Gå til innhold
Arkivverket

Søker hjelp i Sverige


Helge Warberg
 Del

Recommended Posts

Jeg søker en person i Karlstad.

 

Hennes navn er : Maria Andersdotter født 9. juli 1797.

Hvem er hennes foreldre og hvor er de bosatt ?

 

 

Hilsen

Helge Warberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være denne du mener?

 

Name: Maria Andersdotter Gender: Female Baptism/Christening Date: 09 Jul 1797 Baptism/Christening Place: Karlstand, Värmland, Sweden Birth Date: 08 Jul 1797 Birthplace: Death Date: Name Note: Race: Father's Name: Anders Mansson Father's Birthplace: Father's Age: Mother's Name: Maja Stina Ullgren

https://familysearch...M9.1.1/F29T-78R

 

 

Maria Andersdotter

Sweden, Baptisms, 1611-1920 birth: 08 Jul 1797 christening: 09 Jul 1797 Karlstand,​ Värmland,​ Sweden residence: 1797 Karlstad,​ Värmland,​ Sweden parents: Anders Mansson,​ Maja Stina Ullgren

 

 

Anna Andersdotter

Sweden, Baptisms, 1611-1920 birth: 30 Jul 1789 christening: 31 Jul 1789 Karlstand,​ Värmland,​ Sweden residence: 1789 Karlstad,​ Värmland,​ Sweden parents: Anders Mansson,​ Maria Stina Ullgren

 

Magnus Andersson

Sweden, Baptisms, 1611-1920 birth: 20 Dec 1791 christening: 21 Dec 1791 Karlstand,​ Värmland,​ Sweden residence: 1791 Karlstad,​ Värmland,​ Sweden parents: Anders Mansson,​ Maria Stina Ullgren

 

 

Maria Andersdotter

Sweden, Baptisms, 1611-1920 birth: 03 Dec 1794 christening: 04 Dec 1794 Karlstand, ​ Värmland,​ Sweden residence: 1794 Karlstad, ​ Värmland,​ Sweden parents: Anders Mansson,​ Maria Stina Ullgren

 

 

 

 

Samme mor som til barna ovenfor?

 

Lars Magnus Olofsson

Sweden, Baptisms, 1611-1920 birth: 20 Nov 1807 christening: 21 Nov 1807 Karlstand,​ Värmland,​ Sweden residence: 1807 Karlstad,​ Värmland,​ Sweden parents: Olof Backstrom,​ Maja Stina Ullgren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ann-Mary

 

Du er som sedvanlig utrolig rask til å svare.

 

Denne opplysning du her kommer med har jeg en gang trodd var den riktige, men i dag fikk jeg en annen opplysning som får meg til å undre.

 

Karlstad Stadsforsamling A-I-16. 1819-1824. bild 375 side 371.

Personen er fortsatt Maria Andersdatter f 1797.

Denne husforhørslengden forteller følgende:

 

Arbeidskar Anders Erikson 1756

Hustru Catr. Andersdtr 1760

Flere barn

dtr Maria Andersdtr 1797

son Erik Gustaf 1816.

Det er riktig at hun fikk en sønn i 1816 hvor faren gir barnet sitt etternavn selv om gutten er uækte.

 

Hvor er sammenhengen ?

 

Hilsen

Helge Warberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Gustaf

Sweden, Baptisms, 1611-1920 birth: 19 May 1816 christening: 19 May 1816 Karlstand,​ Värmland,​ Sweden residence: 1816 Karlstad,​ Värmland,​ Sweden parents: Lindberg,​ Maria Andersdotter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ann-Mary

 

Jeg kjenner til denne siste opplysningen. Der står det om vitnene betjent Lindberg. Vedkommende som har registrert dette har misforstått.Faderen skal være Major Petter Warberg. Vedkommende som har registrert har skrevet det slik at man tolker at det er betjent Lindberg som er faderen. Erik Gustaf er imidlertid Major Warbergs 13. barn, det fremgår av senere husforhørslengder.

Men det er problemet med Maria Andersdotters opphav jeg strever med. Jeg sitter da tilbake med to opplysninger om hennes foreldre,hvem av disse skal jeg falle ned på ?

 

Hilsen

Helge Warberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søker en person i Karlstad.

 

Hennes navn er : Maria Andersdotter født 9. juli 1797.

Hvem er hennes foreldre og hvor er de bosatt ?

 

 

Hilsen

Helge Warberg

 

Vet du hva som skjedde med henne ? Ble hun boende i Sverige, eller emigrerte hun. Når du skriver at hun er født 9/9-1797, hvor er den info fra, og er det en sikker info?

 

Den som kommer frem i innlegg 2 som Ann-Mary fant er født 8/9 og døpt 9/9-1797. Stemmer jo ganske bra med den info du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du henviser til husforhør 1819-1824 side 371. Der fremkommer det at Maria har sønnen: Erik Gustaf født 1816. Har du fra før noe info som kan si noe om det, om det kan stemme ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne Lene

Takk for svar og funderinger.

Ja jeg har mengder av opplysninger om denne karen Erik Gustaf Warberg f 1816.

Hans mor Maria Andersdtr f 1797 var tjenestepike hos major Peter Warberg. Hun var 19 år og han var en gift mann på 50 år med 11 barn fra før og bosatt i huset sammen med de yngste barna og sin hustru. Omtrent samtidig nedkommer hans hustru med sønnen Ivan (1816) og tjenestepiken med sønnen Erik Gustaf. (no 13) Maria Andersdtr blir boende en stund i huset sammen med barnefaderen og hans familie. Faderen får senere sønnen inn i militæret og han gjør en karriere der inntil han blir lantmetare i Vermland. Så Erik Gustaf Warberg er dokumentert. Men... denne hans moder Maria har alltid vært et problem å verifisere og med henne den familie hun stammer fra.

 

Hilsen

Helge Warberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du henviser til husforhør 1819-1824 side 371. Der fremkommer det at Maria har sønnen: Erik Gustaf født 1816. Har du fra før noe info som kan si noe om det, om det kan stemme ?

 

Jeg ser jo at du allerede har gitt svar på dette før. Beklager at jeg ikke så det før jeg skrev.

 

Hei Anne Lene

Takk for svar og funderinger.

Ja jeg har mengder av opplysninger om denne karen Erik Gustaf Warberg f 1816.

Hans mor Maria Andersdtr f 1797 var tjenestepike hos major Peter Warberg. Hun var 19 år og han var en gift mann på 50 år med 11 barn fra før og bosatt i huset sammen med de yngste barna og sin hustru. Omtrent samtidig nedkommer hans hustru med sønnen Ivan (1816) og tjenestepiken med sønnen Erik Gustaf. (no 13) Maria Andersdtr blir boende en stund i huset sammen med barnefaderen og hans familie. Faderen får senere sønnen inn i militæret og han gjør en karriere der inntil han blir lantmetare i Vermland. Så Erik Gustaf Warberg er dokumentert. Men... denne hans moder Maria har alltid vært et problem å verifisere og med henne den familie hun stammer fra.

 

Hilsen

Helge Warberg

 

Ja jeg ser jo at du vet mye om dette. Kan du si noe om hvor du har all den infoen fra ? Kanskje det kan være mulig å nøste seg bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jo at du allerede har gitt svar på dette før. Beklager at jeg ikke så det før jeg skrev.

 

 

 

Ja jeg ser jo at du vet mye om dette. Kan du si noe om hvor du har all den infoen fra ? Kanskje det kan være mulig å nøste seg bakover.

 

En fundering til fra meg. Er du sikker på at det er Major Warberg som er far til Erik Gustaf.? Jeg legger ved kopi av Erik Gustafs dåpsinnføring, som du sikkert har. Om mor står det : pig Maria Andersdotter 19 år hos Major Warberg. Men, på siste linje i innføringen står det fader angifven: Betjent Lindberg.

post-445-0-42141900-1346191606_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne Lene

Takk for at du engasjerer deg i denne spesielle familiehistorien.

Major Warberg, senere oberstløytnant Warberg, sjef for Vattenforskning i Vanern, lyser denne gutten Erik Gustaf i kull og kjønn. Han går inn i familien som sønn no 9 og barn no 13. Familien er kjent i Sverige gjennom mange år og faderen er Petter Warberg. Denne betjent Lindberg er den person som vitner om at faderen er angiven. Lindberg er ikke far til Erik. Den store tragedie i familien oppstår da Erik er innrullert som sergeant i Vermlandske Feltjegere, plassert der av sin far. Han finner en pike av folket som Oberstløytnanten ikke godkjenner og gjør sønnen arveløs.

Men Erik Gustaf klarer seg meget bra, selv om han ble arveløs. På grunn av sin familiebakgrunn, (Petter er ridder av Sverdsordenen og Vasaordenen,) kommer han inn på Mårbacka gjennom Gustaf Lagerløf og omtales senere i Selma Lagerløfs bøker. Erik Gustaf Warberg blir lensingeniør i Vermland og dør i 1886.

Vi har derfor rimelig orden på han og hans fars bakgrunn, men det er hans mor vi strides om.

 

Hilsen

Helge Warberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Hei Anne Lene

Takk for at du engasjerer deg i denne spesielle familiehistorien.

Major Warberg, senere oberstløytnant Warberg, sjef for Vattenforskning i Vanern, lyser denne gutten Erik Gustaf i kull og kjønn. Han går inn i familien som sønn no 9 og barn no 13. Familien er kjent i Sverige gjennom mange år og faderen er Petter Warberg. Denne betjent Lindberg er den person som vitner om at faderen er angiven. Lindberg er ikke far til Erik. Den store tragedie i familien oppstår da Erik er innrullert som sergeant i Vermlandske Feltjegere, plassert der av sin far. Han finner en pike av folket som Oberstløytnanten ikke godkjenner og gjør sønnen arveløs.

Men Erik Gustaf klarer seg meget bra, selv om han ble arveløs. På grunn av sin familiebakgrunn, (Petter er ridder av Sverdsordenen og Vasaordenen,) kommer han inn på Mårbacka gjennom Gustaf Lagerløf og omtales senere i Selma Lagerløfs bøker. Erik Gustaf Warberg blir lensingeniør i Vermland og dør i 1886.

Vi har derfor rimelig orden på han og hans fars bakgrunn, men det er hans mor vi strides om.

 

Hilsen

Helge Warberg

 

Dette er kjempeartig... Kom inn på denne linken etter å ha googlet litt i forbindelse med min slektssøking... Erik Gustaf 'Warberg er min tipptippoldefar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.