Gå til innhold
Arkivverket

Østfold : Omstreifere Rødenes / Åsen - 'Kieldsenfølget' - Lisa Svendsdatter/Christian Christiansen


Litta
 Del

Recommended Posts

Maria Sophia Christiansdatter født på Basmoen i 1808, er omtalt på samme side 287 som søsteren Helene, men under Moen av Basmoen i avsnittet over. Hun skal ha blitt gift med Christian Svendsen og omkom i ulykken på Kongsbakbråten da de druknet i Jerikotjernet i 1857.

De omtales også på s. 39 i kapitlet om Tjernsmo østre, Svendsby av Østre Joval.

 

Dåpen til Maria Sophia 27. november 1808:

Østfold fylke, Rødenes, Ministerialbok nr. I 3 (1777-1814), Fødte og døpte 1809, side 68.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7470&idx_id=7470&uid=ny&idx_side=-69 (Siste dåpsbarn i 1808)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha. Solveig. De har nok vært på Joval en stund, ser jeg.

Det er nok en annen Svend som er faren til Lisa Svensdatter fra Järnskog, regner jeg med da.

 

Ja det er nok det:)

Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Johansen Wennergren I Gjerdrum, g. med Anne Andersdtr. kjøper bruk 2 av Nordre Hilton i Ullensaker i 1808. (kide BB Ullensaker)

 

Han har ifølge BB to sønner, Christian og Hans.

 

Christian Hansen er døpt 12-02-1786 i Gjerdrum:

 

Kildeinformasjon:

Akershus fylke, Gjerdrum, Ministerialbok nr. 2 (1737-1797), Fødte og døpte 1786, side 123.

Permanent sidelenke:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7628&idx_id=7628&uid=ny&idx_side=-127

 

2 x Berthe Hansdøtre:

 

 

https://familysearch.org/search/records/index#count=20&query=%2Bbirth_place%3Agjerdrum~%20%2Bbirth_year%3A1750-1808~%20%2Bfather_givenname%3Ahans%20%2Bfather_surname%3A%22johansen%20wennergren%22~%20%2Bmother_givenname%3Aanne~%20%2Bmother_surname%3Aandersdr~

 

Lars Hansen døpt 01-06-1888:

 

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/N4CM-GBJ

 

Denne familien flytter til Hilton i Ullensaker 17-12-1808

 

Kildeinformasjon:

Akershus fylke, Ullensaker, Ministerialbok nr. I 12 (1808-1815), Inn- og utflyttede 1809, side 3.

Permanent sidelenke:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7647&idx_id=7647&uid=ny&idx_side=-3

 

Denne Christian Hansen Wennergren Hilton er det som gifter seg med Marthe Christophersdtr. Dromsrud 10-08-1816 i Ullensaker (nr 31):

 

Kildeinformasjon:

Akershus fylke, Ullensaker, Ministerialbok nr. I 13 (1815-1835), Ekteviede 1816, side 382-383.

Permanent sidelenke:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7648&idx_id=7648&uid=ny&idx_side=-194

 

BB omtaler ingen barn av dette paret.

 

Christian får ifølge BB skjøte på hovedbruket (Hilton) i 1812, men alt i 1825 har han solgt unna alt sammen og ser med det ut til å bli borte i BB.

 

 

 

Kan det tenkes at den ovenfor nevnte Christian kan være den Christian Hansen som gifter seg som enkemann med Marthe Nilsdtr. i 1842 i Rødenes og sier seg f. i Ullensaker

 

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=417&idx_id=417&uid=ny&idx_side=-106

 

og dør som Leilending 29 Mars 1847 på Jovalplads, 64 år gammel. (f. ca. 1783)?

 

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=417&idx_id=417&uid=ny&idx_side=-137

 

Hvis denne teorien skulle holde vann så må vel den Christian Hansen Hakebro som dør på Hjørnehaugen 09-01-1862, 80 år gammel. (fca. 1782) stå igjen som eneste kandidat som far til Christian Christiansen Kjeldsen/Hakrbro?

 

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=419&idx_id=419&uid=ny&idx_side=-189

 

 

 

Er det noen BB for Rødenes som kan avklare noe mer om disse to C.H.?

 

Samt hvor hørte Hjørnehaugen til, kontra Jovaldplads som vel sier seg sel at lå under Joval(d)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette blir riktig, Tore, men om jeg ikke har misforstått, må en da finne dåpen til Christian Christiansen?

 

Hjørnehaugen Nedre var en boplass under g. nr.3, Vestre Joval og Hjørnehaugen Øvre var under Østre Joval g. nr. 3, br. nr. 4-5,

ifølge boka til Oscar Haugen på s. 34.

 

Anne Helene Christiansdatter, Christian og Lisas datter, bodde på Nedre Hjørnehaugen i denne perioden og fikk barn fra 1855-1873.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Johansen Wennergren I Gjerdrum, g. med Anne Andersdtr. kjøper bruk 2 av Nordre Hilton i Ullensaker i 1808. (kide BB Ullensaker)

 

Han har ifølge BB to sønner, Christian og Hans.

 

Christian Hansen er døpt 12-02-1786 i Gjerdrum:

 

Kildeinformasjon:

Akershus fylke, Gjerdrum, Ministerialbok nr. 2 (1737-1797), Fødte og døpte 1786, side 123.

Permanent sidelenke:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7628&idx_id=7628&uid=ny&idx_side=-127

 

2 x Berthe Hansdøtre:

 

 

https://familysearch.org/search/records/index#count=20&query=%2Bbirth_place%3Agjerdrum~%20%2Bbirth_year%3A1750-1808~%20%2Bfather_givenname%3Ahans%20%2Bfather_surname%3A%22johansen%20wennergren%22~%20%2Bmother_givenname%3Aanne~%20%2Bmother_surname%3Aandersdr~

 

Lars Hansen døpt 01-06-1888:

 

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/N4CM-GBJ

 

Denne familien flytter til Hilton i Ullensaker 17-12-1808

 

Kildeinformasjon:

Akershus fylke, Ullensaker, Ministerialbok nr. I 12 (1808-1815), Inn- og utflyttede 1809, side 3.

Permanent sidelenke:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7647&idx_id=7647&uid=ny&idx_side=-3

 

Denne Christian Hansen Wennergren Hilton er det som gifter seg med Marthe Christophersdtr. Dromsrud 10-08-1816 i Ullensaker (nr 31):

 

Kildeinformasjon:

Akershus fylke, Ullensaker, Ministerialbok nr. I 13 (1815-1835), Ekteviede 1816, side 382-383.

Permanent sidelenke:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7648&idx_id=7648&uid=ny&idx_side=-194

 

BB omtaler ingen barn av dette paret.

 

Christian får ifølge BB skjøte på hovedbruket (Hilton) i 1812, men alt i 1825 har han solgt unna alt sammen og ser med det ut til å bli borte i BB.

 

 

 

Kan det tenkes at den ovenfor nevnte Christian kan være den Christian Hansen som gifter seg som enkemann med Marthe Nilsdtr. i 1842 i Rødenes og sier seg f. i Ullensaker

 

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=417&idx_id=417&uid=ny&idx_side=-106

 

og dør som Leilending 29 Mars 1847 på Jovalplads, 64 år gammel. (f. ca. 1783)?

 

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=417&idx_id=417&uid=ny&idx_side=-137

 

Hvis denne teorien skulle holde vann så må vel den Christian Hansen Hakebro som dør på Hjørnehaugen 09-01-1862, 80 år gammel. (fca. 1782) stå igjen som eneste kandidat som far til Christian Christiansen Kjeldsen/Hakrbro?

 

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=419&idx_id=419&uid=ny&idx_side=-189

 

 

 

Er det noen BB for Rødenes som kan avklare noe mer om disse to C.H.?

 

Samt hvor hørte Hjørnehaugen til, kontra Jovaldplads som vel sier seg sel at lå under Joval(d)

 

Jeg har ikke studert denne slekta nok til å svare på dine spørsmål, men jeg bor i Rødenes og kan fortelle at den såkalte "fantebyen" i Rødenes besto av 15 plasser, og at Jovaldplass kan være en hvilken som helt av de. Ingen heter spesielt det i dag, men alle var jo plasser under Joval (Jaavall iflg. Nedl.boplasser), og 2 av de het Jørnehaugen, en øvre og en nedre. Alle plassene lå tett ved hverandre i skogen langs et bekkefar ca 2 km fra Joval retning Rømskog. Stua på nedre Jørnehaugen er restaurert og den eneste som er bevart. Her bodde Anne Helene med familie (datter til Christian Cristiansen Kjeldsen). Hennes sønn Edvard bodde her til ca 1940, som den siste av slekta. Det står i Nedl. bopl. av den vesle stua er forlengt borte, men det er feil.

mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill.

Men, Marthe Christophersdtr. som dør 27-05-1841 i Kjensmo, 80 år. f. ca. 1761 virker på meg å være litt i eldste laget til å passe inn noe sted her, om alderen ved død ikke er helt feil.

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=417&idx_id=417&uid=ny&idx_side=-130

 

Kan det finnes flere Marthe Christophesdtr. død i noenlunde samme tidperiode som kan komme i betraktning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BB = Bygdebok Rødenes har ingen opplysninger om disse, men Oskar Haugen har brukt endel derfra, i tillegg til egen granskning. Jeg lurer på, er ikke Kjelden og Hakebro to forskjellige slekter? Og da vil jeg henvise til side 243 og 244 i Nedl,Bopl. om Folkenborgsetra, hvor det står om Christian Hansen Hakebro og at han døde på Hjørnehaugen i 1862, 80 år gammel. Han skal ha en sønn som heter Ole pluss 5 til.

mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått det sånn at Christian Hansen Hakebru som dør på Hjørnehaugen i 1862 var gift med Berthe Olsdatter, som dør i 1844. Han gifter seg deretter med Anne Kajsa Örgreen i 1847?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo. Jeg tenkte visst feil.. Jeg trodde at siden Christian Hansen fra Ullensaker var eldre og etter det siste - levde lenger enn sønnen til Hans Hakebru som ble født i Hobøl, at vi måtte til å finne en ny Christian Christiansen. (Men det er nok sengetid for meg snart, tror jeg... ) :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått det sånn at Christian Hansen Hakebru som dør på Hjørnehaugen i 1862 var gift med Berthe Olsdatter, som dør i 1844. Han gifter seg deretter med Anne Kajsa Örgreen i 1847?

 

 

Det er jeg enig i, men var han også far til Chr. Chr. "unge Kjeldsen"?

 

Jeg har også forstått det slik at Kjeldsen og Hakebru er forskjkellige slekter. Tankegangen min var å førsøke å skille de fra hverandre, om det lot seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn et utdrag fra papirutgaven av FF 1845 i håp om at det kan gi en klarere oversikt over familiene Kjeldsen/Hakebru

 

I Rødenes Præstegjeid have etslags Tilhold Kjelsenfølget og Hakebrofølget, som oprindelig stamme fra Uliensakers Præstegjeld, hvorfra endnu af og til komme Personer, der støde til Folgerne og vanke omkring med dem. Folgerne vandre undertiden i Fllesskab, til andre Tider adskilte. Sognepræsten giver dem meget slet Skudsmaal for Voldsomhed og Ryggesløshed, og de Voxne blandt dem have næsten alle været straffede for Misgjerninger.

 

De enkelte Lemmer ere:

 

38. Christian Christiansen (Gamle Kjelsen), 60 a 70 Aar gammel.

 

39. Hans Kone Marthe Nielsdatter 30 a 40 Aar gl,

 

40. Datteren Karen, 2 Aar gl.

 

41. Christian Christiansen (Unge Kjelsen), 30 a 40 Aar gl.

 

42. Konen Lisa, Do., og deres Børn:

 

43. a. A. Helene, 10 Aar,

 

44. b. M. Sophie, 6 Aar,

 

45. c. Martin, 3 Aar og

 

46. d. Anton, 1 Aar gl.

 

47. Christian Hansen (Gamle Hakebro) (see No. 127), 50 a 60 Aar, og hans Søn

 

48. Christian, 14 Aar gi.

 

og hans Kjæreste Anna Kaisa Øhrgreen (jfr. No. 21), med uægte Barn

 

49. Kalle.

 

50. Ole Christiansen Hakebro, 30 Aar (jfr. No. 117).

 

51. Carl, en Person fra Ullensaker, som holder sig hos gamle Hakebro, med hvis ukonfirmerede Datter

 

52 Mathea han har avlet et Barn (see No 126)

 

53 Iver Iversen Lisbjerget 20 Aar gi samt et Kvindemenneske

 

54 Blakiermaria kaldet som har 2 Børn

 

55 a Datteren Marie og

 

56. b. Sønnen Hans Iver lever nu sammen med

 

57 Johanne Marie Bodin der angiver at være fra Sverige 18 Aar gl

 

58. Iver Rokken, oment 30 a 40 Aar.

 

59. Konen Helene Christiansdatter, omtrent 30 Aar gl.; deres Børn:

 

60. a. Anders 13 Aar,

 

61. b. M. Marie 7 Aar,

 

62. c. Cyprian 3 Aar og

 

63. d. G. Marie 1 Aar gammel.

 

64; Hans Christiansen med Kone og

 

65. Sønnen Christian

 

No. 21, 47, 50, 53 og 57 ere for Tiden under Justitiens Tiitale i Akers Sorenskriveri.

 

117. Ole Christiansen FaIkenbergsæter i Rødenæs, en omsireifende Slagsbroder og meget farlig Person, sædvanligen kaldet Ole Hakebru (se No.50).

 

E. Hakebru-Følget fra Rødens,

 

bestaaende fornemmelig, saavidt det her er bekjendt, af førmeldte Ole Hakebru (see No. 117) og hans Broder

 

126. Carl Hakebru, mellem 20 og 30 Aar (maaskee identisk med No. 51) og ligesom Broderen en Slagsbroder og meget farlig Person, og deres Søster Marie Christiansdatter Ursbysæter (see No. 105) og disses Fader,

 

127. Christian Kjeldsen Hakebru, imellem 60 og 70 Aar garnmel,som er gift med en Kvinde yed Nayn Berthe, der er en Søster af Duffe- Hans (see No. 128). Han er visstnok den samme som No. 47.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at de er i samme 'følge'. Det har nok ikke vært lett å lage registeret, siden det er så uklart hvem som er hvem.

 

Det har vel i allfall vært to forskjellige personer som ble kalt 'Gamle Kjeldsen' og 'Gamle Hakebru'. Siden sistnevnte blir nevnt sammen med Anna Cajsa Øhrgreen, heller jeg til å tro han er Hans Hakebrus sønn, født i Hobøl i 1790.

 

Jeg tror vi må finne flere dåper / konfirmasjoner, for å kanskje finne ut hvor Hans Hakebru befinner seg og hvilke barn han hadde.

 

Har noen forresten funnet mulige Christian Hansen'er i 1801-tellingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt klarhet rundt Barlin / Hakebru følget kanskje .............

Hakebruslekten nedstammer fra Hans Olsen Hakebru født 1764 og Maria Knudsdatter født ca. 1746 . Hans Olsen Hakebru var av tater ætt . Og det er vel også høyst sannsynlig at Maria Knutsdatter hadde samme blod i årene hun også . Deres foreldre er ukjent .

I følge en av Eilert Sundts fantefortegnelser 1859 / 65 skulle Hans Olsen Hakebru og Maria Knutsdatter ha vært bosatt i Barlinddalen i Rødenes i Østfold , derav navnet Barlin .

Amund Olsen Barlin sin mor var Maria Knudsdatter , hun var født ca. 1746 . Amund hadde også en halvbror . Begge disse to var uektefødte sønner av Maria Knutsdatter .

Det er funnet en fødsel på en uekte født sønn ved navn Amund av foreldrene Ole Olsen og Maria Knutsdatter i 1878 i Hof i Hedmark , som kan være fødselen til Amund Olsen ( senere benevnt som Barlin ) . Hvis dette er den riktige Amund Olsen sin fødsel så gir dette også indikasjoner på at Amund og Olea Arnesdatter kunne kjent hverandre allerede i fra Hof på slutten av 1700 tallet .

Maria Knutsdatter og Hans Olsen Hakebru ble gift ca. 1786 . Inn i ekteskapet med Hans Olsen Hakebru tar Maria Knutsdatter med seg sin to uektefødte sønner . Hans Olsen Hakebru blir således stefar til Amund Olsen Barlin og Amund sin bror NN .

 

Hans Olsen Hakebru og Maria Knutsdatter finnes omtalt i Øvre Romerikes ekstrarettsprotokoll i møte den 29 september 1789 . Lensmannen hadde i henhold til Tukthusanordningen foretatt en fanteinkvisisjon i Nes og arrestert 21 personer. Blant disse var Hans og Maria Knudsdatter med 2 barn.

 

I forhøret etterpå forklarte Hans, at han hadde tjent på gården Langset i Trøgstad i to år. Deretter hadde han latt seg verve til det danske artillerikorps under oberst Bielefeldts kommando og stått her i 7 år. Han viste fram dimisjonspass av 30 mai 1782.

 

Fra den tid hadde han ernært seg med å gå omkring og binde korger. Om sin altergang forklarte han at han først hadde gått til alters i Trøgstad , og siste gang var i Hobøl sokn.

 

Maria Knudsdatter visste ikke annet om seg selv enn at hun var født i Ullensaker , og var 43 år gammel . Hun hadde tjent et par år i soknet og hadde arbeidet for maten til seg og de to uekte barn hun dengang hadde. Hennes 11 år gamle sønn skulle nå tjene i Tune sokn. Dette var sannsynligvis Amund Olsen født i 1778 . For tre år siden , forteller hun : var hun blitt gift med Hans Olsen Hakebru

Kjente barn av Hans Olsen Hakebru og Maria Knudsdatter :

-
NN
, sønn av Maria Knudsdatter og stesønn til Hans Olsen Hakebru .

-
Amund Olsen Barlin Hakebru ,
født 1778 ( stesønn til Hans Olsen Hakebru ) 1 ekteskap med Maria Eriksdatter . 2 ekteskap med Olea Arnesdatter .

 

-
Ole Hansen Barlin
Hakebru
, født ca 1788 Plassen Barlindalen , Rødenes og død 23 juni 1873 ved Krabberødstrand , Bamble i Telemark . 1 ekteskap med Marie Eriksdatter født ca. 1765 . 2 ekteskap med Rosine Marie Nilsdatter Hoffmann født ca. 1799 . Oppholdt seg for det meste i Bamble distriktet i Telemark .

 

-
Christian Hansen
“ Gamle “
Hakebru
, født Plassen Barlindalen , og døpt 2 april 1790 i Hobøl . 1 ekteskap med Berthe Olsdatter Steffensen født ca. 1783 og død 16 november 1844 2 ekteskap med Anne Kaisa ( Katarina ) Ørgren født 1814 i Sverige . Oppholdt seg for det meste i Rødenæs distriktet i Østfold . I 1855 bodde Christian sammen med en “ husholderske “ Anne Andersdatter 50 år . Christians kone Anna Kaisa Ørgren var rømt fra ekteskapet på dette tidspunktet .

 

-
Engebret Hansen Hakebru
, født 1793 i Rødenes i Østfold og død før 1865 . Opphold seg for det meste i Høland distriktet i Akershus og livnærte seg som vevskebinder og kjeleflikker . Ekteskap med Pernille Jensdatter Aabogen , født ca. 1798 og død 1874 .

 

-
Knud Hansen Hakebru
, døpt 26 februar 1792 i Skiptvedt , Østfold død 1795 .

 

-
Berthe Hansdatter Hakebru
, født 1796 . 1900 understøttes av fattigvesenet og dør i Slemdal ( Siljan i Telemark ) den 18 juli 1904 på Bakkane i Slemdal, ( Siljan )Telemark.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det jeg foreløbig har fått ut av det:

At det er to Christian Hansen, to Christian Christiansen, og to Hans Christiansen, og de hører til i enten Hakebru eller Kjeldsen slekt. Christian Hansen Hakebru f. ca 1782 - 1862, g.1. g. 1812 m. Berthe Olsd. og 2 g. 1847 m. Anna Kaisa Örgreen, sønner 1 ektesk. Chr. Chr. Hakebru f.1832, Hans Chr. f. ca 1818 og Ole Chr. f. ?. Mulig flere barn her. Har ikke sett etter flere foreløbig.

Christian Hansen Kjeldsen 1781-1847 g.1.g. m. Marthe Christophersdatter, ca 1761-1841, 2.g.m. Marthe Nielsd. 1803-1896. 5 barn i 1. ektesk.: Helene f. ca1803, Marie Sophia 1808, Christian Chr, f. 1812, Mathea f. 1819 og Hans f. 1823. 2. ektesk. 1 barn: Karen f. 1844. (Marthe Nielsd. måtte være gammel da, men, men.........)

Begge 2, Hans Christiansen, var gift med Sophie Albertine Olsd. Rapp f. 1812 i Sune sokn Sverige.

Det er etterkommerne til Chr. Chr. Kjeldsen som var på Jørnehaugen, selv om også Christian fra Hakebruslekta døde der. Som før sagt, det var to Jørnehaugenplasser, uten at jeg vet på hvilken av de han døde.

 

mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn A.

Jeg ser det står Barlindalen Rødenes. Det må bero på en misforståelse. Jeg har aldri sett det navnet her, kan det være i Hobøl?

Interesant at Hans Olsen Hakebru hadde tjent på Langset (idag Langsæther). Jeg kan huske det navnet fra Trøgstad, trolig var det en plass som het det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn A.

Jeg ser det står Barlindalen Rødenes. Det må bero på en misforståelse.

I fall det er en misforståelse, (hvilket jeg også tror), så tror jeg den er ganske utbredt.

 

Boplassen(e) ved Jovall/Ulfsby i Rødenes hvor "Barlinene" holdt til, kan ha fått navn etter personer (som f.eks.Amund Olsen Barlin f.ca.1778), og ikke omvendt.

Hvorvidt slektsnavnet Barlin likevel stammer fra et stedsnavnet BARLINDALEN (som for eksempel fra Holt/Tvedestrand eller Hobøl) er selvsagt en mulighet, men jeg tror nok at man også bør holde muligheten åpen for at navnet kan ha en "heraldisk" opprinnelse, som Bjørk, Gran, Eeg, Lind, Palme osv..

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leter etter dåpene til Hans Olsen Hakebrus barn fra Bjørns innlegg. Jeg fant ikke Engebret Hansen døpt i Rødenes,

men jeg tror jeg kan ha funnet (bekreftelse på) dåpen i Eidsberg 16. januar 1794. Han var hjemmedøpt, så han kan være født i 1793.

 

Østfold fylke, Eidsberg, Ministerialbok nr. I 5 (1786-1807), Fødte og døpte 1794, side 27.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-27 (Tredje ovenfra v. side)

 

'Hans Olsen - Maria Knudsdatter ægtefolk fra Agger(?) Sogn'. Alle fadderne fra prestegården. En uleselig linje til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt gjort, Anne-Lise.

Under Langseter i Trøgstad var/er det en plass ved navn Hakebru (Hagebru). Folketellingen 1865 bor Gulbrand Bergersen der 36 år f. i Trøgstad husm.m. jord, kone Marie Hansdatter 31 år f. i Rødenes. De har barna Henrik 3 år, Sigvart 3 år, Lina 7 år, Johanne 13 år, alle f. i Trøgstad.

Hvem er disse folka tro? Kan de ha noe med taterslekta å gjøre?

Chr. Hansen var jo i tjeneste på Langset (Langsæther), se innl. 66 av Bjørn A.

mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(..)

Under Langseter i Trøgstad var/er det en plass ved navn Hakebru (Hagebru). Folketellingen 1865 bor Gulbrand Bergersen der 36 år f. i Trøgstad husm.m. jord, kone Marie Hansdatter 31 år f. i Rødenes. De har barna Henrik 3 år, Sigvart 3 år, Lina 7 år, Johanne 13 år, alle f. i Trøgstad.

Hvem er disse folka tro? Kan de ha noe med taterslekta å gjøre?

Chr. Hansen var jo i tjeneste på Langset (Langsæther), se innl. 66 av Bjørn A.

mvh Solveig

 

 

Jeg legger inn lenke til 1865-tellingen: http://digitalarkive...&merk=2070#ovre

 

I 1867 får de enda en sønn, Holm Gulbrandsen:

Østfold fylke, Trøgstad, Ministerialbok nr. I 9 (1865-1877), Fødte og døpte 1867, side 39.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-44 (nr. 108)

 

 

En datter Anne Gulbrandsdatter i 1869:

Østfold fylke, Trøgstad, Ministerialbok nr. I 9 (1865-1877), Fødte og døpte 1869, side 61.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk..._side=-68 (nr. 124)

 

 

På søndre Langsæter er det både Holmsen, Gulbrandsen og Bergersen i 1801 (og dessuten en Christian Christiansen, 30 år, gift med tre barn): http://digitalarkive...2&merk=102#ovre

 

 

Den eldste datteren Johannes dåp i 1856:

Østfold fylke, Trøgstad, Ministerialbok nr. I 8A (1855-1864), Fødte og døpte 1856, side 18.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=451&idx_id=451&uid=ny&idx_side=-22 (nr. 36)

Familien er på Gopperud i Trøgstad.

 

Her gifter de seg 31. desember 1855, han 25 og hun 21 år gammel:

Østfold fylke, Trøgstad, Ministerialbok nr. I 8B (1855-1864), Ekteviede 1855, side 223.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=452&idx_id=452&uid=ny&idx_side=-4 (nr. 27 - nederst)

 

Gulbrands far er Berger Gundersen og Maries far er Hans Halvorsen.

 

Marie Hansdatter er født 5. februar 1835 i Rødenes, døpt Marthe Marie:

Østfold fylke, Rødenes, Ministerialbok nr. I 4 (1814-1838), Fødte og døpte 1835, side 164.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7472&idx_id=7472&uid=ny&idx_side=-158 (nr. 9)

 

Foreldre: Hans Halvorsen og Karen Hansdatter Hougerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også ved Knuds dåp i Skiptvedt i 1792 står det at Hans Olsen 'foregav at være fra Akers sogn'

 

Østfold fylke, Skiptvet, Ministerialbok nr. 3 (1758-1793), Fødte og døpte 1792, side 184-185.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk..._side=-95

(nr. 12)

 

 

Denne Knud skal være denne som begraves i Lørenskog 19-09-1795

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Skedsmo, Ministerialbok nr. 6 (1767-1807), Døde og begravede 1796, uten sidenr.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7618&idx_id=7618&uid=ny&idx_side=-58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.