Gå til innhold
Arkivverket

Marie Christine Bay (1805+1878) gift med 1) Anders Er(n)lund fra Sverige (Karlstad) 2) Josef Landgraf fra Eda (Sverige). Hvem var disse herrene?


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Marie Christine Bay, f. Vinger 1805, d. Christiania 1878 var barn nr. 7 i en søskenflokken på 17 hos Hans Christian Bay som kalles proprietær og drev gjestgiveri på Magnor i Eidskog.

Marie Christine ble gift i Vinger 5 desember 1830 med enkemann og postillon (hva nå det betyr??) Anders Andersen Ernlund (eller Erlund) fra Karlstad, 34 år, ergo født ca.1806. Jeg vet ikke om det ble barn i ekteskapet, men mannen må ha gått bort tidlig, for i 1836 tyder det på at hun er gift med Josef Landgraf. *)

 

*) Vielse Tefoldighetskirken (Christiania) 4 juli 1859: ungkar, boktrykkersvenn Peter Gustav Adolf Andersen, f. Christiania, 23 1/2 år, og pige Ingeborg Dorthea Landgraf, f. Vinger, 23 1/2 år (ergo født ca. 1836), datter av Josef Landgraf. At moren var Marie Christine Landgraf, født Bay er det ingen tvil om siden det er denne datteren og svigersønnen som averterer Marie Christines bortgang i 1878.

 

Jeg tolker det dithen at denne Josef Langraf må ha vært bosatt i Eda i Värmland siden det står opplyst ved folketellingen for Christiania i 1875 at enken Marie Langraf (f.1805), var bosatt i Hammerborgsgt. 12 hos sønnen Herman Landgraf som var født på Eda Glassverk i 1846. Kan hende var far faren ansatt her. Litt forvirrende blir det når det i kirkeboken for Trefoldighetskirken, Kristiania 6 desember 1874 står at Herman Landgraf (da han stod brudgom) var sønn av Frants Landgraf!

Ved folktellingen i Christiania står 1910 opplyses det at Herman Landgraf var født på Eda Glasverk, Sverige 5 april 1845.

 

Lar det seg gjøre å finne flere opplysninger om de to ektefellene til Marie Christine Bay?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Name: Maria Charlotta A.sdotter Gender: Female Baptism/Christening Date: 04 Aug 1833 Baptism/Christening Place: Karlstand, Värmland, Sweden Birth Date: 01 Aug 1833 Birthplace: Death Date: Name Note: Race: Father's Name: A. Ernlund Father's Birthplace: Father's Age: Mother's Name: Maria Christina Bay

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/F295-NL9

 

Name: Hedda Johanna A.sdotter Gender: Female Baptism/Christening Date: 10 Mar 1831 Baptism/Christening Place: Karlstand, Värmland, Sweden Birth Date: 08 Mar 1831 Birthplace: Death Date: Name Note: Race: Father's Name: A. Ernlund Father's Birthplace: Father's Age: Mother's Name: M. Chr. Bay

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/F295-65J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

name: Marie Christine BAY gender: Female birth: 1805

Vinger, Kongsvinger, Hedmark death: 30 Jun 1878

Sofienberg, Oslo burial: 4 Jul 1878 AFN: 1WL2-XRL child 1: Casper Herman Josephsen (Reg.X) LANDGRAFF (AFN: 1WL2-T80 ) gender: Male BIRTH

8 Apr 1845

Eda Glasbruk, Sverige, Europa

 

spouse: Joseph Frantsen LANDGRAFF (AFN: 1WL1-PD0 ) marriage: 1835 child 1: Casper Herman Josephsen (Reg.X) LANDGRAFF (AFN: 1WL2-T80 ) gender: Male BIRTH 8 Apr 1845

Eda Glasbruk, Sverige, Europa child 2: Hans Josephsen LANDGRAFF (AFN: 1WL2-XT1 ) gender: Male BIRTH 24 Jul 1841

Eda, Sverige, Europa child 3: Julie Josefine Wilhelmine Andrine Josephsdatter LANDGRAFF (AFN: 1WL2-XSS ) gender: Female BIRTH 8 Apr 1837

Eda, Sverige, Europa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Ernlund var postfunksjonær eller rett og slett postbud. Han døde i Karlstad (land forsamlingen) 11.6.1834. Dødsårsaken var feber og alderen hans ble oppgitt til 37 år, elleve måneder og 27 dager. Det var to barn i ekteskapet: Hedda Johanna f. 8.3.1831 og Marie Charlotte f.1.8.1833, begge er døpt i Karlstads landforsamling. Marie Charlotte har etterkommere i Norge som driver med slektsgranskning. Hvis du søker på Ernlund på det svenske nettstedet Anbytarforum, vil du finne en del opplysninger.

 

Josef Landgraff var som du vil se av de opplysningene du alt har fått, en temmelig vidløftig herre. Så langt jeg kjenner til hadde han i alt tolv barn med seks forskjellige kvinner. Han var gift to ganger – første gang med Lovise Wilhelmine Kauffeldt (1803) og andre gang med Maria Christina Lindquist (1815).

 

Han var ikke gift med Marie Christine Bay, men paret fikk i alt fem barn sammen. I tillegg til de tre som er oppgitt i forrige innlegg kommer tvillingene Ingeborg Dorthea og Marie Christine f. på Eda 5.2.1836.

 

Marie Christine Bay kalte seg Ernlund eller Bay Ernlund i Sverige. I Norge brukte både hun og Josef Landgraffs barn navnet Landgraff.

Josef Landgraff var glassblåser. Han var født ca 1782 i Sachsen og kom til Norge i 1789 sammen med sine foreldre, Frantz Ferdinand Landgraff og Maria Magdalena Laumann. Familien kom først til Hurdals glassverk og deretter til det nystartede Jevne glassverk i Fåberg hvor Frants Ferdinand Landgraff var hyttemester og også i en periode forvalter

 

Josef Landgraff døde i Eda 11.5.1850. Alderen hans ble da oppgitt til 66 år.

 

mvh

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var innkommet mange interessante opplysninger, så tusen for all hjelp så langt. Dette var opplysninger som selv ikke Delphin Amundsen klarte å spore opp da han i 1943 utgav en bok om slekten Bay.

 

Nå forstår jeg hvorfor jeg ikke finner noe særlig skrevet om denne Landgraf i de gamle slektsnotatene som er bevart etter mine forfedre - det var vel helst en person man ikke snakket så mye om! Flere giftemål, elskerinner og barn i og utenfor ekteskapet ble antagelig for meget for min oldefar sorenskriver Piro som hadde Josef Landgraf som sin onkel og som har etterlatt seg mye skriftlig om slekten.

 

Selv reagerte jeg jo en smule når jeg leste at Josef Landgrafs s kjæreste Anne Larsdatter som han får barn med i 1803 (13 dager før han gifter seg med Lovise Wilhelmine Kauffeldt) også hadde barn med broren hans: Frants Landgraf. Vel og merke hvis kirkebokens opplysninger er korrekte. Barnet: Johan Fredrik Frantsen Landgraf, født Fåberg 27 oktober 1808, har presten ført opp som et supplement under døpte. Moren opplyses å være Anne Larsdatter , mens barnefaren ikke er navngitt direkte, men siden gutten er innført som "Fredrik Frantsen" må vi jo tolke det dithen at det er Frants Landgraf som er faren.

 

At Marie Christine Bay ikke var gift med Josef Landgraf var nytt for meg. Hvordan det siden kunne ha seg at hun brukte navnet Landgraf synes kanskje litt underlig, men forståelig all den tid hun reiste tilbake til Norge og hadde med seg sine Landgraf barn. Antar Marie Christine neppe ble sett på med blide øyne av den øvrige delen av familien!

 

Ja, her er fortsatt mye å sette seg inn i, men jeg må jo si at denne Josef Landgraf var en spennende fargeklatt å få inn i familien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Dette var veldig interessant! Jeg er ny på slektsgranskning og må si det er utfordrende å finne informasjon om Landgraff som min mors famile stammer fra. Er det noen som har tilgjengelig slektstre og informasjon som jeg kan "stjele"? Hadde vært helt topp med mer informasjon om mine aner som jeg ikke kjenner i det hele tatt. Min oldefar Sigurd Landgraff (Gift med Karen Landgraff –født Nilsen) i Skien er mitt utgangspunkt. (De fikk en datter som hette Reidun Langraff-senere gift Sævik.

Krysser alle fingre i håp om hjelp.

Besøk meg gjerne på nettsiden: http://www.myheritage.no/site-family-tree-202615041/hadland

 

Mvh

-Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her var innkommet mange interessante opplysninger, så tusen for all hjelp så langt. Dette var opplysninger som selv ikke Delphin Amundsen klarte å spore opp da han i 1943 utgav en bok om slekten Bay.

 

Nå forstår jeg hvorfor jeg ikke finner noe særlig skrevet om denne Landgraf i de gamle slektsnotatene som er bevart etter mine forfedre - det var vel helst en person man ikke snakket så mye om! Flere giftemål, elskerinner og barn i og utenfor ekteskapet ble antagelig for meget for min oldefar sorenskriver Piro som hadde Josef Landgraf som sin onkel og som har etterlatt seg mye skriftlig om slekten.

 

Selv reagerte jeg jo en smule når jeg leste at Josef Landgrafs s kjæreste Anne Larsdatter som han får barn med i 1803 (13 dager før han gifter seg med Lovise Wilhelmine Kauffeldt) også hadde barn med broren hans: Frants Landgraf. Vel og merke hvis kirkebokens opplysninger er korrekte. Barnet: Johan Fredrik Frantsen Landgraf, født Fåberg 27 oktober 1808, har presten ført opp som et supplement under døpte. Moren opplyses å være Anne Larsdatter , mens barnefaren ikke er navngitt direkte, men siden gutten er innført som "Fredrik Frantsen" må vi jo tolke det dithen at det er Frants Landgraf som er faren.

 

At Marie Christine Bay ikke var gift med Josef Landgraf var nytt for meg. Hvordan det siden kunne ha seg at hun brukte navnet Landgraf synes kanskje litt underlig, men forståelig all den tid hun reiste tilbake til Norge og hadde med seg sine Landgraf barn. Antar Marie Christine neppe ble sett på med blide øyne av den øvrige delen av familien!

 

Ja, her er fortsatt mye å sette seg inn i, men jeg må jo si at denne Josef Landgraf var en spennende fargeklatt å få inn i familien!

 

I slektsboken for familien Bay er det vel utelatt det som ikke skulle "offentliggjøres" Min oldemor Olava Otterdatter født 1847 i Odalen, fikk i 1869 et barn, Inga Marie, med Johan Georg Pettersen Bay født 1849. Jeg mener jeg har bladd i slektsboken til Bay uten å finne min mors tante og hennes barn Inga Marie. Inge Marie ble forøvrig bortsatt på en gården Bognerud i Sørum og Johan emigrete til New Zealand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Hei

 

Jeg håper noen av dere som har forsket på Joseph Frantsen Landgraff`s slekt fortsatt er brukere av Arkivverket.
Han ble far til Berte Josefsdatter Langraff, født utenfor ekteskap 30.10.1803 i Fåberg, som i 1833 giftet seg med Halvor Christensen fra gården Nedre Alm på Brøttum i Ringsaker.

Det er denne grenen jeg nå jobber med.

Jeg har forstått det slik at hennes far Josef Frantsen Landgraff fikk mange barn, både i og utenfor ekteskap.

Er det noen som har oversikten over hvem Josef Frantsen Landgraff fikk barn med, og navnene på barna (halvsøsknene til Berte Josefsdatter)?

Jeg er takknemlig for litt hjelp til det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.