Gå til innhold
Arkivverket

Barn på kino på 50-tallet


Thor Ingvart Karlsen
 Del

Recommended Posts

Bilde 1 - trolig fra Holmefjord, Fusa.

Bilde 2 - trolig fra Lesja / Lesjaskog

Bilde 3 - trolig fra Gjerstad, Aust-Agder

Bilde 8 - trolig fra Brekkestø.

Bilde 9 - trolig fra Kvamsvåg, Alversund

Bilde 10 trolig fra Landvik, Grimstad

 

 

Nederst på forsiden - hjemmeside:

 

http://thorin.priv.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får bare at man må svare på om man vil åpne siden med firefox (default), og så ser man flere bilder fra en gammel

kinosal/samfunnslokale el.l. Men jeg vet ikke noe om stedet.

 

Rart på IE har jeg ikke tillatelse til å se vedlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne-Lise

Takk for ditt forslag. Jeg plundret noe før jeg fikk bildene på plass slik som det er nå, og jeg orker ikke å mase mer med dette.

Hos meg fungerer det utmerket ved å trykke på - Kino > Lagre > Åpne.

Mvh

Thor Ingvart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I likhet med Geir, kom jeg bare til innloggingssiden til Windows Live Mail, så selv om jeg har en hotmail-konto, og kan logge meg på, (om jeg husker passordet), synes jeg det blir for mye styr, når det er så enkelt å legge inn vedlegg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har noe "særlig vettugt" å komme med ang. denne salen, og hvis det er en kinosal, må det være i en by? Landsbygda hadde nok ikke så store kinosaler, så hvis det er i Oppland må det vel helst være enten i Lillehammer eller Gjøvik, men det kan vel gjerne være f. eks. i Oslo også, f. eks. Klingenberg?

 

 

Eller kan det være en teater-sal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur nok det finst mange såpass store ungdomshus rundt i bygdene og. Det er nok lause trebenkar dei sit på, som lett kan stuast vekk når ein skal danse t.d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Visst er du inne på noe. Det var nok lause trebenker på de fleste lokaler på den tiden. Og som du sier - kan stuas vekk når det var dans. Og slik er det nok fortsatt i dag, men trebenkene er sikkert byttet ut med stabelstoler.

 

Thor Ingvart K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Ja det første bildet er som du antar fra Holmefjord. Det er tatt i salen som ble brukt til så mangt, deriblant kino. Jeg er selv med på bildet som ganske ung mann, og uten at jeg kan huske filmen, ser det ut som vi morer oss. Jeg ville satt stor pris på om du kunne sende meg en scannet kopi av originalbildet i bedre oppløsning. Hvor har du bildet fra?

Mvh

Hans Gangstø (nå Haugesund) epost : hagangst(@)online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Det stemmer. Norsk bygdekino sto for underholdningen. Omreisende kinomaskinist med diverse framviserutstyr og filmruller og med innlagte pauser med bytte av filmrull. Nostalgisk :-), men store opplevelser for oss som satt forventningsfulle i salen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utklipp fra NRK-reportasje:

 

Nå er også Bygdekinoen blitt digital. 3D (tredimensjonal) og surroundlyd er ikke lenger forbeholdt de store kinoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.