Gå til innhold
Arkivverket

The Ikdal family history


Bjørg Marit Baustad Grastveit
 Del

Recommended Posts

Er det noen som har eller kjenner til boka The Ikdal Family History?

Den er skrevet av J. Hart Rosdale, og er på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner i grunn ikke til boken selv, men ett søk viser at the Norwegian-American Historical Association (NAHA) nevner den i katalogene sine:

ROSDAIL, J. HART. The IkdaI Family History; the American Branches of the Ikdal Family, with an Account of Their Origins in Western Norway and Information concerning Norwegian Relatives. Chicago, 1947. 301 p.

Men hvor du konkret kan finne den vet jeg ikke. Jeg ringte akkurat mitt lokale bibliotek og de søkte i sitt sentrale system som omfatter flere biblioteker i mitt område, men fikk ikke opp noen treff. Kanskje NAHA har oversikt over biblioteker i Norge som eventuelt har boken? Hvis boken omhandler norskamerikanere så kanskje de største bibliotekene i Norge har boken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at de har boken på biblioteket i Haugesund. Den er ikke til utlån, men kan brukes på lesesalen. Jeg tenkte kanskje at den også kunne finnes i noen private bokhyller, og at det kanskje var en mulighet for å få kjøpt en?

Kanskje den finnes i Stavanger, Sandnes, Jæren slik at jeg kunne lånt den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Ikdal Family History ble utgitt i Chicago i 1947, og omhandler utvandrerhistorien til mange slekter i "gamle" Tysvær og Skjold herreder i Rogaland.

Jeg var i sin tid så heldig å få fotokopier av sider i boken som gjelder Lindanger- og Ørkeslektenes utvandring fra Skjold. Selv om mye av stoffet i Ikdal-boken i dag er flott oppdatert ved senere års bygdebøker, så mener jeg at Ikdal-boken er verdifull i seg selv av flere grunner. Den inneholder flere førstehåndshistorier fra selve emigrasjonen til ungdommer fra Tysvær og Skjold. En annen viktig grunn etter min mening er at den også inneholder karakteristikker som disse førstegenerasjons utvandrerne gjorde om sine egne foreldre og søsken der hjemme i Tysvær og Skjold. Det er flotte beskrivelser av datidens mennesker som slett ikke er vanlig å finne i moderne bygdebøker.

 

Jeg kjenner også til at boken finnes på Haugesund Bibliotek. Dessuten finnes en kopiert utgave ved Det norske Utvandrersenteret i Stavanger.

Jeg vil tro at du vil kunne få anledning til å kopiere det du har behov for i boken der??

 

For noen år siden forsøkte jeg via slekt i Minnesota å få fatt i boken der borte, men det viste seg vanskelig. Boken finnes nok både her og der privat, men har inntrykk av at den behandles som et klenodium.

 

Siden du har "Baustad-navnet" fra Nedstrand i ditt etternavn, kan jeg også nevne at Utvandrersenteret i Stavanger også har en kopiert utgave av heftet om "Nærstrand-laget", også utgitt i Amerika. Der vil du finne mye stoff om medlemmer av mange Nedstrandsslekter som utvandret.

Mvh Magne

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Nå har eg fått tak i "The Ikdal Family History" av J. Hart Rosdail - 1947.

Boka har kome i nytt opplag - Reprint 2013.

Ca. 90 sider med slekstsinformasjon.  Resten er historie om dei som emigrerte. 

Ved å søke på "The Ikdal Family History" så finn de linken for bestilling på internett.

Eg bestilte billegaste fraktalternativ, og det tok ca. 3 veker før boka kom. Den kom i dag.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.