Gå til innhold
Arkivverket

Morten Olsson Skorven i Askvoll/Vefring, Sunnfjord 1687-1748. Foreldre og ektefeller?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Morten Olsson Skorvemarcken på Skorven i Askvoll/Vefring døde i 1748, 61 år gammel i følge Bygdebok for Askvoll bind III. Han skal altså angivelig være født rundt 1687. Men hvor kom han fra? Jeg finner ingen kandidater i 1701 manntallet som passer helt i alder.De som kommer nærmest er Morten Olsson 9 år på Ytre Erdal i Førde, Morten Olsson 6år på Løtuft i Nøstdal og Morten Olsson 4 år på gården Skjærlid i Wefring.

Sistnevnte er på mange måter den mest interessante, selv om han også er den som er lengst unna i alder. For 5 av barna til Morten slo seg nemlig ned på Skjærlid. Og der finner jeg altså i 1701 Ole Erichsen 51 år med sønn Morten på 4 år. Bygdeboka sier ingenting om hvor han ble av annet enn død etter 1701.

 

Så spørsmål nr.1 er altså hvem var Morten Olssons foreldre og hvor kom han fra?

 

Det neste problemet knyttet til samme mann er hvem han var gift med. Her gir bygdeboka ingen opplysninger annet enn at han var gift 2 ganger og at første kona må ha dødd før 1736 for da var Morten gift for andre gang.

Skiftet etter sønnen Christen i 1752 bekrefter dette, for det nevner fullbror Søren på 25 år, fullsøster Pernille (28år), samt halvbrødrene Morten 16 år og Ole 14 år.

Men der er dessverre ingen opplysninger i skiftet som gir meg noen pekepinn på hvem Mortens to koner var.

I det minste burde ekteskap nr.2 mellom 1728 og 1736 være å finne i kirkeboka enten for Førde eller Askvoll, men jeg har så langt ikke funnet noe.

 

Derfor blir spørsmål nr.2 om noen kjenner til hvem Morten Olsen var gift med i de to ekteskapene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg veit ikkje akkurat om eg skal kalle dette for eit svar på spørsmålet ditt, men eg kan ta med litt opplysningar frå BB Førde og BB Naustdal.

 

Om garden Erdal: Morten Olsen f.kr. 1692. Død kr. 1772 i Holland. Han let etter seg 350 rdl, som vart fordelt på arvingane, borna etter søskena Anders og Bente. Far til Morten var Ole Bergesson f.kr. 1657, mulegens frå Leknes. (Altså er vel ikkje denne Morten så veldig aktuell)

 

Om garden Løtuft: Martin Olsen f.kr. 1695, Gift 1730 med Magli Eliasdotter, gift 1734 med Berta Andersdotter. Berta døydde i 1763 på Løtuft. (Då er vel ikkje han så aktuell heller).

 

Då sit du vel igjen med han på Skjærlid, dersom det ikkje skulle dukke opp andre kandidater.

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Systera til Morten Olsen Skjærlid, Else, blei gift med Paul Andersen Apneset i 1722.

 

Det første barnet deira, Anna, har mellom andre Morten Skjerlid som fadder (høgre side)

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Førde, Ministerialbok nr. A 1 (1720-1727), Fødte og døpte 1722, side 18.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-18

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70227240440.jpg

 

Så då var han i alle fall i live.

 

Når Alet blir døypt i 1725, er han ikkje blant fadrane.

 

Du kan jo sjekke vidare: Resten av barna til Paul Anderson Apneset og Else Olsdtr var:

Bertel f. 1729

Knut f. 1730

Marta f. 1734

Marta f. 1736

Helga f. 1739

 

Her er forresten dåpen til Morten Olsen Skorven sitt andre barn Kari i 1721. (nederst venstre side). Står det ikkje Else Skjerlien blant fadrane (litt utydeleg)

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Førde, Ministerialbok nr. A 1 (1720-1727), Fødte og døpte 1721, side 9.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...=ny&idx_side=-9

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70227240431.jpg

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Egil, både for å ha fjernet to av alternativene jeg fant, og for opplysningen om Else. Hun viste jeg ikke om fra før. Morten Olsen skal i følge bygdeboka for Askvoll ha dødd i 1748. Jeg har forløpig ikke mannet meg opp til å gå løs på kirkeboka. Jeg synes de første kirkebøkene fra Førde er vanskelig å tyde. Jeg vet at Statsarkivet i Bergen hadde avskrifter av dem på lesesalen.

Jeg har forøvrig funnet dåpen til de to siste barna til Morten, nemlig Morten døpt 07.10.1736 og Ole døpt 07.07.1738, samt Pernille fra første ekteskap døpt 02.07.24

Jeg føler meg sikrere nå på at den Morten jeg fant på Skjærlid er den rette. Selv om alder ved død da er 10 år feil, synes jeg det er vanskelig å bortforklare at alle barna som levde opp slo seg ned nettopp der.

Men synes det er rart jeg ikke kan finne det siste ekteskapet all den tid jeg finner barnedåpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.