Gå til innhold
Arkivverket

Hvem kunne være fadder?


APNilsen
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg leter etter Johan Johannessen Agnalt, far til min "uægte" tipptippoldefar, født i Tune i Østfold i 1795. Jeg er nesten sikker på at JJA opptrer som fadder ved dåpene til andre barn, men vet ikke om det er mulig. I et nøtteskall er det avhengig av HVEM fikk lov til å være fadder, og av den grunn har jeg 3 spørsmål:

 

1. Hvor gammel måtte en person være for å være fadder?

 

2. Kunne en person som ikke var konfirmert være fadder?

 

3. Kunne en person som fikk et "uægte" barn være fadder?

 

Jeg har spurt et par av de samme spørsmålene før, men vil gjerne vet med sikkerhet om det var noen faste regler om dette.

 

Mvh

Adam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne vel lenka opp dei tidlegare svara du har fått?

 

Gjeldande lov i 1795 og utover var Kristian Vs Norske lov,

"De skal være Vidnisbyrd og Faddere til Daaben, som ere ærlige og uberygtede Folk; Dog maa dertil ej fleere bedis, end fem af Mands og Qvindis Personer tilsammen." (2.bok 5.kap. 5.art) http://www.hf.uio.no/iakh/forskning/prosjekter/tingbok/kilder/chr5web/chr5_02_05.html

 

Det kan tenkjast det fanst utfyllande reglar i kongelege reskript/forordningar, men bortsett frå eit (1699) om at berre luteranarar kunne vere fadder, har eg ikkje sett referert noko.

 

Kven som er "ærlige og uberygtede Folk" vart det opp til presten å vurdere.

I kapittel 9 er det nemnt døme på synder og laster som presten og medhjelparane skulle åtvare mot og evt. påtale.

http://www.hf.uio.no...chr5_02_09.html

Men det er først når mange gjentak og liten vilje/evne til forbetring at dette fører til "bannlysing" og forbod mot å vere fadder (Art. 12) "før end hand sig med Gud og hans hellige Menighed igien aabenbarlig forliger."

 

Dersom Johan hadde stått til offentleg skrifte, så hadde han gjort nettopp det Art. 12 seier han måtte gjere. Dersom han i tillegg hadde gjort opp med den sivile domsmakta, så kunne presten ha vurdert det slik at Johan kunne vere fadder på nytt.

 

Vi må rekne med at "Folk" i denne samanhengen vart tolka som voksne og konfirmerte. Men igjen vart dette opp til presten.

 

Det er med andre ord ingen klare svar på spørsmåla dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de ser av nr. 6 her, vart Marta Marie Mattisdtr stroken som fadder til barndåpen 1.3.1900 pga eit uekte barn.

 

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vefsn i Vefsn, Ministerialbok nr. 820A18 (1897-1917), Fødte og døpte 1900, side 35.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-37

 

Det står ikkje noko om kven som har stroke henne av fadderlista - i prinsippet kan det vel vere foreldra, fadderen sjølv eller presten - eventuelt desse i fellesskap. Men sidan det uekte barnet var født to år tidlegare (1898) er det vel mest truleg presten som er blitt merksam på dette i siste liten og derfor har stroke henne av fadderlista. Om folk i samtida meinte det var ein rett eller gal vurdering, skulle vere interessant å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene. Har ikke klart å finne svar før, men her er lenkene til lignende spørsmål jeg har spurt:

 

forum.arkivverket.no/topic/156594-71241-reservedragon-erfaren-soldat-eller-ung-mann/page__p__1326771__hl__+agnalt#entry1326771

 

forum.arkivverket.no/topic/156064-70709-ukonfirmert-far-av-uekte-barn/page__hl__%2Bagnalt

 

http://forum.arkivverket.no/topic/141149-55738-ucgte-barn-i-tune-soenn-av-uconfirmerede-reserve-dragun/page__p__1172679__hl__+agnalt#entry1172679

 

Hvis det finnes noen som har noen peiling på hvordan å finne denne mannen, vennligst si ifra.

 

Mvh

Adam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.