Gå til innhold
Arkivverket

Torø Olsdotter Blakar, ei vanskelig dame.


Jan Weberg
 Del

Recommended Posts

Torø Olsdotter gift med Rolv Mikkelsson på Blakar i Lom har blitt gjort til datter av Guri Nilsdotter og Ola (Torsteinsson ?) Prestgard. For det første; Finnes det en primærkilde som nevner hennes navn i det hele tatt? Finne-Grønn har ingen navn på Rolv Blakars kone.

(NST I "Munkerne av Gudbrandsdalen") Engebreth Hougen nevner henne ikke som datter av Guri Prestgard i "Sammenhengen mellom våre bondeslekter og våre middelalderætter" (s. 103-107). Lengere ute i samme avhandling (s. 124) "Rolv Blakar gift med Thore Olsdatter? i live 1645, forøvrig ikke kjent" Men i Ættesoge III s. 84 skriver han: ...Tore Olsdotter (Prestgard?) Jeg vet at Hans P Hosar i bygdeboka for Skjåk plasserer Torø på Prestgard (bind 2 s.56), noe som adopteres av bygdeboka for Lom. Men så vidt jeg vet støttes ikke dette av noen kildehenvisning. Da Gerhard Schøning besøkte Lom Stavkirke i 1775 og så minnetavlen over Rolv Blakar og hustru med 6 sønner og 5 døtre skriver han: "..Denne lidle Tafle hafer etc. Hr. Lauritz Rolfsson Sogne-Prest i Aals Sogn, i Hallingdalen og hans Hustru Maren Jacobs Dotter, foræret Looms Kirke, Sin kiære Fader Rolf Michelsen Blager til Amindelse" Altså ingen navn på kona. Koppskattmantallet 1645 nevner bare Rolv Blakar og hustru. Ingen navn her heller. Så hvis det finnes noen der ute med kjennskap til en primærkilde som bekrefter navnet Torø (Tora) Olsdotter, ville jeg sette pris på å få vite dette. Hvis hun skulle være fra Prestgard, så må Guri gjøres ca 10 år eldre enn enn antatt (f.1570), siden Torø mest sansynlig var født nærmere 1580. Hvis Rolv Blakars kone var fra Skjåk i det heletatt, mener jeg at det er mer sannsynlig at hun var datter av Oluff Skiåker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bygdaboka for Lom står det ikke oppført noen kone på han men på Geni står Torø Olsdotter Prestgard. Jeg skal kontakte administrator og spørre etter kilder. Kildene der var bygdabok for Skjåk men har spurt hva de har for kilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gro Anita!

I bygdeboka for Lom, øverst til venstre på side 502 står følgende:

Ca 1620 - ca 1645

Rolv Mikkelsson betalte landskatten frå 1620. Han stod i 1620-åra for odelseiga 8 huder i garden, 1 hud i Frisvoll i Romsdalen, 11/2 hud i Skjæsar og 3 skinn i Østentegen. Han lånte kongen pengar, 52 lodd sylv, og fekk 10 skinn pant i Brimi, som "forsikring" for lånet. Betalte koppskatten 1645, gift. Sist nemd i skattematrikkelen 1647. Var i flg. Skjåk Bygdebok band 2 s. 56 gift med Torø Olsdotter f. på Prestgard i Skjåk. Born:..osv.

 

Nå betyr dette selfølgelig ikke noe. Det jeg er ute etter er 2 ting: Kan det dokumenteres at hun virkelig het Torø Olsdotter og at hun var fra Prestgard? Noe av det mest dustete jeg har sett på nettsteder er denne: Guri Prestgard f. på Busvold i Romedal 1570. Barn: Torø Olsdotter f. 1580 (????) osv. Desverre er det ikke mange som lengre gidder å prøve å finne noe kildegrunnlag for slike udokumenterte påstander.

 

mvh jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at Torø er nevnt som enke i skattelistene i lensregnskapene etter 1647. Hvis hun fortsatt levde da tingbøkene starter, vel i 1650-årene i Nord-Gudbrandsdalen, kan det også være hun nevnes der med patronymikon. Men med mindre hun da i en eller annen sammenheng har nevnt at hun var fra Prestgard, vil det ikke være mer enn fornavn og patronymikon som går frem av de to kildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Svein Arnolf!

 

Du kommer med bra forslag, og jeg har prøvd skattelistene tidligere. Før jeg skrev dette tok jeg en ny sjekk, og kom fram til følgende:

 

Odelskatt: 1647 Sevald Blakar, Oluff Blakar, 1648 Oluff Blakar, 1649 Oluff Blakar.

Rosstjeneste: 1645 Oluff Blakar.

Koppskatt: 1645 Rolv Blakar med hustru.

Kontribusjon: 1645 Rolv Blakar, 1646 Rolv Blakar, 1648 Rolv Blakar, 1649 Rolv Blakar.

 

Ganske forvirrende, men ingen Torø. Når det gjelder det overstående må jeg ta det forbehold at mine kunnskaper om å tyde gotisk handskrift desverre ligger på et lavt og ubehagelig nivå.

 

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du finner noen andre skattelister fra de samme årene etter 1647, kan det være hun evt. nevnes der. Det er ofte slik at noen skattelister henger mer igjen enn andre, slik at en som er død nevnes i flere år deretter. Det spilte ingen rolle for fogden hvem som sto oppført i listen for en gitt gård, så lenge han fikk skatten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har selfølgelig rett Svein Arnolf, og jeg har foreløpig ikke tenkt å gi opp. Jeg blir vekk fram til lørdag/søndag men vil ta dette opp i gjenn da. Men litt merkelig er det jo, med tanke på at det finnes utallige etterkommere av Munkætta på Blakar, at ingen tilsynelatende allerede har funnet en kilde til både navn og opphav. Desverre virker det som "alle" er tilfreds med opplysninger som ikke er dokumenterte.

 

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gro Anita!

I bygdeboka for Lom, øverst til venstre på side 502 står følgende:

Ca 1620 - ca 1645

Rolv Mikkelsson betalte landskatten frå 1620. Han stod i 1620-åra for odelseiga 8 huder i garden, 1 hud i Frisvoll i Romsdalen, 11/2 hud i Skjæsar og 3 skinn i Østentegen. Han lånte kongen pengar, 52 lodd sylv, og fekk 10 skinn pant i Brimi, som "forsikring" for lånet. Betalte koppskatten 1645, gift. Sist nemd i skattematrikkelen 1647. Var i flg. Skjåk Bygdebok band 2 s. 56 gift med Torø Olsdotter f. på Prestgard i Skjåk. Born:..osv.

 

Nå betyr dette selfølgelig ikke noe. Det jeg er ute etter er 2 ting: Kan det dokumenteres at hun virkelig het Torø Olsdotter og at hun var fra Prestgard? Noe av det mest dustete jeg har sett på nettsteder er denne: Guri Prestgard f. på Busvold i Romedal 1570. Barn: Torø Olsdotter f. 1580 (????) osv. Desverre er det ikke mange som lengre gidder å prøve å finne noe kildegrunnlag for slike udokumenterte påstander.

 

mvh jan

 

jeg skal kontakte han som har forfattet bygdaboka for Skjåk og høre hvilken kilder han har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg (som har skrive bygdebok for Skjåk) har visst gjort mitt til forvirring og kontrovers. Så idiotisk av meg å ikkje vise til kjelde. Nå (snart 20 år etter) finn eg i farten berre Engebret Hougen: Ættesoge for Gudbrandsdalen III side 84: [sevald Rolvsson] ”var son åt Rolv Mikkelsson Blakar og Tore Olsdotter (Prestgard?) ” Hougen har klokeleg nok med eit spørjeteikn, som eg har vore slepphendt nok til å droppe (viss det er der eg har ho Torø frå). Eg skal leite litt meir. Så skal eg svare for meg som best eg kan. Beste helsing Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg vil rette en takk til deg Gro Anita for at du var villig til å kontakte Hans P Hosar, og en takk til Hans for at du er villig til å finne tilbake til de kildene du har brukt ang. Torøs farsnavn og opphav. Kilden du nevner i innlegg 9, er den samme som jeg også fant (innlegg 1) Som du vil se har jeg funnet at E Haugen har nevnt Rolv Blakars kone 2 ganger slik:

 

1: "Thore Olsdotter? Forøvrig ukjent."

2: "Tore Olsdotter (Prestgard?)"

Dette tolker jeg dithen at Haugen må ha funnet en kilde med navnet Thore/Tora/Torø men må ha vært noe usikker på hennes farsnavn siden han første gang skriver Olsdotter med spørsmålstegn. Andre gangen ser det ut til at det er hvorvidt det kan være Prestgard hun kommer fra som han er usikker på. Skal bli spennende å se om du finner en annen kilde som du har lagt til grunn for hennes fulle navn og opphavssted.

Når dette er sagt, og hvis hun skulle virkelig vise seg å være fra Prestgard, er det jo en mulighet at Oluff (Torsteinsson?) som jo er død før 1610, kan ha vært gift to ganger, slik at Guri Nielsdotter var hans andre kone, og således stemor til Torø. Dette kan i hvertfall rettferdiggjøre at Guri anntas å være født 1570 og Torø 1580.

 

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.