Gå til innhold
Arkivverket

1717 Ekeberg eller Jomfrubråten kallet, var gårdsnavnet


Dag Jarnøy
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg fant for mange år siden et dokument under Aker i 1717. Da var det ikke interessant, men det er det nå.

Jeg mente det var i en pantebok jeg så det. Det omhandlet grensedragning mellom Ekeberg gård (151) og Bråten/ Jomfrubråten (152). Jeg har også notert at det var en domsavsigelse. Jeg husker at grensen ble nøye beskrevet, men klarte ikke tyde mer enn biter av tekst.

Nå har jeg lett lenge uten å klare å finne det igjen.

 

Her er områder jeg har lett litt opp og ned i 1717

 

http://arkivverket.no/URN:rg_read/29941/294/

 

http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=21011&uid=ny&idx_side=-48

 

Mulig mitt problem er å finne overskriften da disse protokoller er litt vanskelig å lese hva det handler om.

 

Kan noen hjelpe her?

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått litt info direkte på epost til meg. Så nå jobber vi videre.

 

Jeg fant noe i en pantebok Aker 5 side 495, som henviser til en dom 30. oktober 1717.

Jeg leter i rettergangsmateriale, men det er vanskelig å finne frem.

 

Det bør være i dette området.

 

http://arkivverket.no/URN:rg_read/29941/296/

 

Er det noen som kan finne dette?

 

(Om grensedom 1717 Ekeberg eller Jomfrubråten kallet)

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om det er dette du er ute etter, men det finnes en overdragelse i panteboken for 1729 som i følge

panteregisteret omhandler "Egeberg eller Jomfrubraaten".

 

Eiendommen kalles bare Braatten. Overdragelsen inneholder en grensebeskrivelse mot store Egeberg og Bekkelaget.

 

Pantebok for Aker I1, f. 198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå funnet dokument over dom i Overhoffretten, det var i 1777 og ikke 1717. Via et register sto det at dommen var nr 116 og da var 1717 og nærliggende med for lave nr ca 70 til 90 i året.

Så da vet jeg nå via skoskatten og diverse dokument at Jomfrubraaten het Braatten i 1729 og før det Braattum.

Det har tillhørt Oslo Hospital i 1711 med en husmann Nils på stedet (skoskatten).

Johan Vosgrav gift med Isabella Margreta Stockfleth, selger i 1729, og nevner at eiendommen ble tilbudt Fredrik Pettersens enke, som avslo å kjøpe.

Så det ble solgt til Hr. Cancellie Raad Rasch

Neste oppgave er å finne når Oslo Hospital selger. (Mellom 1711 og 1729 antakelig til Stockfleth) Var da navnet Braattum?

Forslag til løsning mottas gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei

 

Takk for info. Jeg har kopiert side. Ellers leter jeg etter Braattum/Braaten/Jomfrubråten. Jeg ser den ikke her eller i Fogderegnskaper. Finner den først ved salg i 1729 og utkast til matrikkel i 1723. Før dette skulle jeg gjerne sett noe om eier eller navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.