Gå til innhold
Arkivverket

Ringsaker/Nes/Hedmark, Kulbunden


morten undseth
 Del

Recommended Posts

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=f70412&gardpostnr=1355&personpostnr=8368&merk=8368#ovre En tipp av meg bor i 1875 med det han har av familie på gården "Kulbunden" som; "Selveier og Jordbruger og Tømmermand ". er jeg heldig virker linken til tellingen i starten av innlegget. Gården har g.nr.336. Dette står og i bygdeboka for Nes som jeg fikk låne for en tid siden, men jeg fant ikke gården Kulbunden, er det noen som vet hvor den lå/ligger? Nes var jo egen kommune da, inntil den ble slått sammen med Ringsaker etter dette.

 

Takker for ev. svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telling 1865:

 

Skuledistrikt Sokn Prestegjeld Nordre Brottum Ringsager Kulbunden

 

http://digitalarkive...0&merk=880#ovre

 

 

Skuledistrikt Sokn Prestegjeld Gard Rings østre Ringsaker Hoved Ringsaker

 

Rings østre Ringsaker Hoved Ringsaker Langaard-Stykket, Saugmo-Stykket, Nøsterberget-Stykket, Korsveie-Stykket, Dahl øvre Stykket, Lilleberg-Stykket, Kulbund-Stykket, Kongsund-Stykket, Bratberg-Stykket, Lundsve-Stykket, 1/2 Bratsbergshagen 670, 671, 672, 673, 674, 676, 677, 678, 684, 687, 690

http://digitalarkive...4&merk=514#ovre

 

Matrikkel 1886.

  • Fylke: Hedmark
  • Kommune: Ringsaker
  • Sogn: Ringsaker
  • Gårdsnummer: 313
  • Gammelt matrikkelnr: 271
  • Navn på gård: Kulbunden

Antall bruk registrert på matrikkelgården: 2 Bruksnr Gammelt

løpenr Bruksnavn Brukers navn Skyld i

Mark-Øre Skyld i

Daler-Ort-Skilling Merknad

1 336a Kulbunden Gulbrand Eriksen 0-16

0-0-16-0

 

2 336b Sørengen Jørgen Vardeberg 0-6

0-0-6-0

 

http://www.rhd.uit.n...nr=0412&gnr=313

 

 

 

Matrikkelutkastet av 1950.

 

Hedmark

 

Ringsaker herad

313 Kulbunden 1 Kulbunden 0 mark 16 øre Eline Kulbunnen 2 Sørengen 0 mark 06 øre Emma Sørby

 

 

http://www.dokpro.ui...&hid=76&gnr=314

 

 

Hedmark

 

Ringsaker herad

314 Kulbundstykket 1 Kulbundstykket 0 mark 01 øre Emil Mathiassen Kulbunden

http://www.dokpro.ui...&hid=76&gnr=313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to Kulbunden i Ringsaker et på Brøttum og et i Vardaasen(i hovedsognet), det Kulbunden som Andreas bodde på ligger i Vardaasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjonen og innsatsen dere begge. Da høres det ut som gården er "funnet" i hovedsognet, men distriktet "Vardaasen" finner jeg ikke når jeg leter på gulesider.no sider/kart, finn.no/kart, kan du Ese Kari gi meg et hint om hvor dette er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vardaasen ligger vest for Næra i sørenden av sjøen, med Vardeberget som høyeste punkt. Kinne,Dal, Haug,Rødberget og Bratberg er noen av gårdene du finner der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, ja nå "lysnet" det, dette lå jo litt lenger nord enn jeg trodde, jeg finner omtrent alle de gården du nevner, men selfølgelig ikke Kullebunnen, som du skjønner ikke lokalt kjent...så bare "sjøen" blir noe upresist for meg ;) Men jeg finner den sikkert, ttusen takk Else Kari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Lurer på om jeg kanskje har et bilde av din tippoldefar. Andreas Johannesen Kulbunden er omtalt i bygdebok for Nes andre bind del 2 side 755.

Han kjøpte Øverlien Vestre i 1880. Jeg har et bilde av en eldre mann fra 1921 merket A. Øverlien som jeg fikk fra dette området.

Kan maile det hvis du er interessert.

 

hilsen P Haugseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Haugseth

 

Beklager sent svar, har ikke hatt anledning til å sett så mye her, men nå er jeg her igjen! Om dette er tilfelle, ja da "detter jeg av stolen", denne karen , min tipp har jeg virkelig lett etter, har flere søketråder om han på forumet også., har jo tenkt i mitt sinn, det må jo kanskje være et bilde et sted.., han døde i 1927 (født 1843) , og kjøpte helt riktig Øverlien, vestre i 1880...og hadde mange barn, har vært i "hælene hans flere ganger og vet nå mye, hadde lånt et bind av Nes bygdebok som tok for seg gården Øverlien på Nes , men det må ha vært et annet bind... jeg har gått opp han på Øverlien og hans sønn Mathias som tok over gården, hans bilde lå der ser du. Dette bindet, nr . 2 er det slik at det omtaler Kulbunden, er det der du ser han?, eller er det slik å forstå at det er et "løst bilde", med navnet på? har du boka og kan scanne siden/bildet og vil jeg være deg evig takknemlig. Dette MÅ jo nesten være han..Med gode hilsner Morten

 

Og så må du jo få mail adressen min.

 

morten.undseth@lifi.no eller morten.undseth@vestreviken.no (MORTEN.UNDSETH@LIFI.NO MORTEN.UNDSETH@VESTREVIKEN.NO )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Lurer på P. Haugseth om du ser dette, har ikke fått noe respons på dette. Har sendt forespørsel til, og moderator for forumet har og prøvd å e-post kontakte deg, men desverre ikke noe svar. Igjen jeg er meget interesert i det du har.

 

Lurer på P. Haugseth om du ser dette, har ikke fått noe respons på dette. Har sendt forespørsel til, og moderator for forumet har og prøvd å e-post kontakte deg, men desverre ikke noe svar. Igjen jeg er meget interesert i det du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe foto av Andreas Johannesen fra Kulbunnen i denne bygdeboka for Nes, bare foto av sønnen Mathias og kona Mina. Hvor denne P. Haugseth har dette bildet fra er meg ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett og slett fabelaktig, bildet med tilhørende gode opplysninger har jeg mottatt. Ja den som leter...og ikke gir opp, og har litt flaks, slik som her, ja den får lønn for strevet. Takk skal du ha Haugseth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.