Gå til innhold
Arkivverket

Li gård, Hakadal, Nittedal.


Torgeir Karlin
 Del

Recommended Posts

Jeg søker etter opplysninger om historien til denne gården. Håper noen på forumet kan hjelpe meg med dette. Min tippoldefar Andreas Jacobsen f 1826 hadde en relasjon til denne gården. Har søkt litt i bygdebøkene uten å finne all verden. Synes de er litt vanskelige å lete i.

På forhånd takk for god hjelp.

Mvh Torgeir Karlin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slektsforum.

 

(Utdrag fra lenken)

 

Sørli ble visstnok bygd av sønnen på Li omkring 1815: Jacob Henriksen fra Li 1788-1837, g 1816 m Marte Karine Andersd. fra Skytta ca.1796-1837. Barn: Marte Maria f og d 1817, Berte Maria, f 1818, reiste til Sørum for å tjene, Nils, f 1822, ble husm. på Sø-Holmseiet, g 1846 m Kari Kristensd. fra Kirkebyeiet, Andreas, f 1826, g 1851 m Karen Gulbrandsd. på Ånebyeiet, Kristian, f og d 1829, Karen f og d 1831, Karen f 1832, Gunhild, f 1835, g 1863 m Peder Pedersen Skytta.

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CCcQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.disnorge.no%2Fslektsforum%2Fviewtopic.php%3Ft%3D27992&ei=W0pGUP_MEZDP4QSJ4YCoAw&usg=AFQjCNF9PgGOjuVWtiLEX0WeSKOc__8qYg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det omhandler ikke mye om gården Li. Håper som sagt det er noe å finne om dens historie.

Mvh Torgeir K

 

Siden Pia la ut lenken, så kan man vel ta essensen ut av innholdet (Det står jo mye mer enn dette)

 

Den første sjøleier på LI i Nittedal (siden gammelnorsk tid) var HENRIK JACOBSEN (ca 1762-1846), - opprinnelig fra Nedre Slattum.

HENRIK JACOBSEN og ektefellen, Kari Nilsdatter, fikk 6 barn som er nevnt i bygdeboka , deriblant Jacob Henriksen og Kristoffer Henriksen.

 

SØRLI er den eneste husmannsplassen på LI. Den ble bygd av gårdmannssønnen på Li, Jacob Henriksen (1788-1837), omkring 1815. (Jacob var eldst i søskenflokken, men av en eller annen merkelig grunn, som bygdeboka ikke nevner, var det lille-broren KRISTOFFER som ble værende på LI)

 

Jacob Henriksen fikk, sammen med Marte Karine Andersdatter, 6 barn som er nevnt i bygdeboka, - deriblant ANDREAS JACOBSEN (f.1826), som er behandlet tidligere her på forumet. Alle disse 6 barna er så vidt jeg forstår født på LI/SØRLI i årene 1817 til 1835.

 

Relasjonen som Andreas Jacobsen har til LI er at hans far-far, HENRIK JACOBSEN, og hans onkel, Kristoffer Henriksen, satt som eiere og brukere på denne gården.

 

Andreas Jacobsen sin egen far, JACOB HENRIKSEN (født på LI), var husmann på SØRLI, under LI.

 

Det er vel også verdt å merke seg at KARI NILSDATTER (1767-1849) , hun som var gift med HENRIK JACOBSEN (1762-1846), - var datter av NILS MIKKELSEN (1738-1820), som var bruker av halve LI. Verken NILS MIKKELSEN eller kona, MARTE KRISTENSDATTER, gir bygdeboka ikke svar på hvor de kom fra. Det burde vel være en overkommelig oppgave å finne det ut.

Her er 3 generasjoner samlet på LI ved FT1801: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=48&filnamn=f18010233&gardpostnr=44&personpostnr=257&merk=257#ovre

 

Slektskjeden som har med LI-Sørli i NIttedal å gjøre ser da slik ut med utgangspunkt i bygdebokas tekst:

 

1: Nils Mikkelsen (bruker av halve Li) og Marte Kristensdatter

2: Kari Nilsdatter og Henrik Jacobsen (Ble eier av LI)

3: Jacob Henriksen (Sørli) og Marte Karine Andersdatter. Jacobs bror KRISTOFFER Henriksen ble værende på LI.

4: ANDREAS Jacobsen (Født på Sørli)

 

Jeg vil tippe at Nils Mikkelsen og ektefellen Marte Kristensdatter som bygdeboka ikke klarer å finne opphavet til, kom fra nabobygda Skedsmo.

I alle fall blir et par med likelydende navn viet der 2.des. 1767

Likeledes tror jeg at datteren deres, KARI (Hun som senere blir gift med Henrik Jacobsen) blir døpt i Ullensaker kirke 29.mai 1768, men dette må selvsagt kontrolleres og gjennomgås mer ordentlig.

 

(Selvsagt er det også mye som IKKE står i bygdeboka, men da er det greit å være litt mer konkret, så man kan vite hva man bør lete etter.)

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Pia la ut lenken, så kan man vel ta essensen ut av innholdet (Det står jo mye mer enn dette)

 

Den første sjøleier på LI i Nittedal (siden gammelnorsk tid) var HENRIK JACOBSEN (ca 1762-1846), - opprinnelig fra Nedre Slattum.

HENRIK JACOBSEN og ektefellen, Kari Nilsdatter, fikk 6 barn som er nevnt i bygdeboka , deriblant Jacob Henriksen og Kristoffer Henriksen.

 

SØRLI er den eneste husmannsplassen på LI. Den ble bygd av gårdmannssønnen på Li, Jacob Henriksen (1788-1837), omkring 1815. (Jacob var eldst i søskenflokken, men av en eller annen merkelig grunn, som bygdeboka ikke nevner, var det lille-broren KRISTOFFER som ble værende på LI)

 

Jacob Henriksen fikk, sammen med Marte Karine Andersdatter, 6 barn som er nevnt i bygdeboka, - deriblant ANDREAS JACOBSEN (f.1826), som er behandlet tidligere her på forumet. Alle disse 6 barna er så vidt jeg forstår født på LI/SØRLI i årene 1817 til 1835.

 

Relasjonen som Andreas Jacobsen har til LI er at hans far-far, HENRIK JACOBSEN, og hans onkel, Kristoffer Henriksen, satt som eiere og brukere på denne gården.

 

Andreas Jacobsen sin egen far, JACOB HENRIKSEN (født på LI), var husmann på SØRLI, under LI.

 

Det er vel også verdt å merke seg at KARI NILSDATTER (1767-1849) , hun som var gift med HENRIK JACOBSEN (1762-1846), - var datter av NILS MIKKELSEN (1738-1820), som var bruker av halve LI. Verken NILS MIKKELSEN eller kona, MARTE KRISTENSDATTER, gir bygdeboka ikke svar på hvor de kom fra. Det burde vel være en overkommelig oppgave å finne det ut.

Her er 3 generasjoner samlet på LI ved FT1801: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=48&filnamn=f18010233&gardpostnr=44&personpostnr=257&merk=257#ovre

 

Slektskjeden som har med LI-Sørli i NIttedal å gjøre ser da slik ut med utgangspunkt i bygdebokas tekst:

 

1: Nils Mikkelsen (bruker av halve Li) og Marte Kristensdatter

2: Kari Nilsdatter og Henrik Jacobsen (Ble eier av LI)

3: Jacob Henriksen (Sørli) og Marte Karine Andersdatter. Jacobs bror KRISTOFFER Henriksen ble værende på LI.

4: ANDREAS Jacobsen (Født på Sørli)

 

Jeg vil tippe at Nils Mikkelsen og ektefellen Marte Kristensdatter som bygdeboka ikke klarer å finne opphavet til, kom fra nabobygda Skedsmo.

I alle fall blir et par med likelydende navn viet der 2.des. 1767

Likeledes tror jeg at datteren deres, KARI (Hun som senere blir gift med Henrik Jacobsen) blir døpt i Ullensaker kirke 29.mai 1768, men dette må selvsagt kontrolleres og gjennomgås mer ordentlig.

 

(Selvsagt er det også mye som IKKE står i bygdeboka, men da er det greit å være litt mer konkret, så man kan vite hva man bør lete etter.)

 

IM

Hei Iver, tusen takk for opplysningene du bidro med. Du skriver det er mye som ikke står i bygdebøkene. Vet du hvor jeg kan finne flere opplysninger om og rundt dette emne. Er svært interessert i å finne ut mest mulig om denne gården og slektskjeden. Jeg har direkte aner. Andreas Jacobsen var min tipp oldefar.

Kanskje du har noen tips, eller kilder jeg kan lete i.

Mvh Torgeir K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du har noen tips, eller kilder jeg kan lete i.

Mvh Torgeir K.

 

I første omgang er det viktig å få verifisert opplysningene vi finner i bygdeboka for Nittedal, gjennom kirkebokoppslag (ekteskapsinngåelser og dåp), og som jeg til dels har tolket.

 

(Om jeg skal være selvkritisk, så vet jeg egentlig ikke hvor Jacobs barn ble født, men det lar seg undersøke gjennom oppslag)

 

Jeg synes bygdebokas tekst vedr. LI var ganske utfyllende. Innlegget mitt er nesten utelukkende basert på den lenken Pia la ut. (Stor takk til Pia)

 

Det er kun spekulasjonen min om Skedsmo/Ullensaker (som kommer til slutt), som ikke er nevnt i bygdeboka for Nittedal. Her er det veldig lurt å sjekke opp kirkebokas tekst om vielsen i 1767 (Skedsmo) og dåpen i 1768 (Ullensaker) – både for å se om spekulasjonen holder vann, og om kirkeboka kan lede oss til nye navn (For eksempel hvem MIKKEL og KRISTEN er – dvs. forldrene til brude-/forldreparet.

 

I neste omgang kan jo eventuelle bygdebøker fra Skedsmo (og Ullensaker?) føre oss videre.

 

En annen ting som opplagt ligger i dagen er å lese teksten til bygdeboka som vedrører NEDRE SLATTUM. Herfra kom jo Henrik Jacobsen (som kjøpte LI og som giftet seg med datteren til brukeren av LI), og jeg har en meget sterk misstanke om at Henrik J sin familie er fyldig beskrevet (dette er jo din 4x tippoldefar) i bygde. Antakelig kan din slektsforbindelse i Nittedal føres lenger tilbake på Nedre Slattum enn på Li.

 

 

(Nittedal bygdebok forteller (Bind 1 side 110 under Nedre Slattum) at Henrik Jacobsen var sønn av Jacob Gudbrandsen (f.1758) og Anne Jacobsdatter fra Søndre Slattum osv…. Her blir det jo svært så mange opplysninger om dine forfedre.)

 

 

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Det var morsomt å komme over denne tråden, fordi jeg holder på med min manns aner og Andreas Jacobsen var også min manns tipp-oldefar.

Det siste sporet jeg har etter Andreas er fra tellingen 1885, hvor Andreas og kona Karen bor med to av sine barn: Jens (min manns ane) og Johanne i Karl den 12tes gade 28b, Kristiania: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f80301&gardpostnr=570&personpostnr=10920&merk=10920#ovre

 

Når de flyttet fra Hakadal i Nittedal har jeg ikke funnet ut av, men det siste barnet av Andreas og Karen som jeg fant der, var sønnen Hans: døpt 21.mai 1866 i Hakadal kirke

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg har slekt i Nittedal og har bodd der, lurte jeg på om dere mente Hakadal eller Nittedal. Den Li det her refereres til er Li i Nittedal. Li i Nittedal ligger ved Slattum og langt fra Hakadal. Her lønner det seg å få orden i geografien.

Og så må jeg minne om at det som står i bygdeboka er en sekundærkilde og bør sjekkes med primærkildene.

P-O:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg har slekt i Nittedal og har bodd der, lurte jeg på om dere mente Hakadal eller Nittedal. Den Li det her refereres til er Li i Nittedal. Li i Nittedal ligger ved Slattum og langt fra Hakadal. Her lønner det seg å få orden i geografien.

Og så må jeg minne om at det som står i bygdeboka er en sekundærkilde og bør sjekkes med primærkildene.

P-O:

 

 

Min manns ane Jacob Henriksen Li, var fra Lie i Nittedal og han ble døpt 21.september 1788 i Nittedal kirke. Dennes sønn: Andreas Jacobsen ble også født på gården Lie i Nittedal og døpt i 4.mai 1826 i Nittedal kirke.

Andreas Jacobsen kom til Hakadal og bodde ved tellingen 1865 på Grana Fattigstue i Hakadal: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f60233&gardpostnr=382&personpostnr=1828&merk=1828#ovre

Andreas Jacobsen bor ved tellingen 1885 i Karl den 12tes gade 28b, Kristiania.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.