Gå til innhold
Arkivverket

Sp.mål om opphavet til Gidsken Christense Jensdtr.


Ragnar Knutsson
 Del

Recommended Posts

I det skannede kirkebok-materiale fra Vikna (Nord-Trøndelag) oppgis 1751 Gidsken Christense (Dorothea) Jensdtr. å være trolovet og gift (s.å.) med Daniel Eliassen (1714 - 1772). Iflg. Viknaboka var hun født 1736, men det er nærliggende å anta at det skal være 1726, dvs. at bruden var 25 (ikke 15) på tidspunkt for vielsen. Dersom dette stemmer sammenfaller både den sjeldne navnekombinasjonen (som det var tradisjon for innenfor Skanke-Klingenberg-slekten) og fødselsår med Jens Jo(e)nsen Skankes (1685 - 1766) og Gjertrud Catharina Rasmusdtr. Krags eldste datter, Gidsken Christense Jensdtr. [skanke], som jfr. Viknaboka ble f. 1726. En kompliserende faktor er at den samme damen ser ut til å være oppført som 67 år gammel i folketellingen av 1801 (dvs. f. ca. 1734). Det er store "hull" i det skannede materialet fra Vikna i perioden 1726-1733. Kan evt. Statsarkivet bidra til å bringe klarhet i om Gidsken Christense (Dorothea) Jensdtr. Skanke ble født 1726, evt. om hun er identisk med Gidsken Christense Jensdtr. g.m. ovennevnte Daniel Eliassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

I det skannede kirkebok-materiale fra Vikna (Nord-Trøndelag) oppgis 1751 Gidsken Christense (Dorothea) Jensdtr. å være trolovet og gift (s.å.) med Daniel Eliassen (1714 - 1772). Iflg. Viknaboka var hun født 1736, men det er nærliggende å anta at det skal være 1726, dvs. at bruden var 25 (ikke 15) på tidspunkt for vielsen. Dersom dette stemmer sammenfaller både den sjeldne navnekombinasjonen (som det var tradisjon for innenfor Skanke-Klingenberg-slekten) og fødselsår med Jens Jo(e)nsen Skankes (1685 - 1766) og Gjertrud Catharina Rasmusdtr. Krags eldste datter, Gidsken Christense Jensdtr. [skanke], som jfr. Viknaboka ble f. 1726. En kompliserende faktor er at den samme damen ser ut til å være oppført som 67 år gammel i folketellingen av 1801 (dvs. f. ca. 1734). Det er store "hull" i det skannede materialet fra Vikna i perioden 1726-1733. Kan evt. Statsarkivet bidra til å bringe klarhet i om Gidsken Christense (Dorothea) Jensdtr. Skanke ble født 1726, evt. om hun er identisk med Gidsken Christense Jensdtr. g.m. ovennevnte Daniel Eliassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har forsket en del om Gidsken Christense, som er oldemor til min oldefar. Borgan i Vikna-boka oppgir at hun er eldste datter av Jens Joensen Schancke og hustru Gjertrud Krag. Gidsken er her oppført født i 1726. Kirkebøkene for Vikna for disse årene mangler og gir sorte hull. Jens Joensen Schancke tror jeg kom til Vikna rundt 1730, da han overrtok gårder og handelsstedet Austafjord av en slektning, Jens Jensen S.

 

de Robelin i Schancke-ätten har ikke med Gidsken C i sin oversikt over etterkommerne til Jens og Gjertrud. Jeg vil tro at dersom hun var født før Jens og Gjertrud kom til Vikna, dvs rundt 1730, kan hun være døpt i annet kirkesogn, mest trolig i Trondheim.

 

Imidlertid er hun oppført i kirkeboken i 1751 som gift med Daniell Eliassen Nordøyan, senere Lillesul. De bebor og driver gården Lillesul fram til 1772. Gården var forut eiet av Jens J. Schancke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Det lyktes meg (endelig) å finne fram til skiftet etter Jens J(o)enssen Schanche, men skriften er vanskelig å tyde for et utrent øye. Kanskje noen kan "transkribere"/oversette de genealogiske opplysningene? Jeg kan se at det er nevnt 3 sønner (Jens, Joen og Rasmus) og 2 døtre (Margrethe og Maria), men ingen Gi(d)sken: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24802/205/?size=full&mode=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Det lyktes meg (endelig) å finne fram til skiftet etter Jens J(o)enssen Schanche, men skriften er vanskelig å tyde for et utrent øye. Kanskje noen kan "transkribere"/oversette de genealogiske opplysningene? Jeg kan se at det er nevnt 3 sønner (Jens, Joen og Rasmus) og 2 døtre (Margrethe og Maria), men ingen Gi(d)sken: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24802/205/?size=full&mode=0

 

Gisken Kristense er søster til min 4. tippoldefar Jens Jensen Schanche, og den einaste opplysninga eg har funne om henne er konfirmasjonen 30.09.1742 i Nærøy krk. - http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16482&idx_id=16482&uid=ny&idx_side=-54. Gjennomsnittsalderen for dei konfirmerte i Nærøy 1736-1785 som er innførte med alder, er 17,6 år, så mitt beste estimat for fødselsår er 1724.

 

Ho er altså ikkje nemnt i skiftet etter faren i 1770, og må da vera død utan livsarvingar i live på dette tidspunktet.

 

Så har vi Christence Suulen, som vart konfirmert i Nærøy krk. 06.10.1748 - http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16482&idx_id=16482&uid=ny&idx_side=-81. Og det er nok henne Daniel Eliassen vart g.m. i 1751. Kristense Dortea var altså f. rundt 1730. Ved same konfimasjon i 1748 var for øvrig ein Christian Jensen Suulen avvist 1. g., så her er ein potensiell bror.

 

Etter det eg kan forstå er det altså snakk om 2 ulike personar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.