Gå til innhold
Arkivverket

Ånmoen/Aanmoen og Lundby (Våler, Hedmark)


OskarAa
 Del

Recommended Posts

Holder for tiden på med slektsforsning tilknyttet Aanmoen/Ånmoen slekten. Er det noen som er i slekt med denne familien som kan gi meg noen detaljer eller annen info, eller i hele tatt vet noe om familie eller gården som bærer samme navn? Jeg har klart å spore brukerene av Ånmoen gården tilbake til Lundeby i Våler (Hedmark), info om denne gården og dens beboere er også ønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tippoldefar var Halvor Amundsen Ånmoen, omgangsskolelærer i Åsnes fram til skolereformen. Jeg samlet for en del år tilbake materiale om forfedrene hans. Hva er det du har, og hva lurer du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvor Amundsen Ånmoen født i 1818, gift med Johanne Kokkin? Hvis det er denne Halvor så er vi i slekt.

 

Jeg har klart å spore Ånmoen slekten person for person tilbake til Lundeby, også her på Lundeby har jeg person til person tilbake til ca. 1500. Jeg har ikke fordypet meg så mye i mine slektninger på Ånmoen enda, alt av personlig data er av stor betydning. Jeg viste ikke at Halvor var lærer. Når jeg ser i slektstreet mitt har jeg ikke lagt til at Halvor og Johanne fikk noen barn, vet du noe mere om dette? Eventuelt hvilke kilder har du brukt? Jeg har for det meste sett i bygdebøkene for Hof og Våler. Hvis du er interessert kan jeg godt sende på mail det jeg har skrevet så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg ikke feil, hadde Halvor og Johanne ni barn, hvorav seks utvandret til USA. Av de tre som ble igjen i Norge, overtok Arne gården (Kokkin), mens både Emil og Ole (min oldefar) ble lærere. Av de som emigrerte, har særlig Jon etterslekt som er interessert i Norge, og flere av hans olde- og tippoldebarn har vært i Norge de seneste årene.

 

Forfedrene er rimelig greie å finne i kirkebøkene og skifteprotokollene. Da med unntak av Halvors mor, som Hofboka ikke greide å plassere, men hvor skifteprotokollene ga det endelige beviset.

 

Send gjerne det du har, så skal jeg se om jeg kan supplere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.