Gå til innhold
Arkivverket

Folketelling 1912 Panama canal Zone, nordmenn


Bjørn Gundersen-Tromsø
 Del

Recommended Posts

Hei ! er det noen som har kjennskap til om census 1912 Panama canal zone er tilgjengelig for søk på nettet. Har lest at denne tellingen skal inneholde persoener fra en rekke land , og forhåpentligvis den jeg er på jakt etter?

Hans Olai Evensen f.17/9-1875 i Os i Hordaland flyttet med sine foreldre til Otterøy i Fosen i Trøndelag( nå Namsos tror jeg). Etter at faren omkom på havet flyttet Hans Olai til Bergen.Her giftet han seg i 1897 og ble sjømann. Han hadde planer om å emigrere til Amerika og hadde hyre på en båt da han kom til New York ca.1907-1909, men kom ikke inn i Amerika på grunn av helsemessige årsaker. Han tok hyre på en annen båt og dro til Panama hvor han jobbet med å bygge kanalen. Her skal han ha slått seg ned og startet ny familie. Resten av historien er ukjent for hans familie, hadde vært interessant å finne ut mer. Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Reidar Oddløkken, jeg hadde ikke sett den linken du la ved i innlegget. Så det var nyttig. Jeg får bare følge med på hva som legges ut av folketellinger i USA fremover.

Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

???

Er "sailor" og skal videre til Boston "to join SS Symra (ifølge originalen - ikke Smyrna) at Boston".

 

Philadelphia Passenger Lists, 1800-1945

about Hans O Evenson

 

Name: Hans O Evenson Arrival Date: 4 Apr 1901 Age: 25 Years 6 Months Estimated Birth Year: abt 1875 Gender: Male Port of Departure: Liverpool, England Ship Name: Pennland Port of Arrival: Philadelphia, Pennsylvania to SS Smyrna to Boston, Massachusetts Last Residence: Bergen Microfilm Roll Number: T840_34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Kari Sandberg. Denne pasasjer -listen fra Philadelphia hadde jeg ikke sett før. Dette var nok hans første reise til Usa som sjømann. Jeg har sett denne reisen i liste over emigrerte over Bergen havn. Men han hadde ikke til hennsikt å emigrere på det tidspunktet . Han var hjemme i Bergen ved sønnen Harry's dåp 28/2-1904 og ved sønnen Ole's dåp i 21/1-1906. Det var etter 1906 at han reiste ut med hensikt å emigrere. Familien skulle komme etter senere, men han kom altså denne gang ikke inn i USA på grunn av tidligere sykdom. Han reiste da til canal zonen Panama for å jobbe der og prøve å komme inn i USA seinere. Kort tid etter mistet familien i Norge all kontakt.

Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet tellingene hos Familysearch, men det ser ut til at de kun er tilgjengelig via Amerikanske bibliotek. Noen som vet hvordan man får adgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet tellingene hos Familysearch, men det ser ut til at de kun er tilgjengelig via Amerikanske bibliotek. Noen som vet hvordan man får adgang?

Er det tilgangen til selve bildet av tellingsskjemaet du mener?

 

Panama Birth, Marriage & Death:

https://www.familyse...untryId=1927175

 

Panama er i allfall med i 1930 - tellingen: https://www.familyse...lection/1810731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.