Gå til innhold
Arkivverket

Savner kirkebok for Haltdalen / Ålen 1907 - 1932, Sør-Trøndelag


Wenche H.
 Del

Recommended Posts

Savner kirkebok for Sør-Trøndelag: Haltdalen / Ålen 1907 - 1932.

 

Årene før og etter er scannet, så jeg lurer på hvorfor denne perioden mangler?

 

Mvh

Wenche Holte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner kirkebok for Sør-Trøndelag: Haltdalen / Ålen 1907 - 1932.

 

Årene før og etter er scannet, så jeg lurer på hvorfor denne perioden mangler?

 

Det er avlevert to ministerialbøker for Ålen sogn; 686.A01 for årene 1879-1890, og 686.A02 for årene 1891-1906. Yngre ministerialbøker oppbevares trolig ennå lokalt og er følgelig ikke skanna.

 

Videre er det avlevert to klokkerbøker for Ålen sogn; 686.C01 for årene 1871-1933, og 686.C02 for årene 1933-1950. For førstnevnte klokkerbok har vi basert oss på mikrofilm, men av uvisse årsaker er bare døpte 1871-1916 mikrofilmet. Dette vil vi følge opp ved å skanne resten av klokkerboka fra original, forhåpentligvis lar dette seg organisere i løpet av året.

 

Det ser ikke ut til at dette har blitt fanget opp tidligere. Derfor: Stor takk for at du avdekket dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei  

 

Jeg lurer på hvordan det går med denne saken!

 

Ser i svaret jeg fikk at dere skulle prøve å få scannet det inn, men jeg venter og venter...

Håper det lar seg gjøre snart!

 

Vennlig hilsen

Wenche Holte

 

Det er avlevert to ministerialbøker for Ålen sogn; 686.A01 for årene 1879-1890, og 686.A02 for årene 1891-1906. Yngre ministerialbøker oppbevares trolig ennå lokalt og er følgelig ikke skanna.

Videre er det avlevert to klokkerbøker for Ålen sogn; 686.C01 for årene 1871-1933, og 686.C02 for årene 1933-1950. For førstnevnte klokkerbok har vi basert oss på mikrofilm, men av uvisse årsaker er bare døpte 1871-1916 mikrofilmet. Dette vil vi følge opp ved å skanne resten av klokkerboka fra original, forhåpentligvis lar dette seg organisere i løpet av året.

Det ser ikke ut til at dette har blitt fanget opp tidligere. Derfor: Stor takk for at du avdekket dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser i svaret jeg fikk at dere skulle prøve å få scannet det inn, men jeg venter og venter...

Håper det lar seg gjøre snart!

 

Det ser dessverre ut til at dette stoppet opp, men vi tar nå tak i saken på nytt. Takk for påminnelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da er Ålen klokkerbok C01 1871-1933 supplert med 99 bilder. Bildene er indeksert i dag og kommer på nett i løpet av onsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er Ålen klokkerbok C01 1871-1933 supplert med 99 bilder. Bildene er indeksert i dag og kommer på nett i løpet av onsdag.

 

Tusen takk!

Men, hva gjør jeg når jeg ser at det ble registrert et feil årstall i klokkerboken når min bestemor giftet seg.  

Ekteskapet var den 15/5 - 1915  (nr. 2 på siden)  

 

Navn:   Elling J. Holte og Kari M. Holden     

 

Der står det at Kari M. Holden ble født i 1892.  

Det er feil hun ble født 1. febr. i 1894.

 

Er det mulig å få lagt inn denne typen rettelser noe sted?

 

Mvh

Wenche Holte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der står det at Kari M. Holden ble født i 1892.  

Det er feil hun ble født 1. febr. i 1894.

 

Er det mulig å få lagt inn denne typen rettelser noe sted?

 

Statsarkivene vil vanligvis ikke rette i kildene. Feil i kildene er noe man alltid må ta høyde for i slektsgransking og historie generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statsarkivene vil vanligvis ikke rette i kildene. Feil i kildene er noe man alltid må ta høyde for i slektsgransking og historie generelt.

 

 

Ja jeg kan forstå det - men det er litt synd at man ikke kan få markert at det er en skrivefeil der.

Et lite merke/prikk eller noe som viste at her er det en feil med årstallet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.