette gir et bedre utgangspunkt for medhjelpere, samt at flere lesere vil finne sine aner- og onsker aa "folge" emnet).

 

Vel, kun et synspunkt fra min side. 1. Informative overskrifter. 2. Informative innledninger.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er enig I at det foreligger mange innlegg paa forumet, med lite informative overskrifter.

Jeg onsker aa supplere dette emnet noe, da mange I digitalarkivet synes det er kjedsommelig med en lang innledning ved opprettelse av et emne (og foretrekker heller "Loyst", selv om det I ettertid viser at det ikke var "Loyst").

Jeg synes det er paa sin plass med en informativ innledning, ved opprettelse av et emne (dette gir et bedre utgangspunkt for medhjelpere, samt at flere lesere vil finne sine aner- og onsker aa "folge" emnet).

 

Vel, kun et synspunkt fra min side. 1. Informative overskrifter. 2. Informative innledninger.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Et lite synspunkt fra min side, noe paa sidelinjen jfr. emnet.

Gruppering/Inndeling av bruker-forumet; jeg tenker ikke paa en kopiering av DIS-Norge (mht. geografisk inndeling, da mange har flere geografiske omraader man gransker), men en inndeling basert paa fodselsaar.

Eksempelvis; personer fodt etter, 1600, 1650, 1700, 1750, 1800, 1850, 1900, samt en inndeling av personer fodt for 1600 og avslutningsvis personer som utvandret fra Norge.

 

Jeg tok med dette mht. aa forenkle bruker-forumet (kun et synspunkt).

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumper tråden opp igjen. Jeg blir litt overrasket når jeg ser personer som har vært på forumet i årevis opprette tema med lite informative overskrifter. Dere burde jo vite bedre, men til tross for det blir det ignorert. Underlig synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumper tråden opp igjen. Jeg blir litt overrasket når jeg ser personer som har vært på forumet i årevis opprette tema med lite informative overskrifter. Dere burde jo vite bedre, men til tross for det blir det ignorert. Underlig synes jeg.

 

Jeg mistenker at noen trådstartere har oppdaget at en ufullstendig tematittel pirrer nysgjerrigheten hos mange og klikker i vei for å hjelpe.

 

Løsningen tror jeg er de erfarne hjelperne her enten ignorerer disse temaene, og sier i fra til trådstarter at de IKKE får hjelp før de har ordnet opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at noen trådstartere har oppdaget at en ufullstendig tematittel pirrer nysgjerrigheten hos mange og klikker i vei for å hjelpe.

 

Løsningen tror jeg er de erfarne hjelperne her enten ignorerer disse temaene, og sier i fra til trådstarter at de IKKE får hjelp før de har ordnet opp

Nettopp dette tenkte jeg på i går, emner med dårlig tittel får nok mange oppslag. Da tenkte jeg også: Ingen liker å bli lurt, så dette er ikke måten å gjøre det på!

 

En sjelden gang tar jeg mot til meg og sier fra om manglende opplysninger i tittel, men det faller jo på steingrunn når de like etterpå får all den hjelpen de trenger - og mere til - av de neste som dukker opp.

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sjelden gang tar jeg mot til meg og sier fra om manglende opplysninger i tittel, ...

 

Vi er kanskje litt redde for å bli oppfatta som surmaga om vi sier fra at noe kan gjøres mye bedre. Jeg innrømmer gjerne at jeg hvertfall er en av dem.

 

De av oss som gjerne ønsker mer informative overskrifter kan jo begynne med å gi hverandre støtte ved å bruke "Lik dette"-knappen når noen har henstilt andre til å skrive en bedre overskrift (det kan like gjerne være en henstilling til å oppgi kilder, bruke Tydeforumet til tyding av kilder, ikke Brukernes Forum, bruke fullt navn og ikke intetsigende nicknavn, osv.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er kanskje litt redde for å bli oppfatta som surmaga om vi sier fra at noe kan gjøres mye bedre. Jeg innrømmer gjerne at jeg hvertfall er en av dem.

 

De av oss som gjerne ønsker mer informative overskrifter kan jo begynne med å gi hverandre støtte ved å bruke "Lik dette"-knappen når noen har henstilt andre til å skrive en bedre overskrift (det kan like gjerne være en henstilling til å oppgi kilder, bruke Tydeforumet til tyding av kilder, ikke Brukernes Forum, bruke fullt navn og ikke intetsigende nicknavn, osv.).

En annen ting som ofte skjer, er at den som spør allerede har et eldre tema basert på samme spørsmål allerede. Eller at vedkommende vet mer om saken enn han/hun gir uttrykk for i innledende spørsmål. Jeg ser ofte at spørsmålsstilleren sier noe slikt som: "Dette visste jeg fra før" når noen har funnet en opplysning og lagt den inn i temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er enig I hva som skrives I dette emnet (burde ligge helt paa toppen, klistret). Jeg maa dog innromme at jeg ikke alltid har skrevet alt ved oppstart av et emne (navn/aar/sted/fylke), men skrevet stedsnavn som kombineres I flere fylker.

Jeg startet et emne I sommer med en utfyllende overskrift (samt innledning), men her oppstaar et lite problem. Overskriften var paa 2 linjer, hvilket ikke fremkommer ved forste oyekast. Dette gjelder ogsaa overskriften, vedrorende dette emnet.

Det ville vaert et fremskritt aa faa bruke 2 fulle linjer, mht overskrift.

Jeg synes ogsaa det er paa sin plass med en innledning, slik at bidragsytere paa forumet faar et innblikk I hva man har av informasjon...............

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er det kun 7 av 25 (30) overskrifter som inneholder årstall.

Men når man spør hvor er Ole Hansen eller hva skjedde med oldemor så er det vel kanskje ikke så nøye hvilket århundre man leter i :unsure:

Endret av Åsbjørg Susort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja, og husk at ikke navn holder!

 

"Hvem var Ole Olsen" er helt intetsigende for meg, likeverdig med "Hjelp!". Få med stedsangivelse og tidsrom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bump" - Vær så snille, da dere, tenk litt på andre. Det postes mye her, og de fleste har ikke tid til å gå gjennom alt. Bruk litt tid på å utforme emnetittel/overskrift!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at det fortsatt svares på dette temaet som Astrid en gang for lenge siden tok opp. Dessverre ser det ikke ut som om det har blitt noen forbedring når det gjelder informative overskrifter. For å få bukt med dette problemet burde ingen lese eller besvare slike innlegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...).

For å få bukt med dette problemet burde ingen lese eller besvare slike innlegg. 

.

Det er jeg ikke enig i.

 

De fleste lærer etter hvert. Det går jo an å gjøre trådstarterne oppmerksom på fordelene ved å ha nok opplysninger i overskriften. Verre er det med de som ikke kommer med noen tilbakemelding når andre har brukt tid på å hjelpe. Mye av grunnen til det siste er at forumfunksjonen epostmelding om nye innlegg er nullet ut hos mange av brukerne og det er visst mange som ikke får til å 'reparere' dette.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Hei

Jeg er enig I hva som skrives I dette emnet (burde ligge helt paa toppen, klistret). Jeg maa dog innromme at jeg ikke alltid har skrevet alt ved oppstart av et emne (navn/aar/sted/fylke), men skrevet stedsnavn som kombineres I flere fylker.

Jeg startet et emne I sommer med en utfyllende overskrift (samt innledning), men her oppstaar et lite problem. Overskriften var paa 2 linjer, hvilket ikke fremkommer ved forste oyekast. Dette gjelder ogsaa overskriften, vedrorende dette emnet.

Det ville vaert et fremskritt aa faa bruke 2 fulle linjer, mht overskrift.

Jeg synes ogsaa det er paa sin plass med en innledning, slik at bidragsytere paa forumet faar et innblikk I hva man har av informasjon...............

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

 

Jeg lofter naa opp dette emnet, da det er meget mange mangelfulle oversikter i  emner.

Jeg har tidligere i emnet vaert kritisk til tittelen "Loyst" (med mine PC-mangler, de 3 siste vokaler, ville dette blitt "Lost").

 

En annen aarsak til at jeg tar opp emnet, er at tidligere etterlysninger/innlegg blir slettet (med ordlyden Loyst). 

 

Jeg er fortsatt av samme oppfatning.

1. Overskrift i et emne.

2. Innledning i et emne.

3. Et emne er ikke Loyst, selv om man kommer videre vedrorende opphav (aapner man en dor, dukker en ny opp, hvilket gjor slektsforskning spennende. Ergo bor ikke innlegg, ei heller slettes.

 

Vel, kun noen synspunkter med de beste intensjoner (beklager mine 3 siste vokaler)

 

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#95

Er enig i det du skriver, Ole Petter.

 

Tips: Hvis du bruker svensk ö når du søker (og skriver) fanges også ord skrevet med ø opp - og dermed ordet "løst".

Du kan jo ord bruke ä og ö når du skriver. Trykk på tødler før du velger bokstav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at overskrifter skal være informative.  Men det må jo også være grenser for hvor lang overskriften skal være.  

Det har ingen hensikt å skrive hele budskapet sitt i overskriften bare fordi det er plass nok til det.  Vær kort og presis, så blir også overskriften lettere å lese.

 

Personlig reagerer jeg mer på innlegg som er vanskelig lesbare, i så måte at de er blottet for store bokstaver, komma, ordentlig formulerte setninger og avsnitt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at det fortsatt svares på dette temaet som Astrid en gang for lenge siden tok opp. Dessverre ser det ikke ut som om det har blitt noen forbedring når det gjelder informative overskrifter. For å få bukt med dette problemet burde ingen lese eller besvare slike innlegg. 

Jeg forstår hvor du vil hen, men metoden du foreslår er jeg ikke enig i.  Man kan ikke ignorere og fryse ut mennesker bare fordi de ikke skriver overskrifter etter ønsket mal.  Det må langt større "forbrytelser" til enn lite informative overskrifter for å ty til et så drastisk virkemiddel  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.