Gå til innhold
Arkivverket

Jon Andersen Snoussen fra Orkdal f 1761 - hvor hen?


Terje Sæterli
 Del

Recommended Posts

I det gamle brukrarforumet blir det i innlegg 79452 (oktober 2010) klarlagt at Jon Andersen Snoussen var barn nr 22 av Orkdalsklokkaren Anders Jonsen Tverdal og dennes tredje kone Anne Olsdatter Solem. Og at han vart gift med Kari Olsdotter Snausen frå Snausen i Orkdal i 1794.

 

I (11) opplyser Jon Tore Kvernmo at familien i 1801 er på Vuttudal i Hemne og at det etter hvert kom følgende barn:

Anders f 1795, Ole f 1797, And f 1800, Jon f 1802, Berit f 1805 og Johanna f 1809.

 

I panteboka for Hemne (1770 - 1886) ser det ut som om Jon Andersen fikk skjøte på Vuttudal den 26. september 1798 og at han skjøtet garden fra seg igjen i 1808.

 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: 30, Sted: Fosen sorenskriveri, Hemne tinglag, Oppbevaringssted: SAT

Merknader: Realpanteregister for Hemne, til pantebøkene 3-20. Med register.

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...80925620070.jpg

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-70

 

Eldste sønnen Anders f 1795 som var foranledningen til innlegget i gammelforaet, kom sammen med sin tante Agnes Olsdatter (søster til mora Kari) til Kvande i Stangvik og slo seg ned der.

Men: Hvor ble det av resten av familien, gammelfolket Jon og Kari, og de andre barna, etter at de flyttet fra Vuttudal?

 

Link til gammelforumet (om den virker da):

http://da2.uib.no/cg...&antall=

 

Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Da har jeg fått jobba litt med denne familien i påska.

Min avdøde svigerfar, Jon Talgøy fra Venåsmyra, Meisingset, Tingvoll, nedstammer fra Kari Olsdtr. og Jon Andersen gjennom deres datter Berit f. 9. sept. 1805.

 

Hennes foreldre døde på Kvande:

Faren Jon Andersen døde som innerst på Kvande 27. februar 1842, begravd 13. mars, 80 år gammel - se nr. 4, s. 550 i Stangvik 1831-49.

Mora Kari Olsdtr. døde som innerstenke på Kvande 14. mars 1844 - 70 år gl. - se nr. 14, s. 557 i Stangvik 1831-49.

(Jeg vet ikke hva jeg gjør feil, men jeg får ikke til å legge inn lenker denne gangen)

 

Deres eldste sønn Anders Jonsen ble konfirmert 16. juni 1811 - nr. 19, s. 138 - Stangvik 1784 - 1819.

Han ble gift 6. april 1827 m. Marit Arntsdtr. fra Skjerådalen under Kvande - se Heimar og ætter i Stangvik, b. 1, s. 318 og s. 327 hvor de bodde.

Dette er egentlig gammelt nytt, men tar det med likevel. De bodde i Øvergeilen, Kvande - Heimar og ætter i Stangvik b. 1, s. 327.

 

Den yngste dattera, Johanna f. 16. november 1808 (ikke 1809), døde på Kvande 14. juli 1811, 2 1/2 år gammel - se s. 138 a - Stangvik 1784 - 1819.

 

Nest yngste dattera, Berit f. 9. september 1805 ble gift 21. mai 1840 m. Ole Eivindsen (Evensen) Kvande - se nr. 5, s. 436 - Stangvik 1831-49.

Ved giftermålet står det at hun var født i Orkdal (Ørkedalen).

De bodde på Nergeilen (Sjøhein) under Kvande - se Heimar og ætter i Stangvik b. 1, s. 314. Der står det at de hadde 3 barn: Steinar, Britt og Jo, men ved ft. 1865 hadde de også en sønn som het Peder.

Hans Hyldbakk skriver i bygdeboka at hun var søster til Anders Jonsen i Øvergeilen, Kvande.

 

Den 11. september 1828 fikk Berit Jonsdtr. på Kårvatn ei datter som fikk navnet Johanna med ungkar Peder Gudmundsen på Kårvatn - se nr. 19, s. 81 - kirkebok for Stangvik 1820-30 og nr. 17, s. 103 - klokkerbok for Stangvik 1820-33. Anders Jonsen Kvande, hennes bror, var gudfar til barnet.

 

Denne Johanna ble gift 2. juni 1852 m. Knut Pedersen Talgøy - se Heimar og ætter i Stangvik b. 2, s. 404. Hans H. kaller henne her for Beret Røhme fra Orkdalen.

 

Gjennom sønnen Ola f. 1860 i Tagøyholet, ble Knut og Johanna besteforeldre til min svigerfar, se foran.

 

Jeg tror ut fra det som jeg har skrevet, at Kari og Jon kom til Kvande kort tid etter at de solgte gardparten i Vuttudalen.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jonny - det var jammen kjekt å få "napp" etter så lang tid! Men det viser det gode ved forumet at det før eller siden er noen som vet noe og som vil hjelpe. Det var fint å få endeliktet til Jon og Kari.

Mange takk!

 

Jeg mener at da jeg hadde dette framme sist, så fant jeg ikke spor av verken foreldrene eller barna i KB for Hemne (eller Orkdal). Når foreldrene dro til Kvande, er det vel ei grei arbeidshypotese å ha da at hele familien kom dit.

 

Så var det denne Jon Andersen da. Han burde være av interesser for flere. Ikke alle som kan skilte med 22 søsken!

 

Mvh Terje

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.