Gå til innhold
Arkivverket

Desmoineaux og Horvei Oslo


Armand
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg har just nu registrerert og jeg beder om unskuld før at jeg ikke kan skrive på norsk men ni skal vel førstå vad jeg mener.

Jeg gjør forskninger før en fransk ven som heter DESMOINEAUX.

Hans foraeldre Auguste DESMOINEAUX giftede seg med en norsk fru Anna SAXLUND og de bodde samen i Kristiania hvor han grunnlagde en firma som var en vin- og parfymaffaer, m.v.

(se 1900 og 1910 folketelling for Kristiania med naevnene Auguste og Marie DESMOINEAUX (hon var født SAXLUND).

Anna blev død den 12 Mai 1917 i Kristiania (Aftenposten).

Derefter gick Auguste tilbake till Frankrike og giftede seg igjen med en fransk fru. Hran var velkjendt i Oslo (literat, forfattere av en Norsk-Fransk Ordbok, importatør af fransk vin, salatolie, parfym, kosmetik, osv). Alt dette kan man se i Aftenposten men jeg har ingen tillgång till alla artikler.

Vi taenkte at han icke hade haft børn i Norge men nu ser jeg på en post at en viss Lillian HORVEI var en fru DESMOINEAUX i Oslo telefonboken af 1955.

Mina spørsmål:

Hvem var direktør av Desmoineaux and company som blev existere minst till året 1968 (reklam i Aftenposten) ?

Hvad skjette mellom 1917 og 1955 i familjen DESMOINEAUX ?

Stor takk på førhånd. Med venlig hilsen.

Armand (Belgier med fransk modersmål).

Hei!

Jeg har just nu registrerert og jeg beder om unskuld før at jeg ikke kan skrive på norsk men ni skal vel førstå vad jeg mener.

Jeg gjør forskninger før en fransk ven som heter DESMOINEAUX.

Hans foraeldre Auguste DESMOINEAUX giftede seg med en norsk fru Anna SAXLUND og de bodde samen i Kristiania hvor han grunnlagde en firma som var en vin- og parfymaffaer, m.v.

(se 1900 og 1910 folketelling for Kristiania med naevnene Auguste og Marie DESMOINEAUX (hon var født SAXLUND).

Anna blev død den 12 Mai 1917 i Kristiania (Aftenposten).

Derefter gick Auguste tilbake till Frankrike og giftede seg igjen med en fransk fru. Hran var velkjendt i Oslo (literat, forfattere av en Norsk-Fransk Ordbok, importatør af fransk vin, salatolie, parfym, kosmetik, osv). Alt dette kan man se i Aftenposten men jeg har ingen tillgång till alla artikler.

Vi taenkte at han icke hade haft børn i Norge men nu ser jeg på en post at en viss Lillian HORVEI var en fru DESMOINEAUX i Oslo telefonboken af 1955.

Mina spørsmål:

Hvem var direktør av Desmoineaux and company som blev existere minst till året 1968 (reklam i Aftenposten) ?

Hvad skjette mellom 1917 og 1955 i familjen DESMOINEAUX ?

Stor takk på førhånd. Med venlig hilsen.

Armand (Belgier med fransk modersmål).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittel Norsk Kundgjørelsestidende Publisert , 1905-03-03

 

Herved meddeles, at sgtepakt idag er oprettet mellem ægtefællerne Auguste Desmoineaux og Marie Desmoineaux, født Saxlund. Ægtepakten tilligemed Opgave i henhold til lov af 29de juni 1888 § 6 er idag ind-leveret...

http://www.nb.no/utl...b28b709f5ac943d

 

Min inderlig kjære hustru, Marie Desmoineaux. født Saxlund, døde stille idag. 12 / s 1917. A. Desmoineaux

Aftenposten 1917.05.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næringslivets menn i Norden hovedredaktør: Svend Bay-Schmith ; norsk redaktør: O.R. Dahl utgitt av Eckardts bokhandel

 

Desmoineaux & Co. A/S, Kirkegt. 12, Oslo. Direktør Hans Saxlund. Disponent Ragnvald Saxlund...

 

 

Aftenposten 1932.12.03

 

Vår inderlig gode mor * Ragna Saxlund, ' f. Reichborn-KJennerud, døde 1/12—32. Lajla og Reidar Mauriti-Hansen. Titti og Hans Saxlund., Thora og Ragnvald Saxlund. Barnebarn. Søsken. Bisettes i Det nye Krematorium

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentene fra 1915, utgitt 1942:

 

Hans Saxlund, diplomingeniør, Vestre Aker. Født i Karasjok 25. mars 1896, foreldre sogneprest Hans Olaus Saxlund (1865-1926) og Ragna Reichborn-Kjennerud (1871-1932). Gift med Sigrid (Titti) Bryn, f. 27. juli 1906, datter av major Alf Bryn og Hanne Henriette Bryn. (Her er nevnt en sønn f. 1933).

 

Eksamen Norges tekniske høgskole 1920, kjemiavd. Tallrike studie- og forretningsreiser til Frankrike og Tyskland. Driftsassistent Freia Chokoladefabrikk 1920-21, driftsingeniør Chokoladefabrikken Marabou, Stockholm 1921. Startet i desember 1921 firmaet Desmoineaux & Co. A/S i Oslo. I 1929 i Ecuador i Syd-Amerika, agenturforretning der i parfymebransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg vil takke Dem mycket hjärtligt: Lars, Ann-Mary og Carsten. Deres innlaeg er er mycket vigtige.

 

Hans Olaus SAXLUND var en bror av (Anne) Marie DESMOINEAUX født SAXLUND og Hans SAXLUND var sønnen av Hans Olaus. Det vil sige at efter Auguste DESMOINEAUX gick tilbake til Frankrike ifølge av døden av sin fru Marie, var det Hans SAXLUND, en nevø av Marie, som tog over firmaet. Han gjorde derav et A/S i 1921 og blev direktør til minst 1950.

 

Det synes alltså som om Auguste og Marie icke hade havd børn.

 

Men...Carsten det var Du som fann "Lillian HORVEI, Fru Desmoineaux" i Oslo telefonboken av 1955 (i en annen post). Det kan icke ha existeret en annen familj Desmoineaux i Kristiania eftersom naevnet er for typiskt franskt.

 

Vi er alltså kommit fram men det bliver det grunnspørsmålet kvar: hvem var aegtemannen av Lillian HORVEI ?

 

Med venlig hilsen. Armand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du nok misforstått svaret mitt. Jeg skriver:

 

Lillian Horvei, fru (Desmoineaux) Brattvollv. 25

 

Finn Horvei, ing. (Myren V) samme adresse

 

Dvs. at Lillian arbeidet i firmaet Desmoineaux og etter all sannsynlighet var gift med Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.