Gå til innhold
Arkivverket

Slektshistoriewiki


Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Under foreningens LAN-Party 21-.23. september 2012 lanserer Norsk Slektshistorisk Forening Slektshistoriewiki.

 

Slektsforskernes encyklopedi er tilgjengelig for alle slektsforskere, uavhengig av medlemskap i foreningen. Vårt håp og mål er at wiki-en over tid skal bli et godt og omfattende oppslagsverk, skapt av brukerne - slik andre wikier det.

 

Vi ønsker at så mange som mulig bidrar med sin kunnskap, slik at dette blir et nyttig verktøy for oss alle. Wikien er kun i startfasen, men inneholdt allerede på lanseringstidspunktet 21. september 2012 235 artikler innen en rekke kategorier. Klikk deg inn på Slektshistoriewiki, og sett i gang!

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under foreningens LAN-Party 21-.23. september 2012 lanserer Norsk Slektshistorisk Forening Slektshistoriewiki.

 

Slektsforskernes encyklopedi er tilgjengelig for alle slektsforskere, uavhengig av medlemskap i foreningen. Vårt håp og mål er at wiki-en over tid skal bli et godt og omfattende oppslagsverk, skapt av brukerne - slik andre wikier det.

 

Vi ønsker at så mange som mulig bidrar med sin kunnskap, slik at dette blir et nyttig verktøy for oss alle. Wikien er kun i startfasen, men inneholddt allerede på lanseringstidspunktet 21. september 2012 235 artikler innen en rekke kategorier. Klikk deg inn på Slektshistoriewiki, og sett i gang!

 

DTH

 

Prøvde det bare litt for moro skyld i farten, og klikket meg inn på Oppland, og det var litt artig at i 1845 var Oppland norges mest folkerike fylke (Christians Amt het det vel på den tiden:-)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under foreningens LAN-Party 21-.23. september 2012 lanserer Norsk Slektshistorisk Forening Slektshistoriewiki.

 

Slektsforskernes encyklopedi er tilgjengelig for alle slektsforskere, uavhengig av medlemskap i foreningen. Vårt håp og mål er at wiki-en over tid skal bli et godt og omfattende oppslagsverk, skapt av brukerne - slik andre wikier det.

 

Vi ønsker at så mange som mulig bidrar med sin kunnskap, slik at dette blir et nyttig verktøy for oss alle. Wikien er kun i startfasen, men inneholdt allerede på lanseringstidspunktet 21. september 2012 235 artikler innen en rekke kategorier. Klikk deg inn på Slektshistoriewiki, og sett i gang!

 

DTH

 

Good luck!!!!!

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finst alt ein wiki for slektshistorie:

 

Kvifor ikkje bruke kreftene på denne wikien?.

Lokalhistoriewiki.no skriver selv at det ikke er en slektswiki: "lokalhistoriewiki er ikke slektshistorisk wiki".

 

Slektshistoriewiki har som navnet dannet antyder et annet utgangspunkt.Det vil klart bli noen overlappinger, men uansett med forskjelig fokus.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir dette en Wiki hvor man kan legge inn enkelte personer, eller er det kun ett oppslags verk innen slekts forskning?

 

Slektshistoriewiki inneholder per i dag en del biografier, men hittil dreier de seg først og fremst om kjente slektsforskere og/eller formenn i Norsk Slektshistorisk Forening. Slektshistoriewiki blir hva bidragsyterne gjør den til. Når det er sagt, er det kanskje mer naturlig å skrive en liten snutt om enkeltpesoner på samme side som artikkelen om slekten han eller hun tilhører. Skal vel ikke utelukke egne biografiske artikler som er av spesielt genealogisk interesse (uten at vi har forhåndsfefinert dette). Vi er som sagt fortsatt i startgroopen til noe som kan bli et spennende og nyttig verktøy for slektsforskere og slektsinteresserte!

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Dag.

 

En norsk Wiki side hvor man kan legge inn enkelt personer med krav om kilde henvisning til primær kilder, tror jeg ville ha vært nyttig.

Da snakker jeg ikke om noen slekts tre wiki, slik som en del andre Engelske wiki sider gjør, men kun en wiki som ett oppslags verk for enkelt personer.

 

Kanskje noe slikt kommer en dag, som driftes av forening og ikke av enkelt personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Dag.

 

En norsk Wiki side hvor man kan legge inn enkelt personer med krav om kilde henvisning til primær kilder, tror jeg ville ha vært nyttig. Da snakker jeg ikke om noen slekts tre wiki, slik som en del andre Engelske wiki sider gjør, men kun en wiki som ett oppslags verk for enkelt personer.

 

Kanskje noe slikt kommer en dag, som driftes av forening og ikke av enkelt personer.

 

Jeg er systemadministrator på NSFs nye server og er den som har satt opp denne wikien.

 

Det du beskriver er nettopp noe av ideen bak slektshistoriewikien. Vi ønsker sterkt at biografiske opplysninger underbygges med gode kildehenvisninger. Wiki-formen gjør det nok ikke mulig å kreve referanser i utgangspunktet, men brukere som legger inn mengder av personopplysninger uten kildehenvisninger vil bli oppfordret til å følge standarden. Dersom ikke det hjelper må vi vurdere å blokkere brukeren for kortere eller lengre tid.

 

Artikler som ikke følger standarden mht. kildehenvisninger vil bli merket som «tvilsomme», og vil etter en tid bli fjernet dersom de ikke blir oppgradert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikler som ikke følger standarden mht. kildehenvisninger vil bli merket som «tvilsomme», og vil etter en tid bli fjernet dersom de ikke blir oppgradert.

 

... dette kallar på ein kommentar:

ein viss "Leifbk" har skrive ein artikkel om Jul http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Jul

der det står at

"I henhold til folketradisjonen er juledagen synonym med den første dagen i julefeiringen, selv om noen land også feirer kvelden og natta før – altså julekvelden. I østlig tradisjon feires den tilsvarende festen normalt den 7. januar. Inntil i år 1700 feiret vi også denne datoen som juledagen og kvelden før, altså den 6. januar, som julekvelden. Dette året ble imidlertid den gregorianske kalenderen innført i Norden, noe som resulterte i at tolv dager forsvant. Fra da av har vi feiret juledagen den 25. desember. "

 

Dette er - skal vi seie - oppsiktsvekkande opplysningar...

Men dersom vi finn dei ein eller annan annan stad, og legg inn dette som referanse, så er dei ikkje lenger "tvilsame"?

 

Det er godt gjort å greie å legge så mange faktafeil inn i ein tekst som ikkje er lenger enn denne.

Spørsmålet vert korleis NSF har tenkt å kvalitetssikre denne wikien....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel litt hastverksarbeid det der ja ... For øvrig er det ikke jeg som har skrevet den teksten, det var en direkte klipp og lim fra norsk Wikipedia. Nå har jeg fjernet det meste, - og så er selvsagt Ivar og alle andre velkomne til å forbedre artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig er det ikke jeg som har skrevet den teksten, det var en direkte klipp og lim fra norsk Wikipedia.

 

Det var eit anna spørsmål som slo meg.... eg syntest at det var ein del kjend tekst i det eg såg gjennom.

Korleis unngår de plagiat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste av de kalenderartiklene jeg har tatt med over fra Wikipedia er ting jeg har jobbet mye med selv. Jeg kan vanskelig se hvordan jeg kan bli beskyldt for å plagiere mitt eget arbeid. Juleartikkelen var et unntak, og en klar glipp som nå er rettet opp i.

 

Ellers er Creative Commons-lisensen grei nok på at en kan sitere fritt til ikke-kommersiell bruk, men man skal selvfølgelig gjøre oppmerksom på hvor stoffet er hentet fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

 

Jeg er systemadministrator på NSFs nye server og er den som har satt opp denne wikien.

 

Det du beskriver er nettopp noe av ideen bak slektshistoriewikien. Vi ønsker sterkt at biografiske opplysninger underbygges med gode kildehenvisninger. Wiki-formen gjør det nok ikke mulig å kreve referanser i utgangspunktet, men brukere som legger inn mengder av personopplysninger uten kildehenvisninger vil bli oppfordret til å følge standarden. Dersom ikke det hjelper må vi vurdere å blokkere brukeren for kortere eller lengre tid.

 

Artikler som ikke følger standarden mht. kildehenvisninger vil bli merket som «tvilsomme», og vil etter en tid bli fjernet dersom de ikke blir oppgradert.

 

Det hørtes spennende ut, men hvis det blir lagt opp til at wikien kan inneholde artikler om enkeltslekter.

Er det noe i retning av noe slikt som er tenkt?: http://www.adelsvapen.com/genealogi/Huvudsida

 

Høres uansett veldig bra ut! Oppslagsverk over temaer og slekter med kildehenvisninger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det hørtes spennende ut, men hvis det blir lagt opp til at wikien kan inneholde artikler om enkeltslekter.

Er det noe i retning av noe slikt som er tenkt?: http://www.adelsvape...alogi/Huvudsida

 

Høres uansett veldig bra ut! Oppslagsverk over temaer og slekter med kildehenvisninger ;)

 

En wiki blir stort sett hva bidragsyterne gjør den til.

 

Det er absolutt tanken at man skal kunne presentere enkeltslekter på denne wikien, - det bør etter hvert utgjøre hovedinnholdet. Og den er selvfølgelig ikke begrenset til slekter av en viss sosial status, her kan man like gjerne beskrive en husmannsslekt som en adelsslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er systemadministrator på NSF sine sider, Leif, kan du sjekke opp om det er et problem med bildene av epitafiene. Jeg får ikke opp et eneste bilde uansett hvilken webleser jeg bruker.

 

Linken til bildene er her: http://www.genealogi.no/category/image-galleries/epitafier

 

Har der fått tatt over bildene som Niels Hegge ønsket at dere skulle ta over. De ligger fremdeles her: http://eldre-portrett.blogspot.no/

 

Jeg har også en god del portretter som jeg har fotografert selv i inn og utland av prester, embetsmenn og adelige, men før jeg sender dem over vil jeg gjerne se at sidene fungerer.

 

Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er systemadministrator på NSF sine sider, Leif, kan du sjekke opp om det er et problem med bildene av epitafiene. Jeg får ikke opp et eneste bilde uansett hvilken webleser jeg bruker.

 

Linken til bildene er her: http://www.genealogi...eries/epitafier

 

Jeg ser også at bildene er borte. Jeg bringer saken videre til webredaksjonen, som er de som må se på det i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes spennende ut, men hvis det blir lagt opp til at wikien kan inneholde artikler om enkeltslekter.

Er det noe i retning av noe slikt som er tenkt?: http://www.adelsvape...alogi/Huvudsida

 

Høres uansett veldig bra ut! Oppslagsverk over temaer og slekter med kildehenvisninger ;)

Se oversikten over slektsartikler under kategorien Norske slekter (mange artikler må bygges ut, og vi ønsker artikler om flere slekter velkommen!).

 

Takk for lenken til adelsvåpenwikien, den er nå kommet med i oversikten over slekts- og lokalhistoriewikier.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...

Som dere sikkert har registrert har wikien slitt med et sertifikatproblem siden tidlig i november. Dette problemet er ikke fullstendig løst ennå, men jeg tenkte å minne om at wikien har to adresser - kortformen https://slektshistoriewiki.no (dette domenet har fortsatt et sertifikatproblem) og den lange versjonen,

https://www.genealogi.no/wiki/index.php/Portal:Hovedside


Sistnevnte lenke fungerer utmerket så langt jeg kan se. Nå er det litt travelt i disse førjulstider, først og fremst fordi jeg som redaktør i Norsk Lovtidend må jobbe lange dager for å få lovene og forskriftene kunngjort før nyttår, så det blir ikke så mange oppdateringer de nærmeste dagene for min del (bortsett fra noen småting innimellom), men det er uansett fritt frem for andre brukere å bidra! Vi har mange planlagte prosjekter, så det kommer til å skje mer etter nyttår!

 

DTH

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dag Arne Danielsen skrev:

Hei.

Burde ikke Slekt og Data og Norsk Slektshistorisk Forening kunne samarbeide om en slik lenkesamling ?
Se innlegg her hos Slekt og Data om deres (manglende) løsning.
 

Slektshistoriewiki er da mer enn en lenkesamling ... og alle er velkomne til å bidra, enten de er medlem av en slektsforening eller ikke.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som bruker er det ønsker at dere begge ligger under samme tak, en side hvor jeg kan velge. Lista over wikis og annet er så lang at jeg glemmer å anvende de.  Så skal jeg lese en annens innspill vedrørende kvalitetssikring/plagiat. Blir deres wiki liggende nær by/bygde-historie? I så fall, hvordan vil dere unngå "dobbeltpostinger"? Vil anta at de som måtte bidra burde kjenne til hva som allerede er tilgjengelig på fex. Nasjonalbiblioteket for å unngå dobbelt bokføring.
En fordel med en wikiside kan være at de skrevne ord er tilgjengelig som tekst, samt kan kopieres og fritt kan benyttes, i  det minste, for ikke kommersielt bruk.
Kunne bidrag handtere familier med innhold som ikke finnes på nasjonalbiblioteket? (Slik at jeg kan se/søke etter familie i en eller over flere generasjoner).
Nå hopper jeg over til siden deres.

 

 

Endret av Jan Eikeland2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Slektshistoriewiki er da mer enn en lenkesamling ... og alle er velkomne til å bidra, enten de er medlem av en slektsforening eller ikke.

 

DTH

 

Du er ikke godkjent for lesing av dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dag og takk for raskt svar.

 

Jeg er helt enig med deg at Slektshistoriewiki er mer enn en ren lenkesamling.

Men den inneholder også lenker til en god del av av det samme som Slekt og Data sin (fortiden ut av drift) lenkesamling kalt Genress.

Som Slekt og Data her kaller "Norges største lenkesamling for slektsforskning".

Så mitt poeng var bare å spørre om det ikke var mulig/en ide - at de to foreningene samlet sine frivillige krefter, 

og så sammen laget en wiki for alle slektsforskere ?

 

 

Endret av Dag Arne Danielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Dag Arne Danielsen skrev:

Hei Dag og takk for raskt svar.

 

Jeg er helt enig med deg at Slektshistoriewiki er mer enn en ren lenkesamling.

Men den inneholder også lenker til en god del av av det samme som Slekt og Data sin (fortiden ut av drift) lenkesamling kalt Genress.

Som Slekt og Data her kaller "Norges største lenkesamling for slektsforskning".

Så mitt poeng var bare å spørre om det ikke var mulig/en ide - at de to foreningene samlet sine frivillige krefter, 

og så sammen laget en wiki for alle slektsforskere ?

 

 

Igjen, wikien er for alle slektsforskere. Slektshistoriewiki driftes av NSF, men er åpent for alle. Mdlemmer av Slekt og Data er velkomne til å bidra. Men spørsmålet om man skulle gå sammen om en felles lenkesamling er relevant. Genress eller ikke, det er vanskelig å unngå en del lenkesamlinger i wiki pga. nødendige koblinger til mye av det andre stoffet i wikien. Alt henger sammen med alt, si. Så selv om Genress skulle gjenoppstå så vil det fortsatt være behov for en del lenker i wikien. Men det er sikkert verdt å diskutere spørsmålet ved leiliget.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.