Gå til innhold
Arkivverket

foreldre til Amund Torbjørnsen ( Rud?) f ca 1620


John Kristoffer Haugan
 Del

Recommended Posts

Hei denne etterlysningen har hvert oppe i dis sitt forum i ca 1 uke nå uten svar. Prøver derfor og legge ut den samme etterlysningen i dette forumet også, i håp om bedre respons.

http://www.disnorge....p=524315#524315

 

Jeg har et lite problem angående Amund Torbjørnsen f ca 1620 som var bruker på Øverby Vardal.

I følge Per Braastad bok om gårder og slekter i Vardal og Redalen. var denne Amund sønn av Torbjørn og Ragnhild Rud, denne Torbjørn Rud er vel den samme som Torbjørn Helgesen Rud fra Flå i Hallingdal.

Jeg ble i midlertidig svært usikker da jeg kom over det som stod i bygdeboka for Flå. I bind 2 side 442-443 er Helge Jonsen og kona Åse Østensdatter, foreldre til Torbjørn Helgesen.

Det står dette om deres sønn Torbjørn.

3. Torbjørn Helgesen d mellom 12 1637 november og 19 februar 1642, g m Gurri Guliksdatter Fra Ørpen eller Redalen, Krødsherad; bodde først på Olberg i Krødsherad ( Nevnt der 24 mai 1617 og 28 mars 1637) og sist på Rud i Soknedalen, hadde to døtre ( Ragnhild og Ingebjørg). Gurri ble att gift før 19 februar 1642 med Kristoffer Gautesen. I 1630 satte Torbjørn opp " Enn forligelse" med Kristoffer By i Sigdal om brukerne av By og hans etterkommere skulle ha bruksretten til, mot å betale landskyld. Da heter han " torben helsen aff Bouen, wdj Floe Annex". Se mer om Torbjørn og Rudgodset under Nordgården Gulsvik.

 

Jeg er ikke sikker på om forfatteren i boka mener at han bare etterlot seg to døtre, eller om han etterlot seg blant annet to døtre.

Jeg lurer derfor om noen vet hvilke barn Torbjørn Helgesen fikk, og om han virkelig er far til Amund Torbjørnsen.

Hvis ikke Amund er sønn til Torbjørn Helgesen , hvem er han da sønn til ?

 

Hilsen John K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg vet ikke hva slags jordgods Amund hadde, eller om han hadde noe. Det jeg har om Amund er hentet fra bygdeboka for Vardal s 277. Under Øverby står det følgende

Fra 1616 var det en Oluf på gården. Han hadde i 1657 20 fe 5 hester, 16 sauer, 8 geiter og 6 svin. Lit senere var Amund gift med Siri bruker. Han døde i 1661 og etterlot seg to sønner. I 1669 er Øverby beskrevet i matrikkelen slik. Bye 1 pund tunge. klocheren på Toten er eier. Føder 11 fe 3 hester. sår 6 td korn. En homelhage Noget bråte og rødingsland.

 

Ut fra dette vil jeg tro at det var et skifte etter Amund i 1661. Skiftet vil kanskje gi opplysninger om jordgods.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje det står hvilket jordgods han eventuelt hadde i boka gårder og slekter i Vardal og Redalen. Har ikke boken selv, men kanskje noen kan gjøre et oppslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kjent med hvilken kilde som dokumenterer at Amund på Øverby i Vardal var sønn av Torbjørn og Ragnhild Rud. Imidlertid er det isåfall gården Rud på Østre Toten det gjelder ( jfr. Totens Bygdebok IV, side 260). Det antydes at også Torgunn Torbjørnsdatter på Haug i Vardal var fra samme gård Rud, men kjenner heller ikke her kildebelegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det noe om hvilke barn Torbjørn Rud hadde i bygdebok for Toten da. Det er jo sikkert folk som hvet hvilke kilder Per Braastad har brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totens Bygdebok IV, side 260, oppgir kun en sannsynlig datter som gift med den neste oppsitteren på gården. Jeg er ikke kjent med hvilke kilder Per Braastad har benyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppslag. Nå er det kanskje jeg som spør dumt, men er det sikkert at Torbjørn Helgesen Rud fra Flå, er den samme Torbjørn Rud i Toten. Den Torbjørn Helgesen Rud fra Flå har vel tilknytning til Rud i Soknedal, som jeg tror er i Buskerud. (Ikke lokalkjent.). Jeg kan vel kanskje ha blandet sammen disse to stedsnavnet og således havnet på villspor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er antagelig Torbjørn Helgesen Rud, og Torbjørn Rud i Toten. To forskjellige personer. Hvor Torbjørn Rud i Toten er den jeg stammer fra. Er slekten til Torbjørn Rud i Toten videre kjent bakover?

Hva står det om Torbjørn Rud i bygdeboka for Toten, har noen kunnet skrive av dette. Så slipper jeg og fjernlåne bygdeboka når bare skal ha info om en person eller et ektepar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg tviler på at noen vet hvilken kilde Per har brukt. Vi som jobbet med 2008 utgaven av boka vet generelt lite eller intet om kildene han brukte. Denne konkrete Øverby-Rud forbindelsen er noe som ikke ble kontrollert ved bearbeidelse av 1993 utgaven i 2008, det var umulig å gå gjennom alt materialet i løpet av de 11 månedene vi brukte.

 

En observasjon er at Anders By (dvs Øverby) oppgis som nær beslektet (med hvem?) ved skiftet etter Torgund Haug 4 apr 1678, det kan være en bit i et resonoment, men det gir i seg selv ingen forbindelse til Rud.

 

Det kan kanskje være noe å hente i skiftene etter Amund Øverby 4 mars 1661, eller sønnen Anders 14.03 1699 Står noe om pantsetting av odelsgods til "Toten".

 

Prøv en etterlysning på www.slektshistorielaget.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig svar Geir. Det er sikkert en helhetlig vurdering som ligger til grunn for Per Braastad påstand, og da blir det vel noe vanskelig og etterprøve kildene på noe hvis. Hadde han hvert i livet så kunne man jo spurt han.

Nå er vel det og undersøke hans påstander kanskje blitt mindre betydning for meg. Dette fordi det var forbindelsen til Flå som begynte og skurre for meg ut fra det som sto i bygdeboka for Flå. Når det senere viser seg at Amund hører til Torbjørn Ruud i Toten,som ut fra det jeg kan forstå har ingen forbindelse til Torbjørn Helgesen Ruud ( Soknedal), som jeg først trodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.