Gå til innhold
Arkivverket

Oluf Christensen Smelter på Røros. Hvor kom han fra?


Olav Aasmundrud
 Del

Recommended Posts

Oluf Christensen Smelter (1657-1721) var g.m. Lucia Larsdatter Riise (1662-1750). De hadde datteren Anne (ca. 1683-1758) g.m. Lars Pedersen Haas i 1704, og en sønn Søren Olsen Gylland g.m. Randi Adamsdatter Kock.

Mor til Ole var Berit Olsdatter. Skiftet etter henne fant sted i 1718. Hun var da g.m. Mester Hans Kolberger og hadde 3en datter med ham. Hennes øvrige barn hadde hun i ekteskap med Christen Sørensen.

Flere tema i "Ny debatt" har inneholdt opplysninger om Oluf Christensen Snmelter, og det er spekulert at han eller faren Christen Sørensen kom fra Jylland.

Finnes det gode holdepunkter for dette?

Hvor hadde Oluf og Lucia tilhold på Røros. Jeg har vært igjennom bd. 3 og 4 av Rørosboken uten å finne savar på dette.

Hvem var foreldrene til Lucia Larsdatter Riise og hvor kom denne slekten fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucia Larsdatter Rise hadde sannsynligvis to brødre på Røros, som finnes i manntallet 1701: Ole Larsen Rise 31 år og Svend Larsen Rise 33 år. Lars Olsen Rise levde enda på 1690-tallet, men døde før 1701 (svært få døde er ført i kirkeboka 1691-1700).

 

Sl Laurs Olss. Risis Encke Maritte Svends Datter ble begraven 4 Advent eller 22/12-1720 "som døde den 14de gammel 85 1/2 år:

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A02 (1720-1731), Kronologisk liste 1720, side 22-23.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16219&idx_id=16219&uid=ny&idx_side=-13

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70907660014.jpg

 

Rise-slekten på Røros kom vel fra Jämtland.

 

Det finnes ingen skifter etter Lars Olsen Rise og Maritte Svendsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Astrid! Min interesse for Oluf Christensen Smelter er knyttet til hans datter Anne og svigersønnen Lars Pedersen Haas som er 4. tippoldeforeldre til Kari Lebesby f. Stav .Jeg gransker slekta til Kari og Frdrik Lebesby p.t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet Oluf Christensen Smelter og Lucia Larsdatter Rise:

 

Ole Christensen Smelter 13/6-1721 RB

 

Avdøde Ole Christensen smelter ved Roros Hytte etterlot seg enken Lucia Larsdatter (Rise) og følgende felles barn:

1: Christen Olsen 33 år

2: Lars Olsen 30 år

3: Søren Olsen 24 år

4: Ole Olsen 17 år, med formynder Peder Commendant

5: Hans Olsen 13 år, med formynder morbroren Ole Larsen Rise

6: Anne Olsdatter, gift med Lars Pedersen Haas

7: Lucia Olsdatter, gift med Faste Pedersen

8: Beritte Olsdatter 19 år og ugift, med formynder svigerbroderen Lars Pedersen Haas

 

Lucia Larsdatter Riise, Ole Christensens (Smelters) enke 19/11-1751 RB

 

De hadde følgende felles barn:

1: Christen Olsen Røstvender 66 år

2: Lars Olsen Smeltersønn, død for 23 år siden, etterlater seg følgende barn:

Ole Larsen Riise 32 år

Lucia Larsdatter, gift med Einer Jensen Lien

3: Søfren Olsen Gylland 55 år

4: Olle Olsen Smeltersøn 48 år

5: Hans Olsen Smeltersøn 43 år

6: Anne Olsdatter, enke etter Lars Pedersen Haas

7: Lucia Olsdatter, gift med Faste Pedersen

 

Sønnen Lars brukte slektsnavnet Rise, Søren brukte Gylland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du nok rett i. Jeg kan ikke finne at Søren og Randi døde på Røros. Deres yngste barn ble døpt i 1741. Skifte etter Luci Sørensdatter Jylland ifølge skifteregister kongberg:

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=sk06041705&gardpostnr=2704&personpostnr=19184&merk=19184#ovre

 

Søsteren Kiersti bor på Kongberg i 1801, og Maria på Fattighuset på Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Rise-slekten på Røros kom vel fra Jämtland."

 

Er dette en antagelse, eller finnes det noen konkrete holdepunkter for at slekta kom derfra?

 

Mvh Kjetil

 

Det er absolutt bare en antagelse og ikke mer. Jeg tenkte nok på følgende: I skiftet etter Ole Monsen Rise i 1713 er det under boets utestående gjeld nevnt en Peder Riise Herdahl og og Erich Riise ibidem. Det er mitt eneste holdepunkt.

 

Ole Monsen Rise som det var skifte etter i 1713, var sønn av Mons Olsen Rise som var 66 år i 1701. Var denne Mogens Olsen Rise bror av eller beslektet med Lars Olsen Rise død før 1701? Jeg vet ingenting sikkert om det.

 

Ole Monsen Rise død 1713 hadde en sønn Mons Olsen Rise som ble gift 1725 med Maritte Axelsdatter. Blant fadderne på deres barn er Ole Larsen Rise og Lars Olsen Rise. Det kunne kanskje tyde på en slektsforbindelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.