Gå til innhold
Arkivverket

Elias Olsen


jan p burdahl
 Del

Recommended Posts

Jeg søker etter oppføring i kirkebøker for Ringsaker for min tiptipoldefar Elias Olsen, død 31jan1808.

Hans alder er oppgitt til 49 år på dødstidspunktet.

Iflgminestralbok 1747-1774 for året 1758 side 127-128 prøver jeg å tyde oppføring for dåp 9 april for Morten Hansen (klarer ikke å tyde neste etternavn) og Eli Pedersdtr et barnenavnet som kan se ut som Elias.

Er det noen som kan hjelpe med å tyde denne oppføringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg jobber ikke på statsarkivet men jeg har glassmester Elias Olsen på Samsahl eie i mine notater. Han var født på Sodstad på Toten dpt 27/8 1758. En av 6 søsken f på Sodstad på Toten (den siste dog f på Riise,Toten)

 

Foreldrene var Ole Sevaldsen Sodstad og Ales Johannesdtr f på Winju i Ringsaker, disse ble viet i Ringsaker 9/11 1756. Foreldre til Ales var Johannes Hansen Winju og Anne Pedersdtr f Kvarberg.

Av søskenflokken her kom iallefall tre tilbake til Ringsaker, Johannes, Sevald og Elias.Elias var som du sikkert vet på Winju ved vielsen til Magnhild Simensdtr i 1786.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innførselen i kirkeboka som du etterspør kan tydes slik:

 

 

Morten Hansen TogstadEie og Eli Pedersd: B. Eli. Fad[dere]: Peder Thoresen Togstad, Xstopher Sørensen Lien, Lars Pedersen Togstad, Hillebor Guttormsd. ibd. Anne Xstophersd. Lien.

 

Vi gjør ellers oppmerksom på at det her på Digitalarkivet er et eget forum for hjelp til tyding av skrift.

http://forum.arkivverket.no/forum/7-tyding-av-skannede-kilder/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg jobber ikke på statsarkivet men jeg har glassmester Elias Olsen på Samsahl eie i mine notater. Han var født på Sodstad på Toten dpt 27/8 1758. En av 6 søsken f på Sodstad på Toten (den siste dog f på Riise,Toten)

 

Foreldrene var Ole Sevaldsen Sodstad og Ales Johannesdtr f på Winju i Ringsaker, disse ble viet i Ringsaker 9/11 1756. Foreldre til Ales var Johannes Hansen Winju og Anne Pedersdtr f Kvarberg.

Av søskenflokken her kom iallefall tre tilbake til Ringsaker, Johannes, Sevald og Elias.Elias var som du sikkert vet på Winju ved vielsen til Magnhild Simensdtr i 1786.

 

Tusen takk for informasjonen vedr Eilas Olsen. Dette må jo være min tipp-tipp oldefar, navn,gård og tidspunktene stemmer. Dette forklarer jo hvorfor jeg ikke fant hans fødsel/dåp i Ringsaker i kirkebøkene for 1758. Han står oppført i folketelling 1801 som født på Ringsaker, men all informasjon i folketellingene er jo ikke alltid korrekt.

 

Hei jeg jobber ikke på statsarkivet men jeg har glassmester Elias Olsen på Samsahl eie i mine notater. Han var født på Sodstad på Toten dpt 27/8 1758. En av 6 søsken f på Sodstad på Toten (den siste dog f på Riise,Toten)

 

Foreldrene var Ole Sevaldsen Sodstad og Ales Johannesdtr f på Winju i Ringsaker, disse ble viet i Ringsaker 9/11 1756. Foreldre til Ales var Johannes Hansen Winju og Anne Pedersdtr f Kvarberg.

Av søskenflokken her kom iallefall tre tilbake til Ringsaker, Johannes, Sevald og Elias.Elias var som du sikkert vet på Winju ved vielsen til Magnhild Simensdtr i 1786.

 

Tusen takk for informasjonen vedr Eilas Olsen. Dette må jo være min tipp-tipp oldefar, navn,gård og tidspunktene stemmer. Dette forklarer jo hvorfor jeg ikke fant hans fødsel/dåp i Ringsaker i kirkebøkene for 1758. Han står oppført i folketelling 1801 som født på Ringsaker, men all informasjon i folketellingene er jo ikke alltid korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Kan du røpe hvor du har funnet kildeinfo om Elias Olsen ? Jeg har funnet ut når han forlovet seg på Ringsaker (1786) med Magnild Simensdatter, hans 6 sønner (en døde meget ung), hans dødsdato (31.1 1808), skifteprotokoll fra 24.10 1812 hvor eiendeler fordeles da hans enke ønsket å gifte seg på nytt!

Alt registrert under Ringsaker. (Gård Samsahl/Samsahleie går igjen hele tiden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, bare en liten kommentar først, folketellingen 1801 har ikke opplysninger om fødested, desverre. Personene er kun oppført der de bodde på tellingstidspunktet.

Når det gjelder denne familien gransket jeg den motsatt vei enn normalt, jeg samler etterkommere etter mine 4xtipp oldeforeldre. En av dem er Peder Michelsen Kvarberg f ca1682 beg 5/5 1747. I hans første ekteskap med Ales Christensdtr Koss (Veldre) hadde han bl.a datteren Anne Pedersdtr f ca 1709

Skifte etter moren i 1719 s 402 i skifteprotokollen.

 

Anne ble først gift med Johannes Hansen Winju i hovedsognet. 5 barn bl.a Ales Johannesdtr f ca 1732.

Johannes Hansen Winju beg juli 1742. Skifte 7/9 1742 s 628 i protokollen.

 

Moren gift 2.g 28/3 1743 med Anders Larsen Bordal. 3 barn i det ekteskapet.

 

Ales ble gift 9/11 1756 i Ringsaker med Ole Sevaldsen Sodstad fra Toten http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070512940667.jpg Ales er da på Staff , broren Hans er caut.den andre er Lars Toresen Bordal, svigerfar til Ales sin mor !

 

Ales og Ole får 6 barn på Sodstad,Toten: Johannes f 1757,Elias f 1758, Per f 1760, Sevald f 1763, Christian f 1765 død 1766 på Riise,Toten og tilslutt Christian f 1767 på Riise.

Deretter forsvant familien fra Toten. Og siden det var så spesielle navn på to av barna føler jeg meg temmelig sikker på at det er disse vi finner igjen i morens fødeplass, Ringsaker.

 

Sevald Olsen dør på Nordholo 14/6 1807. 43 1/2 år gml, han var ungkar. På Nordholo finner vi brukeren Johannes Olsen gm Anne Syversdtr Mellem Lehne. Han kjøpte gården i 1783. Johannes og Anne ble viet 1777, fadder for deres første barn Ole dpt 1779 er bl a Elias Olsen, da på Hjelmstad( På Hjelmstad var brukeren Bertel Pedersen Kvarberg,bror av Anne Pederdtr Kvarberg altså en grandonkel av Elias, i tillegg var denne Bertel gift med enken Mari Jørgensdtr Lene som er farmor til den Anne Syversdtr som ble gift med Johannes Olsen i 1777!) Håper du ikke faller helt av her :)

Ved dåpen til Johannes og Anne sitt andre barn i 1781 er Elias igjen fadder men denne gangen bor han på Presterud, og brukeren på Presterud er Tosten Larsen som også er en av fadderene, Tosten Larsen Presterud var gift med Ingeborg Johannesdtr Winju søster av Ales, Tosten blir altså onkel til Johannes og Elias.

Når vi i tillegg finner at Ole Sevaldsen også dør på Nordholo beg12/11 1792, 79 år og 8 mnd. føler iallefall jeg meg sikker på at dette blir rett. En kommentar i bygdeboka under Bordal peker også i den retning, det står nevnt etter oppføringen av de tre barna han hadde med Anne Pedersdtr, sitat : Det er mulig at det var ei jente til. Anders nevnte et sted en svoger som het Johannes Olsen Holo. sitat slutt. Nå var svoger et videre begrep på den tid så bygdeboka mener at det henvises til en svigersønn, men Johannes var altså dattersønn av Anne Pedersdtr.

 

Når det gjelder Elias bruker han også slekt på morsiden til sitt første barn Simen, nemlig Anne Hansdtr Winju, datter av Hans Johannesen Winju Ales sin bror.

 

Skal finlese skiftet etter Elias, det hadde jeg oversett, synd vi ikke har skifter etter Ole Sevaldsen eller Ales Johannesdtr, hun har jeg faktisk ikke funnet død ennå heller.

 

Elias sin kone Magnhild Simensdtr er forøvrig datter av broren til en annen av mine 4 x tippoldeforeldre !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg si tusen takk for info om skiftet her nevnes jo Johannes Olsen Norholo, jeg syntes det står farbroder også, men jeg må si dette er tunglest skrift!! Itillegg nevnes Ole Engebretsen Hjelmstad han var gift med Kari Bertelsdtr Hielmstad som er tante til Elias.Det virker på meg som disse er verger for de umyndige barna, men akk denne skrifta er lei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, bare en liten kommentar først, folketellingen 1801 har ikke opplysninger om fødested, desverre. Personene er kun oppført der de bodde på tellingstidspunktet.

Når det gjelder denne familien gransket jeg den motsatt vei enn normalt, jeg samler etterkommere etter mine 4xtipp oldeforeldre. En av dem er Peder Michelsen Kvarberg f ca1682 beg 5/5 1747. I hans første ekteskap med Ales Christensdtr Koss (Veldre) hadde han bl.a datteren Anne Pedersdtr f ca 1709

Skifte etter moren i 1719 s 402 i skifteprotokollen.

 

Anne ble først gift med Johannes Hansen Winju i hovedsognet. 5 barn bl.a Ales Johannesdtr f ca 1732.

Johannes Hansen Winju beg juli 1742. Skifte 7/9 1742 s 628 i protokollen.

 

Moren gift 2.g 28/3 1743 med Anders Larsen Bordal. 3 barn i det ekteskapet.

 

Ales ble gift 9/11 1756 i Ringsaker med Ole Sevaldsen Sodstad fra Toten http://www.arkivverk...70512940667.jpg Ales er da på Staff , broren Hans er caut.den andre er Lars Toresen Bordal, svigerfar til Ales sin mor !

 

Ales og Ole får 6 barn på Sodstad,Toten: Johannes f 1757,Elias f 1758, Per f 1760, Sevald f 1763, Christian f 1765 død 1766 på Riise,Toten og tilslutt Christian f 1767 på Riise.

Deretter forsvant familien fra Toten. Og siden det var så spesielle navn på to av barna føler jeg meg temmelig sikker på at det er disse vi finner igjen i morens fødeplass, Ringsaker.

 

Sevald Olsen dør på Nordholo 14/6 1807. 43 1/2 år gml, han var ungkar. På Nordholo finner vi brukeren Johannes Olsen gm Anne Syversdtr Mellem Lehne. Han kjøpte gården i 1783. Johannes og Anne ble viet 1777, fadder for deres første barn Ole dpt 1779 er bl a Elias Olsen, da på Hjelmstad( På Hjelmstad var brukeren Bertel Pedersen Kvarberg,bror av Anne Pederdtr Kvarberg altså en grandonkel av Elias, i tillegg var denne Bertel gift med enken Mari Jørgensdtr Lene som er farmor til den Anne Syversdtr som ble gift med Johannes Olsen i 1777!) Håper du ikke faller helt av her :)

Ved dåpen til Johannes og Anne sitt andre barn i 1781 er Elias igjen fadder men denne gangen bor han på Presterud, og brukeren på Presterud er Tosten Larsen som også er en av fadderene, Tosten Larsen Presterud var gift med Ingeborg Johannesdtr Winju søster av Ales, Tosten blir altså onkel til Johannes og Elias.

Når vi i tillegg finner at Ole Sevaldsen også dør på Nordholo beg12/11 1792, 79 år og 8 mnd. føler iallefall jeg meg sikker på at dette blir rett. En kommentar i bygdeboka under Bordal peker også i den retning, det står nevnt etter oppføringen av de tre barna han hadde med Anne Pedersdtr, sitat : Det er mulig at det var ei jente til. Anders nevnte et sted en svoger som het Johannes Olsen Holo. sitat slutt. Nå var svoger et videre begrep på den tid så bygdeboka mener at det henvises til en svigersønn, men Johannes var altså dattersønn av Anne Pedersdtr.

 

Når det gjelder Elias bruker han også slekt på morsiden til sitt første barn Simen, nemlig Anne Hansdtr Winju, datter av Hans Johannesen Winju Ales sin bror.

 

Skal finlese skiftet etter Elias, det hadde jeg oversett, synd vi ikke har skifter etter Ole Sevaldsen eller Ales Johannesdtr, hun har jeg faktisk ikke funnet død ennå heller.

 

Elias sin kone Magnhild Simensdtr er forøvrig datter av broren til en annen av mine 4 x tippoldeforeldre !

 

Tusen takk for all informasjon. Jeg er overveldet. Klarer ikke å lese gamle kirkebøker (1700-tallet) Tror du det er mulig å komme videre med Ole Sevaldsen ? Eller er dette for gammelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tusen takk for all informasjon. Jeg er overveldet. Klarer ikke å lese gamle kirkebøker (1700-tallet) Tror du det er mulig å komme videre med Ole Sevaldsen ? Eller er dette for gammelt?

 

Vi har alltid lurt på opphavet til navnet Burdal

Jeg heter Jan Petter Burdahl, født i 1947, sønn av Aaage Burdahl, f.1918, igjen sønn av August Mathiasen senere Burdahl, igjen sønn av Mathias Syversen, igjen sønn av Syver Eliasen, igjen sønn av Elias Olsen.

Mathias Syversens kone, Eli Pedersdatter f. 1848 i Veldre tok navnet Burdal (tror det var etter plassen de kalte Burdal i Veldre) sent i livet. Sønnene endret alle etternavn far Mathiasen til Burdal eller Burdahl etter sin mor, alle rundt 1895-1900. Kan det ha noen som helst forbindelse med Bordal som du nevner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei si det, men jeg stusser på at du mener det er moren de tok navnet Burdal etter, hun var jo fra Snippen Øvre?.Kan ikke se at hun hadde noen tilknytning til Burdal, dette var vel en plass under Jønsrud, det peker kanskje heller i retning av Mathias sine aner hans farmor Magnhild Simensdtr giftet seg jo med Peder Larsen Jønsrud, han bodde på Jønsrud eie i 1832 da han døde.Denne plassen kan godt være det som senere kalles Burdal, men om det er oppkalt etter Bordal tør jeg ikke mene noe om.

 

Når det gjelder Ole Sevaldsen så døpes det en Ole med far Sevald Hexum http://www.arkivverk...70603720240.jpg

Dette kan være din Ole, kanskje det står noe i bygdebøkene for Toten?

 

Men nå blir vel statsarkivet i Hamar lei dette temaet kanskje, skulle vel helst vært flyttet til brukernes forum kanskje ?

 

Må rette meg selv nå ser ut til at Burdal ble utskilt fra Løken vestre.Samme gardsnr hvertfall i 1900 tellinga gnr 137.Hvis dette er rett Burdal da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.