Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan finne nåla i høystakken????


Hanne W. Berghagen
 Del

Recommended Posts

Er det noen som har et tips eller to om hvor jeg skal lete etter vielses opplysninger i forhold til mine besteforeldre...her snakker vi om et ektepar som reiste rundt å jobbet på forskjellige gårder rundt om i hele Hedmark og Akershus. Jeg regner med at de må ha giftet seg en eller annen gang under 2. vkrig, mest sansynlig et eller annet sted i Hedmark fylke. Farfar var født i 1920 ved V.Hanum - regner med at dette må være et gårdsnavn fra Hedmark ,men det har jeg ikke fått undersøkt enda ( Kansje noen kjennet til denne gården/ stedet og kan fortelle meg hvor det lå og om det fortsatt evt.eksisterer?) Farmor var født i 1917 på Løten. Deres eldste sønn var født i 1942, men aner ikke hvor. Har prøvd folkeregisteret uten hell... aner jo ikke om de giftet seg i kirken eller borgerlig heller.... har også prøvd å lete i alle kirkebøker for hele Hedmark i den aktuelle perioden. Det finnes desverre ingen igjen av denne slekten å spørre heller....Er dette bare å gi opp eller finnes det muligheter som jeg ikke har tenkt på tro????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din beste mulighet er å opplyse om navnene deres. Uten disse er det ikke særlig mye håp om å få hjelp er jeg redd..

Jeg regner med at de ikke lever lenger, så da skulle de tikke være noe i veien for å opplyse om navnene her.

 

Hanum ligger forøvrig noen få km øst for Hamar. Hører vel til Vang? Det er en stor gård, som sikkert trengte mange arbeidsfolk på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har et tips eller to om hvor jeg skal lete etter vielses opplysninger i forhold til mine besteforeldre...her snakker vi om et ektepar som reiste rundt å jobbet på forskjellige gårder rundt om i hele Hedmark og Akershus. Jeg regner med at de må ha giftet seg en eller annen gang under 2. vkrig, mest sansynlig et eller annet sted i Hedmark fylke. Farfar var født i 1920 ved V.Hanum - regner med at dette må være et gårdsnavn fra Hedmark ,men det har jeg ikke fått undersøkt enda ( Kansje noen kjennet til denne gården/ stedet og kan fortelle meg hvor det lå og om det fortsatt evt.eksisterer?) Farmor var født i 1917 på Løten. Deres eldste sønn var født i 1942, men aner ikke hvor. Har prøvd folkeregisteret uten hell... aner jo ikke om de giftet seg i kirken eller borgerlig heller.... har også prøvd å lete i alle kirkebøker for hele Hedmark i den aktuelle perioden. Det finnes desverre ingen igjen av denne slekten å spørre heller....Er dette bare å gi opp eller finnes det muligheter som jeg ikke har tenkt på tro????

 

Hei Hanne !

 

Jeg finner Hanum i F. T. 1910. Vang Hedmark og ingen andre steder, der har vi både østre og vestre Hanum.

Deres sønn født 1942, lever han fortsatt, om han er død, kan da kirkekontoret der han er gravlagt ha noe om fødestedet til han ?

Om de også hadde andre barn så er også det en mulighet med det ?

Nålevende personer kan spores opp med leting i skatteligningslister, da også telefonkatalogen.

Men huske på å ikke ta med om nålevende personer her og det på grunn av personvernet.

 

Masse lykke til videre.

 

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Norsk lysningsblad kan være en mulighet ?

Her er lysningene sortert etter mannens efternavn uavhengig hvor i landet man giftet seg

og om det var kirkelig eller borgerlig vigsel

 

Nasjonalbiblioteket i Oslo har disse på rullefilm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom besteforeldra dine høyrde til blant "dei reisande", så er det mykje mogeleg at nokon av dei som er "innpå" her kan hjelpa deg :-)

 

Men namna deira hadde jo vore ei god hjelp :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn var vel kansje en god ide å oppgi ja......De het Henry og Anbjørg Hansen ( Pikenavn Jensen) og det er den riktige Henry som Bjørn K Nilssen har funnet i klokkerboka for Vang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.