Gå til innhold
Arkivverket

Garden Tho/Toug på Sel i Oppland. 1700-tallet.


Anders Bakken
 Del

Recommended Posts

Blant mine aner finnes ekteparet Erik Fredriksen Tho (ca 1712-1756 og kona Rønnaug Olsdtr (ca1716) Kona lever fortsatt på ner-Tho i folketellinga i 1801.

Ved skifte på ner-Tho i 1738 etter Embjør Syversdtr som var død da, og hennes mann Fredrik Eriksen er det nevnt tre barn, Erik 26år, Syver 17år (han finnes også igjen på Tho i 1801) og datteren Mari, gift med Fredrik Olsen på øver-Tho.

 

Det er også ett skifte samme sted i 1702 etter Erik Pedersen og Berte Fredriksdtr. med barna Fredrik, Oluf, Rønnaug, Berte,Guri, Aase, Marit og Anne nevnt, her kan man vel gå ut ifra at dette samme folkene sidene navnene ser ut til å stemme godt overens og det er på samme gården.

 

Går man enda lengre tilbake finnes også ett skifte samme sted i 1677, etter Peder Olufsen og Guri Eriksdtr, her er barna som er nevnt følgende; Erik, Jon, Johannes, Syver, Marit og Guri. Jeg er da selvfølgelig fristet til å tro at det fortsatt er samme ætta og at dette er neste generasjon.

 

Da har jeg følgende spørsmål. Kan noen hjelpe meg å få bekreftet at bruker/eierrekka på Tho i disse tider er i samme familie og at det dermed blir riktig å følge disse skiftene i forhold til far/sønn rekken?

Videre, når døde Rønnaug Olsdtr som fortsatt var i live i 1801? (jeg har ikke lykkes i å finne henne i de påfølgende årene i kirkebøkene)

Og, kjenner man opphavet til noen av konene til det som ser ut til å være brukerne på nedre Tho.

 

For enkelhets skyld kan jeg jo sette opp anerekka sånn kjapt utifra hvordan man kan se den for seg utifra opplysningene i skiftene.

 

1. Erik Fredriksen Tho (ca 1712-1756) gm Rønnaug Olsdtr. (ca 1716-etter 1801)

 

2. Fredrik Eriksen Tho (?-etter 1738) gm Embjør Syversdtr. (?-ca1738)

 

4. Erik Pedersen Tho (?-ca 1702) gm Berte Fredriksdtr. (?-?)

 

8. Peder Olufsen (?-ca 1677) gm Guri Eriksdtr. (?-ca 1677)

 

Opplysningene fra skiftene har jeg ifra de avskrevne skiftekortene og ikke de originale skanna skiftene (er ikke god nok på å lese originalskrifte fullt ut desverre)

 

Tusen takk på forhånd til de som evt kanskje har jobbet med disse folkene før og vet litt mer sikkert enn det jeg gjør.

 

Mvh. Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo tillegge litt i påvente av evt andre som måtte ha innspill.

 

Erik Fredriksen og kona Rønnaug Olsdtr. hadde seks barn, i tillegg til de fire (Fredrik, Ole, Hans og Imbjør) som kommer frem av folketellinga jeg linket til i mitt første innlegg, hadde de også Mari (1755) og Anne (1751-5.12 1832)

Anne ble gift med Syver Larsen fra Loftsgård og finnes i 1801 som husmenn under Ulvolden på Sel.

 

Rønnaug Olsdtr. som jeg etterlyste dødsåret på i mitt første innlegg har jeg funnet en kandidat under døde i mars 1805 (lengst til høyre på siden) Alderen fraviker i forhold til hva som er oppgitt i folketellinga 1801, men ikke mer enn at det vel er innenfor normalt avvik. Andre passende Rønnaug Olsdtr har jeg ihvertfall ikke funnet.

 

Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.