Gå til innhold
Arkivverket

Oppslag bygdebok for Førde, Sunnfjord og gården Holsen.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Dersom noen har den nevnte bygdeboka for hånden, ville jeg satt pris på en smule hjelp vedr. gården Holsen. Gundele Olsdtr. Holsen ble gift i 1731 i Jølster med Nils Andersen Svidal. De flyttet til Askøy i Hordaland og slo seg ned på gården Kleppe hvor Nils døde i 1757 og Gundele 22 år senere i 1779. Hun var født rundt 1704 og faren skal visstnok ha vært Ole Anderson Holsen. Men det skulle jeg gjerne ha fått bekreftet gjennom et oppslag i nevnte bygdebok. Står det noe der om Gundele og ikke minst om hennes foreldre/forfedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom noen har den nevnte bygdeboka for hånden, ville jeg satt pris på en smule hjelp vedr. gården Holsen. Gundele Olsdtr. Holsen ble gift i 1731 i Jølster med Nils Andersen Svidal. De flyttet til Askøy i Hordaland og slo seg ned på gården Kleppe hvor Nils døde i 1757 og Gundele 22 år senere i 1779. Hun var født rundt 1704 og faren skal visstnok ha vært Ole Anderson Holsen. Men det skulle jeg gjerne ha fått bekreftet gjennom et oppslag i nevnte bygdebok. Står det noe der om Gundele og ikke minst om hennes foreldre/forfedre?

 

Førde bygdebok s. 180 under bruk 12 Nigarden:

 

" Før 1723

 

Ole andersson f. kr. 1674, d. 1738 kona ukjend. Det kan ha vore dottera deira, Gunnhild Olsdotter, som i 1731 var gift meg unge Nils Andersson Svindal."

 

Dette er alt som står om denne familen under Bruk 12 Nigarden. i Holsen

 

mvh

Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Ragnar for hjelpen. Det er vel det nærmeste jeg kan komme en bekreftelse.

Jeg ser jo av prestemantallet i 1663-66 at der er i alle fall 3 alternativer til far til Ole Andersen. Men det sier vel kanskje ikke bygdeboka noe om? Jeg tenker da på Anders Jeremiassen, Anders Lauritzen og Anders Gundersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser at det er tre Ole Andersen på Holsen i 1701, som er i høveleg alder for å vere far til Gundele.

 

Den eine er det skifte etter i 1708

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord sorenskriveri, Lenet tinglag, Skifteprotokoll A 2b , 1697-1708, oppb: Statsarkivet i Bergen.

Merknader: Fol. 225-451. Register.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n...read/24186/227/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...81126630457.jpg

 

Den andre er det skifte etter i 1730

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord sorenskriveri, Lenet tinglag, Skifteprotokoll A 4a , 1727-1730, oppb: Statsarkivet i Bergen.

Merknader: Fol. 1-109b. Register på kort.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n...read/24187/165/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...81126630626.jpg

 

Gundele er ikkje nemnd i nokon av desse skifta.

 

Den tredje døyr då i 1737, som Ragnar opplyser, men han finn eg ikkje noko skifte etter, men det er vel då eit grunnlag for å legge til grunn at det er han som er faren.

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen Egil. Det var det jeg etter hvert fant ut selv også, etter å ha slitt meg gjennom skiftene. Men det jeg da lurte på er om hvem av de tre med navn Anders som jeg nevnte i innlegg nr.3 som eventuelt kunne være far til Ole Andersen. Står det noe i bygdeboka under Holsen om de tre personene som kan bekrefte eller avkrefte om en av dem er far hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.