Gå til innhold
Arkivverket

Peder Nielsøn Krogstad, Krogstad gård i Eiker


Anne Margrete Gilhuus
 Del

Recommended Posts

Hei!

Har funnet en dødsdato som jeg tror er hans, men da jeg nå ikke vet hvor jeg har fått den fra, ant. lest den på microfilm/fishe, men det er noen år siden nå.

Jeg har satt i slektsmappa mi at han døde i 1794 på Krogstad gård. Og ble begr. den 16de mars. Han var f. i 1754.

Han var gift m. Maren (Mari) Jonsdtr. Lunde, som må ha vært enke da hun døde i 1800, på Lundebakken.

Har prøvd å lete gjennom kirk.bøkene her på Digitalarkivet, men m dårlig resultat :-(

Noen her som kan hjelpe meg, som eventuelt leter i samme slekt ?

 

Grunnen til at dette ble dobbeltpostet anser jeg ikke som min feil, da jeg fikk opp en mld. om at tiden var ute :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB: noen "skarpere" enn meg må tyde den oppgitte alderen hans - synes det ser ut som 84 år jeg, men under Gravlagde i Eiker prestegjeld 1785-1800 står det at han var 54,

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, her er lenke til kirkeboka, se midt på høyre side, Peder Nielsen Krog: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-60

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...61220620230.jpg

 

mvh. Astrid

 

Men var ikke d fødte du fant der da? Er ikke sikker da d ikke sto hva d var øverst på siden :-)

 

Men jeg har fått opp at han var bare 40 da han døde men.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, alle begivenhetene er ført inn på disse sidene, og hans innføring, under Til Graven, kommer retter etter endel døpte,

hilsen Astrid

 

 

Takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Takk for svar :-)

 

 

Må spørre igjen jeg, men det sto 7 de martii, døde han da? Siden jeg har satt begr. dato til den 16de mars?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men under Gravlagde i Eiker prestegjeld 1785-1800 står det at han var 54

 

Da må det være feil i den transkriberte listen, for det står da ganske tydelig: Peder Nilsen Krog 84 aar gl. ?

Dødsdatoen er ikke nevnt, men jordfesting/begravelse var 2. søndag i fasten, så det stemmer jo med 16. mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det to forskjellige Peder Nielsen Krog/Krogstad ute og går????? 27. mai 1781 blir Jon døpt, sønnen til Peder Nielsen Krogstad og Maren Jonsdatter:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8487&idx_id=8487&uid=ny&idx_side=-305

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061220620090.jpg

Dåpen står også nederst på side 590, men er strøket over. Navnet på moren stemmer iallefall med opplysningene i 1. innlegg,

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen,

ta en titt på 1801-tellingen for Eiker. På gården Krogstad bor Huusfader Peder Nielssen, 47 år, og kona, Mari Johnsdatter (56) og deres sønn på 12 år, Niels.

Det er vel dette paret du leiter etter, jfr. 1. innlegg???? Følgelig IKKE han på Krog som døde i 1794 og heller ikke Maren/Mari Jonsdatter som døde i 1800.

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Nielsen Krogstad og Mari Jonsdatter Lille Stenseth trolovet seg 24.10.1773 og giftet seg 25. november samme år. Finner kone Mari Jonsdatter Krogstad, 70 år, død 20.02.1815, så tydeligvis lever Peder Nielsen fortsatt.

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Krogstad i 1765 finner du Nils Nilsen og Birthe Olsdtr, de kan være potensielle foreldre til Peder

 

I 1770 blir Per Nilsen Krogstad konfirmert i Fiskum kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.