Gå til innhold
Arkivverket

Søker hjelp til å tyde et skifte i Sunnfjord 27.05.1752 Christen Mortenson


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Det er skifte etter Christen Mortenson på gården Skjærlig i Askvoll/Vefring. Skiftet startet 27.05.1752. Han var gift med Brita Arnoldsdtr., men jeg har problemer med å se om de hadde barn sammen, eller om det er andre familiemedlemmer nevnt i skiftet. Håpen noen kan hjelpe meg med å avklare hvem som er nevnt her. Se venstre side i skifteprotokollen.

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24191/50/

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081126640734.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mannens side:

 

1, fullbror Søren Mortensen 25 år

2, halvbror Morten Mortensen 16 år

3, halvbror Ole Mortensen 14 år

4, fullsøster Pernille Mortensdatter gift med Anders Clemmetsen Skiørlien

 

På kvinnens side:

 

1, En eneste søster og arving, Kari Arnoldsdatter gift med Jacob Johansen Lisæt.

 

Formynder for Morten Mortensen: Lars [Vaagrud?]

 

Formynder for Ole Mortensen: svogeren Anders Clemmetsen Skiørlien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Espen for rask respons på min bønn om hjelp.Jeg klarte stort sett å tyde navnene på hans søsken, men sleit bl.a med hel og halvsøsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dessverre Johan Arthur, det har jeg ikke, og det er en av grunnene til at jeg la ut dette skiftet i håp om at det skulle være nevnt der.Den første kona må ha dødd rundt 1730, og Morten må ha giftet seg på nytt før 1736. Man skulle jo tro at dette var registrert i kirkeboka, enten i Førde eller Askvoll. Dessverre har jeg problemer med å lese disse kirkebøkene. Han fikk heller ingen døtre i andre ekteskap som kunne ha gitt oss en pekepinn på fornavnet til den første kona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.