Gå til innhold
Arkivverket

Ekstraskatten 1762 skanna og tilgjengelig i Digitalarkivet


Kristian Hunskaar (Arkivverket)
 Del

Recommended Posts

Førstkommende søndag er det 250 år siden forordninga om ekstraskatten 1762. Dette markerer Riksarkivet ved å publisere de viktigste arkivstykkene med ekstraskattmateriale, dvs. først og fremst de arkivstykkene som inneholder hovedmanntallene fra 1762 og 1763.

 

Riksarkivet har også ei nettutstilling om ekstraskatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen bilder her heller ...

 

Det må være de samme problemene som har råket mye av det skanna materialet de siste dagene. I en annen tråd skriver Anette Clausen at problemet er løst (det hadde vært en disk-kræsj), og at systemet er på vei opp å stå utover kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstraskatten 176x mangler i RA for Hadeland, Valdres og Toten - dvs forToten antar jeg at det er lite personinfo (bilder pt utilgjengelige). For Biri, Land, Aurdal, Slidre og Vang finnes noe materiale i arkivet til Valdres Fogderi, iflg http://slektshistori...ri/biriskat.htm

 

Er det noen sjans for å få skannet dette materialet?

 

Nei, vi setter strek her nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian, takk for det interessante og lærerike foredraget du holdt i dag om ekstraskatten 1762 - akkurat 250 år etter forordningen. Dette er virkelig en flott kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å belyse manglene i ekstraskattemanntallene på Riksarkivet (som bla Geir tok opp i et tidligere innlegg) tok jeg endel søk i arkivportalen for å se omfanget av ekstraskattemanntall som ligger i andre arkiver.

Mange arkivkataloger mangler på nett men jeg fant ihvertfall ut følgende:

 

Østfold

-Fredrikshald manntall 1772 (Kr. Stiftsamt)

-Moss 1764-1772 (Kr. Stiftsamt)

Akershus

-Øvre Romerike, Aker og Follo 1765

-Mantall 1767 og 1772 ant. samme steder (Kr. Stiftsamt)

-Øvre Romerike, regnskapsbok over ekstraskatten 1762-1763 (fogd)

Oppland:

(ligger i fogdearkiv)

-Redalen manntall 1765

-Biri manntall 1766, 1767

-Biri manntall glassverk 1769

-Land manntall 1766, 1767, 1769

-Aurdal manntall 1766

-Vang manntall 1766

-Slidre manntall 1767

Vestfold (ligger i arkivet etter Larvik grevskap)

-Tjølling manntall 1763 (Kr. Stiftsamt) 1764

-Sandeherred manntall? 1764-65, Av/tilgang 1764-1766,

-Brunlanes manntall 1764, 1765

-Hedrum manntall 1764, 1765

-Kodal manntall 1764

-Andebu manntall 1764

-Nøtterø av/tilgang 1764

-Tjøme manntall 1764, 1765?

 

Trøndelag: (i stifsamtsarkivet/fogdearkiv/magistrat)

-Fosen fogderi av/tilgangslister 1765, samt lister vedk. forhøyelsen i 1767 for Hemne, Hitra, Stadsbygd, Ørland, Åfjord og Bjørnør

-Orkdal og Gauldal fogderi 1762-1772.

-Strinda og Selbu fogderi, manntallog av/tilgangslister 1762-1766 for Skaun, Leirstrand, Byneset, Strinda, Klæbu, og Selbu

-Stjør og Værdal fogderi 1767-1772

-Inderøy fogderi, manntall av/tilgangslister 1762-1768 for Ytterøy, Inderøy, Sparbu, Stod, Beistad og Snåsa (manntall 1762 for alle stedene)

(Fogdearkiv: Snåsa 1762, 1770, Beistad 1764 og 1771, Inderøy 1764, 1766-67, Stod 1765, Sparbu 1766)

-Namdal fogderi 1762-1772

-Trondheim by manntall 1762-64, 1767 av/tilgang 1762-1773.

 

Troms (fogdearkiv)

-Astafjord manntall 1767-68

-Sand manntall1767-68

-Mefjord 1767-68

-Lenvik og Hillesøy manntall1767-68-69

-Kvæfjord manntall 1768

-Tranøy og Dyrøy manntall 1768

-Senja og Tromsø fogderi manntall 1769-70

 

Sørlandet:

(i Holum prestearkiv)

-Halsa, Holme manntall 1762, 1769-1771

-Mandal manntall 1763, 1764, 1767

 

Vestlandet:

(i fylkesmannens arkiv)

-Ekstraskatten/manntall 1762-1772 (står ikke hvilke steder)

(i Strand prestearkiv)

-Ekstraskattemanntall 1768-69

 

Bergens omr

(i Lyseklostergodsets arkiv)

-Ekstraskattemanntall 1762-1772

 

Sogn:

(i fogdearkiv)

-Regnskaper og vedlegg 1763-1769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å belyse manglene i ekstraskattemanntallene på Riksarkivet (som bla Geir tok opp i et tidligere innlegg) tok jeg endel søk i arkivportalen for å se omfanget av ekstraskattemanntall som ligger i andre arkiver.

Mange arkivkataloger mangler på nett men jeg fant ihvertfall ut følgende:

(...)

 

Enkelte steder har flere hovedmanntall, f.eks. 1762 og 1765, andre bare ett. Men kan det ikke tenkes at en del av manglene du lister opp kan dekkes av et tidligere hovedmanntall?

 

Jeg er ellers klar over at store deler av (eller hele?) Oppland er et "svart hull", dog er det bevart en del flyttelister, som kan være til hjelp. Flyttelistene er i det hele tatt svært nyttige i slektshistorisk sammenheng, men jeg går ut fra at disse ikke ble skannet nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Erlend E. Mæhlum for en fin oversikt, som viser hvor fragmentert ekstraskattmaterialet er. Jeg vil anta at mesteparten av det materialet som finnes i ulike arkiv i statsarkivene, er forarbeider til de endelige manntallene og listene som har blitt sendt inn og har havnet i Rentekammeret (fogderegnskapene og byregnskapene etc.), og helt til slutt i Riksarkivet. Når det er mangler i de endelige manntallene og listene, er det naturligvis heldig at det finnes forarbeider i andre arkiv.

 

I forbindelse med vårt skanningsarbeid har vi utelukkende tatt for oss av materialet som finnes i Riksarkivet. Vi har gjort et utvalg og har skanna det vi hadde kapasitet til, målt opp mot annet skanningsarbeid som står på programmet. Vi har altså ikke gått inn på å hente inn materiale fra statsarkivene for skanning i Riksarkivet. Da slapp vi også transport av arkivsakene, noe som alltid innebærer en viss risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan lure på hva som var pålagt å sende inn av fogdene. Om det var å sende inn hele manntallet, eller om det holdt med "summariske ekstrakter" som det er flere steder. Jeg har tittet på det som ligger for Inderøy fogderi og der ligger selve manntallene som presten lagde igjen i fogd og amtsarkiv (bla. alle 1762-manntallene), mens det ikke er noe manntall i blant det som er scannet som ligger i arkivene på RA.

 

Jeg skjønner godt at ikke Riksarkivet har lånt inn arkivsakene fra statsarkivene, det ville tatt for mye ressurser. Men jeg ville bare belyse at det finnes mer enn det som er scannet. (Men det hadde jo vært fantastisk om alle arkivsakene rundt denne skatten hadde blitt scannet og lagt ut på et felles område).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden bringer fram en gammel kjepphest jeg har, selv om det blir på siden av temaet.

 

På et eller annet tidspunkt ser jeg gjerne at det etableres en elektronisk versjon av "Våre røtter" (og andre tilsvarende guider til arkivene) der man kunne samle informasjon om kilde(type)r uavhengig av hvor de finnes i arkivene - men med lenker til hvor de finnes, og med lenker mellom relatert informasjon. I en slik løsning burde brukere kunne legge inn informasjon ala den Erlend har samlet over og den som er lagt inn i nettutstillingen, og i forbindelse med lenker til aktuelle kilder burde man også kunne legge inn generelle kommentarer om kilden. Poenget er å kunne akkumulere kunnskap om kilder elektronisk, der mange arkivBRUKERE kan bidra, sammen med folk fra Arkivverket. Noe av en slik løsning finnes i Lokalhistorisk wiki, dvs beskrivelse av kilde(type)r, men det beste hadde vært om Arkivverket hadde kommet opp med en løsning integrert med arkivkatalogene. Vel, man kan jo dagdrømme litt av og til ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstraskattmanntall for Helgeland mangler. Er disse tapt?

 

Det ser slik ut, jf. at pakke 4573 bare inneholder ekstrakter.

 

Av Arkivportalen kan du se at det er fire pakker med ekstraskattmateriale i fogderegnskapene for Helgeland (pakke 4573-4576 nederst). Vi har skanna den første pakka.

 

Det kan ikke utelukkes at Helgeland fogderis arkiv i Statsarkivet i Trondheim kan inneholde noe, slik det er vist eksempler på i tidligere innlegg. Men om registreringen i Arkivportalen er komplett, ser det ikke slik ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ekstraskatten som er mikrofilmet bli lagt ut?

 

Det eneste som fantes av ekstraskatten på mikrofilm, har vi faktisk skanna på nytt i farger. Det gjelder pakkene i Realistisk ordnet avdeling, i nedre del av oversikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune (#19)

 

Rent teknisk burde nok en ideell løsning være integrert med arkivverkets databaser, men jeg regner med at det vil ta noen år før en slik løsning kan prioriteres, hvis noe slikt overhodet er interessant for Arkivverket. I mangel av den ideelle løsningen ville en wiki-basert løsning i NSF regi være en meget god nummer to. Løsningen bør dog ikke begrenses til å dekke kilder som finnes i flere arkiver, selv om det kan være en start. En løsning burde vel heller fokusere på (de mest brukte) kildetyper, og kunnskap om dem, generell kunnskap om (karakteristika ved) informasjonen i dem, konteksten informasjonen er skapt i, fallgruver ved bruk av kildetypen, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge det som står i innlegg nr. 9, så kan det se ut som om skatten/manntall 1762 - 1772 for deler av vestlandet ligger i fylkesmannens arkiv, kommer dette materialet til å bli samlet inn og skannet ? Er jo viktig å få manntallet på plass om det finnes i det materialet, også det fra andre landsdeler som er nevnt i innlegget. Håper dette utilgjengelige materialet kommer i lag med det som er lagt ut her senere. Takk for det som er ordnet og tilgjengelig !

 

Her frå 25. nov.2012 : Om man søker på Databaseveljar, så finner man Hordaland og delvis digitalisering av hovedmanntallet for ekstraskatten for 1763 der, det mangler mange kommuner, men dette betyr vel at hele dette manntallet eksisterer, men at ikke alt er tydet enda. Foreslår at dette materialet og annet materiale i den oversikten i ett av innlegga, blir skannet eller digitalisert, slik at Ekstraskatten for 1762 blir komplett. De kildene som alt er nesten helt ordnet med bør vel bli helt komplett, før nye ting blir påbegynt skulle en tro. Spesielt siden dette er nesten eneste oversikt over folk mellom 1723 og 1801 (når man ser bort fra kirkebøker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge det som står i innlegg nr. 9, så kan det se ut som om skatten/manntall 1762 - 1772 for deler av vestlandet ligger i fylkesmannens arkiv, kommer dette materialet til å bli samlet inn og skannet ? Er jo viktig å få manntallet på plass om det finnes i det materialet, også det fra andre landsdeler som er nevnt i innlegget. Håper dette utilgjengelige materialet kommer i lag med det som er lagt ut her senere. Takk for det som er ordnet og tilgjengelig !

 

Jeg viser til mine svar i innlegg nr. 7 og 11. Vi har ikke planer om å skanne mer ekstraskattmateriale nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.