Gå til innhold
Arkivverket

Elling Fangberget, f.13.07.1894


Per Jakob Haugaa
 Del

Recommended Posts

Hei! jeg kom over denne karen i søket etter min oldermor. Elling er min bestefars ukjente halvbror. Han er registrert i Veldre i folketellingen 1910. Er det noen som kan gi meg noen tips til hvordan jeg kan finne frem til om han hadde noen etterkommere?

 

Mvh Per Jakob Haugaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmasjonen til Elling Nilssen Fangberget.(nr 33)

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Furnes, Ministerialbok nr. 1 (1907-1935), Konfirmerte 1909, side 223.

Permanent sidelenke:http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=19&idx_id=19&uid=ny&idx_side=-218

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050103010964.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Det som er vanskelig nå er at vi trolig aldri vil få svar på om Elling og min bestefar visste om hverandre. bestefar kan ha visst endel, men han snakket aldri om bakgrunnen sin...det var vel en del tabuer på den tiden.

Kanskje vi finner flere svar hvis vi får kontakt med etterkommerne :-)

 

Tusen takk igjen for god hjelp!

 

Per Jakob Haugaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Veldre bygdebok, Fangberget:

 

Anne Andreasdatter Fangberget 1859 - 1918, økonom på Framheim i Brummunddal - oppkalt etter sin farmor fra Løten. Hun hadde en bror, Even 1861-1886.

Anne sine foreldre:

Andreas Larsen Kaass 1836-1915

Johanne Evensdatter Fangberget 1834-1875

Andreas giftet seg for andre gang med Berthe Olsdatter 1849-1932 fra Langseth i Fåberg, de fikk 4 barn

 

Veldre BB er tilgjengelig på nettet om du ønsker mer info om denne familien. Om Anne står det ikke mer.

 

Vennlig hilsen

Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. #4

Da er altså dette en "helbror".

Jeg tror faren er brygger og at det i merknadsfeltet står: Barnet døpt i Ringsaker(?) kirke. Anmeldt av barnets fader skriftlig og barnets moder muntlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johanne Evensdatter Fangberget (1834 - 1875)

 

Born in Fangberget, Veldre, Ringsaker on 1834 to Even Hovelson Fangberget and Gønner Jacobsdatter Lille Bolstad. Johanne Evensdatter married Andreas Larson Kaass and had 2 children. She passed away on 1875.

 

Family Members

 

Parents

 

male-silhouette.pngEven Hovelson Fangberget

1811-1900female-silhouette.pngGønner Jacobsdatter Lille Bolstad

1810-1886

Spouses & Children

 

male-silhouette.pngAndreas Larson Kaass

1836-1915

http://www.google.no...LELgeut9uHYodDg

 

 

 

Det er mulig han het Kås, men det betviler jeg. Faren var rett nok fra Kås, men husker jeg rett var Andreas født på østre Løken. Det rette er vel at Andreas Larsen vokste opp hos far og stemor i Torgerstuen. Jeg er usikker på om Torgerstuen er et underbruk av By, Kås (eller Flisaker). I hvertfall bodde Lars Børresen på By da han fikk barn med sin andre kone. Jeg vet godt hvor Torgerstuen ligger og har Elling Fangberget og hans slekt (mor og farsside) godt dekket i mine notater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det er utrolig hvor mye dere finner ut! Jeg lurer på om det var kjent at Nils Karl Lier (f.1863) var far til Elling Nilssen Fangberget? Kanskje det finnes noe om det i bygdeboka til Veldre. Her er en link til Ellings konfirmasjon (fikk denne i et tidligere innlegg her):

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=19&idx_id=19&uid=ny&idx_side=-218

 

Her og i dåpen til Elling er Nils Karl Lier (olderfaren min) oppført som far.

 

Jeg er ikke så god til å finne frem selv her og veldig takknemlig for hjelpen fra dere!

 

mvh Per Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det er utrolig hvor mye dere finner ut! Jeg lurer på om det var kjent at Nils Karl Lier (f.1863) var far til Elling Nilssen Fangberget? Kanskje det finnes noe om det i bygdeboka til Veldre. Her er en link til Ellings konfirmasjon (fikk denne i et tidligere innlegg her):

 

http://www.arkivverk...y&idx_side=-218

 

Her og i dåpen til Elling er Nils Karl Lier (olderfaren min) oppført som far.

 

Jeg er ikke så god til å finne frem selv her og veldig takknemlig for hjelpen fra dere!

 

mvh Per Jakob

 

Veldre bb har intet om dette så vidt jeg vet, men det er ingen grunn til å trekke kirkeboka i tvil i denne saken. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.