Gå til innhold
Arkivverket

Berthe Larsdtr.mor til min tipp - hvem var hun?


Kathe Røed
 Del

Recommended Posts

Interessant ja! Men jeg syntes faktisk det også står Birthe Margrethe Larsdtr GUI,ved dåpen.

Men nå har vi vel egentlig litt for mange lejemål, vi hadde fra før Regine i 1808 og Jon i 1816, ved å følge Regine fikk vi jo vite at hennes bror var Jon Hermandsen og at moren het Berthe Margrete Larsdtr. Så de to er vel sikre. Men vi hadde også Marthe Olea i 1812, hun har jeg ikke funnet noe mer om hverken dødsfall eller konfirmasjon.

Så da snakker vi kanskje om 4 uægte barn ?

Må nok prøve å følge denne Maren f 1802 og se hvor hun ble av,hvis hun voks opp da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Iver Mosvold

    8

  • Else Kari U Vilhelmsen

    7

  • Kathe Røed

    26

  • Astrid K. Natvig

    10

Interessant ja! Men jeg syntes faktisk det også står Birthe Margrethe Larsdtr GUI,ved dåpen.

Jo, det kan synes slik, men teksten er sannelig ikke lett å tyde. Men selv uten at GUI-navnet er innført, er jo barne-moren en meget sterk kandidat til å være Lars Jacobsen Gui sin datter.

Det er kanskje dette leirmålet, med tragisk spedbarnsdød som utgang, som fikk Berthe/Birthe Margrete Jacobsdatter til å forlate Brunlanes og komme seg til Bragernes.

Det er vel grunn til å merke seg at barnet (MAREN), både ved fødsel og død, er lokalisert til den Stavern-nære gården TORSRØD. Dette er 3 km nordøst for Rugland*, der Hans Abrahamsen og Birte Larsdatter oppholder seg i 1801.

*Jeg går ut fra at feil-bokstaveringen ”Roeland” fra 1801-tellinga, var ment å være RUGLAND. Rugland er forøvrig nabogård til Fuglevik, der deler av familien til Hans Abrahamsen holder til.

PS: I utgangspunktet trodde jeg vi kunne klare å sjekke ut Berthe Margrethe Larsen GUI som mor til Kathes tip.

Nå, da vi ser at hun (BML) som ung kvinne, blir mor uten å være gift, allerede mens hun holder til på Brunlanes, - og uten at foreldrene er i nærheten, begynner jeg å helle til at vi har en sannsynelighets-overvekt på at hun virkelig er den personen vi leter etter. Men vi skulle gjerne ha hatt enda en primærkilde til som indikerte at Berte Margrete brøt opp fra Brunlanes for å begi seg til Bragernes.

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Beklager at jeg ikke har kommentert i det siste, men jeg hadde ikke satt på automatisk varsling.

Først og fremst tusen takk for videre undersøkelser.

Med tanke på denne Marthe Olea som jeg nevnte i det 1.innlegget - det er ingen bevis for at Berthe Larsdatter som denne moren heter er den samme som

Berthe Margrete Larsdatter Gui. (Jeg mener jeg har skrevet det i ett eller annet innlegg??) Mulig det ikke er samme person - og at det holder med de 3 lejermålene (det er vel ille nok, egentlig)

Det er helt tydelig at det står Gui etter navnet hennes ved dåpen av Maren, men de andre navnene er helt i det blå å tyde for meg også Iver.

Ja, jeg begynner faktisk å helle til at vi har fått riktig menneske å jobbe videre med. Innreise/utreise fra/til soknet burde kunne gitt opplysningene vi mangler, men det ser ut til at de mangler der også - jeg kan i alle fall ikke finne henne.

Veldig godt jobba begge to - mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg begynner faktisk å helle til at vi har fått riktig menneske å jobbe videre med.

 

Da tror jeg at spørsmålet om 3 eller 4 leirmål i denne sammenheng er av mindre betydning.

For identifikasjonens skyld, betyr mellomnavnet MARGRETE og gårds-/slekts-navnet GUI langt mer.

Derfor prøver jeg meg på 3 påstander som argument for at vi har funnet rett person (ut fra spørsmålstillingen i innlegg 1)

Påstand 1:

Den 76 år gamle BIRTHE MARGRETE LARSDATTER GUI fra Bergfjerdingen i Bragernes som dør i 1855 er identisk med den BERTHE MARGRETE LARSDATTER (fra Gudem/GUI) som døpes i Brunlanes i 1780

Påstand 2:

Den ugifte moren til dåpsbarnet, Lars (som døpes i Bragernes 12/3-1848) heter REGINE ANDERSDATTER.

Ved denne dåpen kan vi forholde oss til at Regine har en bror som heter JOHAN HERMANSEN.

Søskenparet har åpenbart forskjellig far, men samme mor.

Denne moren som er felles for disse to må være ei som heter BERTHE MARGRETHE LARSDATTER, siden mor-moren (NB:Fra Bergfjeringen) melder en dåp vedr. sitt barnebarn (Amalie Sophie - Bragernes 1838), der samme REGINE ANDERSDATTER er mor!

Denne påstanden forsterkes ved at det er funnet en JOHAN HERMANNSEN som døpes i Bragernes i 1816, med ei Berte Larsdatter som mor, og at det er funnet ei REGINE ANDERSDATTER som døpes i Bragernes i 1808 med ei Birthe Larsdatter som mor.

Påstand 3:

Mor-moren (BERTHE MARGRETHE LARSDATTER fra Bergfjeringen) som i 1838 anmelder dåp vedr. sitt barnebarn (Amalie Sophie) er identisk med den 76 år gamle BIRTHE MARGRETE LARSDATTER GUI fra Bergfjerdingen i Bragernes som dør i 1855.(Og da kan vi gå tilbake til påstand 1)

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmere kommer vi ikke uten utreise eller innreisebekreftelse. Egentlig synes dette nære nok tror jeg og jeg føler vi kan godta at det er riktig menneske. Utrolig bra jobba dere!!

 

Litt attåt:

 

Foreldrene til Berthe Margrete Larsdatter er Lars Jacobsen Gudim og Sidsel Michelsdatter f. 1751 Sandar. Gift 25.5.1777 Brunlanes.

 

Sidsels foreldre er Michel Haraldsen f. 1721 Sandar og Magrethe Christophersdatter. Disse fant jeg ved å sjekke ut fellesnevneren for fadderne til Berthe Margrete, Maren og Jacob Larsen.

Faddere som Aase Michelsdatter og Helvik Michelsdatter indikerte søsken av mor. Begges foreldre er Michel Haraldsen og Magrethe Christophersdatter.

Søsken av Sidsel er bl.a.

Harald Michelsen f. 1745 i Sandar. Helvik Michelsdatter 1748. G.m. Jacob Nielsen og bosatt Svinkerød i 1801. Christopher Michelsen f. 1754 Sandar - bosatt Schilbered i Schee Anneks, Stokke. Gift 1780 med Marthe Sørensdatter. Aase Michelsdatter f. 1755 Sandar. G.m. Stephen Jensen i 1795, grenader på Fredriksværn.

Hans Michelsen f. 1759 Stavern

Opphavet til Lars Jacobsen Gudim har jeg ikke funnet, men det får bli en annen bolk. Takk igjen for god hjelp til å finne "moren til min tipp" Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.