Gå til innhold
Arkivverket

Claus Fredrik Nilsen Krogh (Friderich Pytterud)


Wenche Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Jeg lurer på om noen vet når han døde, det siste livstegnet var når han han fikk sin siste datter Christine i 1750.

 

Jeg ser at det står notert at han døde i 1751 på Rødenes. Jeg sier ikke at det er feil, men han står ikke oppført som død i kirkeboken over Rødenes.

 

Jeg lurer også på hvor de 4 gjenlevende barna hans tok veien. Han hadde ialt 7 barn. 3 har jeg oppsporet som døde.

 

Jeg fant en Christine Friderichsdatter død 14 år på Jellebø, det var den gården som hans første kone kom fra. Har ingen bevis for at det er Christine hans datter som dør da, men det stemmer med årstallet hun er født. Hun er døpt 21 juni 1750 på Rødenes.

 

Er det noen som vet, jeg har boken over Krogh, men der står det ganske mye feil. Bl.a at det er usikkert om han fikk barn i 1 ekteskap, hvilket han gjorde. Ganske mye annet også.

 

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, redigeringsfunksjon i dette forum er "håpløs" på min maskin, men gjør herved et tredje forsøk:

 

Har sett i Rødenes boken at han skal ha hatt skifte i 1751, men har ikke funnet dette skifte. Har notert følgende barn;

 

I ekteskap med Guro Reiersdatter Jellebøl;

  • Elen Marie døpt 15.05.1731 i Høland, fra Daltorp med faddere Lene Bunæs, Mali Strand, Peder Strand, Anders Strand og Anders Birchenes.
  • Niels døpt 11.03.1735 i Rødenes, med faddere Even Schislet, Lars Hansen, Mari Krog, Anne Schislet, Marthe Krog.

I ekteskap med Maren Christensdatter Heyerdahl ingen barn.

I ekteskap med Anne Knutsdatter Skarrebøl:

  • Inger døpt 06.10.1743 i Rødenes, dåpsfaddere Lorents Hiort, Jon Klocker, Ole Christophersen, Mari Krog, Berthe Schislet. Trolig død som barn.
  • Inger døpt 13.01.1746 i Rødenes, fra Pytterud, dåpsfaddere Jan Klocker, Jon Skislet, Mari Krog, Goro Schrigerud, Berthe Bae. Mye etterslekt.
  • Mari døpt 1748 Pytterud (iflg Rødenesboken)
  • Christine døpt 1750 (iflg Rødenesboken)

Denne Fredrik Nielsen Krog på Pytterud var 27 år i 1732 ifølge rullene for Major Stockfledts Eidsbergske Kompani. Er dette riktig var han trolig født rundt 1705 på Krog, og den Claus Friderich Nielsen som ble døpt i Trøgstad 31.01.1693 var trolig en eldre bror som døde som barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, redigeringsfunksjon i dette forum er "håpløs" på min maskin, men gjør herved et tredje forsøk:

 

Har sett i Rødenes boken at han skal ha hatt skifte i 1751, men har ikke funnet dette skifte. Har notert følgende barn;

 

I ekteskap med Guro Reiersdatter Jellebøl;

  • Elen Marie døpt 15.05.1731 i Høland, fra Daltorp med faddere Lene Bunæs, Mali Strand, Peder Strand, Anders Strand og Anders Birchenes.
  • Niels døpt 11.03.1735 i Rødenes, med faddere Even Schislet, Lars Hansen, Mari Krog, Anne Schislet, Marthe Krog.

I ekteskap med Maren Christensdatter Heyerdahl ingen barn.

I ekteskap med Anne Knutsdatter Skarrebøl:

  • Inger døpt 06.10.1743 i Rødenes, dåpsfaddere Lorents Hiort, Jon Klocker, Ole Christophersen, Mari Krog, Berthe Schislet. Trolig død som barn.
  • Inger døpt 13.01.1746 i Rødenes, fra Pytterud, dåpsfaddere Jan Klocker, Jon Skislet, Mari Krog, Goro Schrigerud, Berthe Bae. Mye etterslekt.
  • Mari døpt 1748 Pytterud (iflg Rødenesboken)
  • Christine døpt 1750 (iflg Rødenesboken)

Denne Fredrik Nielsen Krog på Pytterud var 27 år i 1732 ifølge rullene for Major Stockfledts Eidsbergske Kompani. Er dette riktig var han trolig født rundt 1705 på Krog, og den Claus Friderich Nielsen som ble døpt i Trøgstad 31.01.1693 var trolig en eldre bror som døde som barn.

 

Hei

 

Da tar Rødenes boken feil angående barnen. Han hadde bare en datter Inger født 1743.

Den andre Inger er Jørgen.

 

Hans barn var : Elen Maria døpt 15 mai 1731 på Høland

Nils døpt 20 mars 1735 på Rødenes.

Christian døpt 15 mai 1742 på Rødenes

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-20

NR 5 ovenfra

Inger døpt 15 september 1743 på Rødenes

Jørgen det ser ut som Inger men er Jørgen hvis man ser nøye etter. Jørgen døde senere, der

ser man tydelig at navnet er Jørgen. døpt 13 januar 1746 på Rødenes.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-24

Mari og Christine

 

Altså syv barn. Hvis du er interessert så kan jeg sende linkene. til de 3 som jeg har døde.

 

Står det noe i boken om Anne Knutsdatter jeg har henne notert død i 1754 men er ikke 100% sikker på at det er henne, da de ikke henviser til gårdsnavn. Men det er den eneste Anne Knutsdatter helt til 1770 i Kirkeboken for Rødenes.

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På FS har jeg kun funnet en Claus Fredrich Nilsen døpt 5/2 1693 TRøgstad, far Nils Enger. Navnet Krogh er ikke nevnt her, men det behøver ikke å bety all verden. Men han har jo ikke et helt vanlig navn. Så kanskje en liten mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Da tar Rødenes boken feil angående barnen. Han hadde bare en datter Inger født 1743.

Den andre Inger er Jørgen.

 

Hans barn var : Elen Maria døpt 15 mai 1731 på Høland

Nils døpt 20 mars 1735 på Rødenes.

Christian døpt 15 mai 1742 på Rødenes

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-20

NR 5 ovenfra

Inger døpt 15 september 1743 på Rødenes

Jørgen det ser ut som Inger men er Jørgen hvis man ser nøye etter. Jørgen døde senere, der

ser man tydelig at navnet er Jørgen. døpt 13 januar 1746 på Rødenes.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-24

Mari og Christine

 

Altså syv barn. Hvis du er interessert så kan jeg sende linkene. til de 3 som jeg har døde.

 

Står det noe i boken om Anne Knutsdatter jeg har henne notert død i 1754 men er ikke 100% sikker på at det er henne, da de ikke henviser til gårdsnavn. Men det er den eneste Anne Knutsdatter helt til 1770 i Kirkeboken for Rødenes.

 

mvh

Wenche

 

Hei

 

Kommer tilbake til Claus Fredrik og Friderich. Ifølge alle bøker som er utgitt over Krogh familien så blir aldrig Friderich Nilsen

nevnt, bare Claus Fredrik, han kjøpte gården Doltorp av sin bror Johannes i 1730 det står også Friderich Doltorp som navn når hans eldste datter Elen Maria døpes. Hvis det er riktig at han (Friderich) er en yngre bror så må alle bøker om Krogh slekten skrives om.

 

Jeg vil anta at han kalte seg Friderich istedenfor for Claus Fredrik.

 

Til informasjon til Berit Knudsen FS har feil i når han er døpt han er døpt 7 februar 1792. Ifølge kirkeboken som er en primærkilde.

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han jeg nevnte ble døpt i 1693.

 

Hei

 

Det nesten barnet de fikk het Christian Nilsen Krogh og han ble døpt i 1693, nærmere bestemt 21 mai.

Men du sa at Claus Fredrik ble døpt da, og det er jo en umulighet at også Claus Fredrik skal ha blitt født samme år, hvis de ikke var tvillinger. (teknisk mulig er det jo-men ikke i dette tilfelle).

 

Jeg vil nok ta FS med en klype salt, de er til hjelp men ikke alltid like tilittsfulle.

 

Nå har jeg stort sett katalogisert hele familien Krogh men med små hull her og der, og det er de hullene jeg håpet noen kanskje

kunne bidra med. Det er feil på FS bygdebøker og også kirkebøker. Men kirkebøker er trots alt en primærkilder, hvilket

ikke bøker er, det er mennesker bak som gjør feil der, er ikke grundige nok. Men all ros til folk som engasjerer seg, og der er du flink Berit, jeg bare gjorde deg oppmerksom på at de opplysningene du ga meg var feil.

 

Mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det nesten barnet de fikk het Christian Nilsen Krogh og han ble døpt i 1693, nærmere bestemt 21 mai.

Men du sa at Claus Fredrik ble døpt da, og det er jo en umulighet at også Claus Fredrik skal ha blitt født samme år, hvis de ikke var tvillinger. (teknisk mulig er det jo-men ikke i dette tilfelle).

 

Jeg vil nok ta FS med en klype salt, de er til hjelp men ikke alltid like tilittsfulle.

 

Nå har jeg stort sett katalogisert hele familien Krogh men med små hull her og der, og det er de hullene jeg håpet noen kanskje

kunne bidra med. Det er feil på FS bygdebøker og også kirkebøker. Men kirkebøker er trots alt en primærkilder, hvilket

ikke bøker er, det er mennesker bak som gjør feil der, er ikke grundige nok. Men all ros til folk som engasjerer seg, og der er du flink Berit, jeg bare gjorde deg oppmerksom på at de opplysningene du ga meg var feil.

 

Mvh

Wenche

 

 

PS! Det er den samme Claus Fredrik vi snakker om, den som er i FS er den samme som jeg diskuterer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vedlagt utsnitt af nevnte militærrulle fra 1732, Eidsbergske kompani, som viser Friderich Nielsen Krog 27 år, og innrullert siden 1725. Et par sider før dette er hans eldre bror Johannes Nielsen Krog innført som sergiant.

 

Har ikke funnet fornavnet Claus Friderich benyttet en eneste gang i kirkebøker, skifter eller militærruller, untatt for han som ble døpt 1693 i Trøgstad.

 

 

Hei

 

Kommer tilbake til Claus Fredrik og Friderich. Ifølge alle bøker som er utgitt over Krogh familien så blir aldrig Friderich Nilsen

nevnt, bare Claus Fredrik, han kjøpte gården Doltorp av sin bror Johannes i 1730 det står også Friderich Doltorp som navn når hans eldste datter Elen Maria døpes. Hvis det er riktig at han (Friderich) er en yngre bror så må alle bøker om Krogh slekten skrives om.

 

Jeg vil anta at han kalte seg Friderich istedenfor for Claus Fredrik.

 

Til informasjon til Berit Knudsen FS har feil i når han er døpt han er døpt 7 februar 1792. Ifølge kirkeboken som er en primærkilde.

 

mvh

Wenche

post-149-0-58565200-1347552142_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vedlagt utsnitt af nevnte militærrulle fra 1732, Eidsbergske kompani, som viser Friderich Nielsen Krog 27 år, og innrullert siden 1725. Et par sider før dette er hans eldre bror Johannes Nielsen Krog innført som sergiant.

 

Har ikke funnet fornavnet Claus Friderich benyttet en eneste gang i kirkebøker, skifter eller militærruller, untatt for han som ble døpt 1693 i Trøgstad.

 

Takk for dette, dette er et mysterium. All litteratur som jeg har sett i Bibliotek og all materiale om Krogh familien opererer

de kun med Claus Fredrik og ikke Friderich Nilsen Krogh. Jeg for lete i Trøgstad til 1705, da de flyttet til Høland i 1704-1705.

Høland begynner dessverre ikke før 1719, hvis han skulle eventuellt bli født der. Håper at en som forsker på den samme familien

kan gi et svar på denne infløkte gåten.

 

Tydligvis har alle som skrevet om denne familien regnet med at de 2 er samme personer. Således meg.

 

Jeg har heller aldrig funnet navnet Claus Fredrik i noen kirkebok bortsett fra dåpen.

Håper at man engang klarer å nøste opp dette.

 

Du skal ha takk for opplysningen.

 

mvh

 

Wenche

 

Har vedlagt utsnitt af nevnte militærrulle fra 1732, Eidsbergske kompani, som viser Friderich Nielsen Krog 27 år, og innrullert siden 1725. Et par sider før dette er hans eldre bror Johannes Nielsen Krog innført som sergiant.

 

Har ikke funnet fornavnet Claus Friderich benyttet en eneste gang i kirkebøker, skifter eller militærruller, untatt for han som ble døpt 1693 i Trøgstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.