Gå til innhold
Arkivverket

Slekten Keysers opphav


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Jeg finner at Georg Wilhelm Keyser, som var gjærfabrikant i Christiania, skal ha vært født i København 29 mars 1812 og døde i Kristiania (iflg.Trefoldighet menighet) 2 juli 1886. Han kom nok til Norge ca. 1850 ettersom datter nr. 1 Georgine Wilhelmine Keyser (familienavnet ble da skrevet Kayser) ble født i København (døpt Vår Frelsers menighet) 15.8.1849, mens datter nr. 2 Sophie Marie Albertine Keyser ble født i Christiania (døpt Domkirken) 22 januar 1851. Etter hva jeg har hørt skal slekten ha kommet fra Østerrike, men må også hatt bosted i Danmark ut fra hva som fremgår av mine opplysninger. Finnes det noen som har kunnskap om denne slektens røtter?

Hvem var foreldrene til Georg Wilhelm?

De 2 første barna hadde som mor Christiane Thorbjørnsen og hun må være død tidlig siden de senere barna har Margarethe Marie Antonette Neddegodell som mor. Hun var født i Christiania 17 juli 1834, døpt i Domkirken og var datter av gartner Wentzel Leopold Anton Neddegodell og hans kone som het Marie Berg. W.L.A. Neddegodell finnes i folketellingen i Christiania både i 1865 og 1875. Han var enkemann og bodde sammen med svigersønnen Georg Wilhelm Kaysers familie. Det opplyses at han var født i København i 1802. Er det noen som har vært borte i dette merkelige navnet Neddegodell og har mer kunnskap om slekten? Herr Neddegodell må være død etter 1875. Konen hans Marie Berg kan ha vært norsk, men jeg vet jeg savner opplysninger om hennes opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har hørt skal slekten ha kommet fra Østerrike, men må også hatt bosted i Danmark ut fra hva som fremgår av mine opplysninger. Finnes det noen som har kunnskap om denne slektens røtter?

 

Hei!

 

Nå vet jeg ikke om din slekt har samme opprinnelse om Keyser-slekten som jeg er i slekt med.

-Min stammer fra biskop i Christiansand: Johan Michael Keyser (1749-1810) Han var født i Bragernes i Drammen. Og hans foreldre var kjøpmannen Christen Nielsen og Anna Rosine Keyser (Hun var datter av en Johan Michael Keyser, som var vinhandler og hadde innvandret til Drammen fra Frankfurt).

 

Denne slekten har iallfall opprinnelse fra Tyskland og det er mye mulig at din også kommer derfra, men har "mellomlandet" i Danmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en annen kilde har jeg nå fått oppgitt at Venzel Leopold Anthon Neddogedell (skrivemåten varierer) er født i Skive, Viborg og døpt 5/11 1804. Foreldrene er: skorstensfeier Johan Christian Neddogedell og Helene Margrethe Schwerin (men har også funnet morens navn skrevet Schwenn). Disse ble gift i Ålborg 27.4.1795. I så fall er det ikke riktig at Wenzel Neddegodell var født i København i 1802. Videre ser jeg av innlegget til Berit at herr Neddegodell døde i Christiania i mars måned 1895, godt over 90 år. Jeg får se å lete opp hvor i Christiania hans død er registrert. Likeledes gjenstår å finne ut hvem konen hans Marie Berg var. Hun høres norsk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Hei
 
Jeg søker etter Kaiser sekta.  Den var på nettet , men jeg finner det ikke igjen.
 
Mitt navn er Helen Johanne Berget, Pukerudveien 34, 3048 Drammen.
 
Min oldefar Ole Monsen f.16.september i Løten 1839. døde 16.desember 1916  Ula, Snarum.
Sønn av Helene Pedersdatter født 18.august 1809,  gift 13.november 1831 med Mons Michelsen født på Langset, østre 5.november 1805.
 
Ole Monsen var født16.september 1839 Løten. Gift med Anne Johansdatter født i Ekrumshagen 4.juni1836
 
Helene Pedersdatters bror Amund Pedersen  født 26.november 1812   gift 8.november 1840 med Inge Andersdatter født på Østre Grøholt eie 12. mars 1814.
De hadde 6 barn. hun døde 21. februar 1874.
 
Før ekteskapet hadde han en datter Anne Amundsdatter født 29.november 1839 død 10.april 1917.
 
Har du opplysninger  om Kaiser  slekta.     Kan du sende til helenberget@yahoo.no.      På forhånd takk

Hei
 
Jeg søker etter Kaiser sekta.  Den var på nettet , men jeg finner det ikke igjen.
 
Mitt navn er Helen Johanne Berget, Pukerudveien 34, 3048 Drammen.
 
Min oldefar Ole Monsen f.16.september i Løten 1839. døde 16.desember 1916  Ula, Snarum.
Sønn av Helene Pedersdatter født 18.august 1809,  gift 13.november 1831 med Mons Michelsen født på Langset, østre 5.november 1805.
 
Ole Monsen var født16.september 1839 Løten. Gift med Anne Johansdatter født i Ekrumshagen 4.juni1836
 
Helene Pedersdatters bror Amund Pedersen  født 26.november 1812   gift 8.november 1840 med Inge Andersdatter født på Østre Grøholt eie 12. mars 1814.
De hadde 6 barn. hun døde 21. februar 1874.
 
Før ekteskapet hadde han en datter Anne Amundsdatter født 29.november 1839 død 10.april 1917.
 
Har du opplysninger  om Kaiser  slekta.     Kan du sende til helenberget@yahoo.no.      På forhånd takk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke innlegget ditt! Hva har alle de personene du ramser opp med Keyser slekten å gjøre? Og hvorfor skriver du Kaiser?? I tillegg må du opprette en navneprofil når du starter opp på debattsidene - dn264512645 vet ikke jeg hva skal bety.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ifølge Familysearch var en Georg Wilhelm Kayser døpt 22. mai 1814 i Frederiks Tyske kirke, København, sønn av Georg Kayser og Wilhelmine Herz.

 

Samme kilde sier at Johan Georg Kayser og Wilhelmine Herz hadde datteren Johanna Marie Louise døpt i Frederiks Tyske kirke 8. mars 1808.


 

Endret av Knut Holt Sandblost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare supplere med følgende: Den Johan Georg Kayser som nevnes ovenfor var født i København i 1765 og var vever av yrke. Hans foreldre igjen var Johan Adolph Kayser og Anna Catharina Egger (Eger), muligens identisk med den Anna Catharina som ble døpt i St. Petri kirke 1736 av foreldre: Joh. George Eger og hustru Anna Catharina.  Disse giftet seg i København i 1764.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Forstår ikke innlegget ditt! Hva har alle de personene du ramser opp med Keyser slekten å gjøre? Og hvorfor skriver du Kaiser?? I tillegg må du opprette en navneprofil når du starter opp på debattsidene - dn264512645 vet ikke jeg hva skal bety.

 

 

 

Helen Johanne Berget.

 

Jeg er ikke inne på hvordan det egentelig fungerer.

Du er heldig vis ikke i min familie.!    Min familie er tilknyttet Kaiser Familien gjennom Ole Monsen fra Søplet Løten og Anne Johansdatter Ekrumshagen,  Løten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dn264512645 er muligens medlemsnummer i DIS Norge. Men uansett skal man opprette en profil med navn her i DA-forumet.

 

 

 

Hei Inger.

 

dn264512645  er som du gjettet medlemsnnummeret midt i DIS norge.

 

Det er  mange år siden jeg var inne på brukerforum.

 

Det er forandret !

 

Bleklager så mye.      Kommer nok ikke å bruke det flere ganger.

 

Dommet meg ut.

 

Helen.Berget .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Inger.

 

dn264512645  er som du gjettet medlemsnnummeret midt i DIS norge.

 

Det er  mange år siden jeg var inne på brukerforum.

 

Det er forandret !

 

Bleklager så mye.      Kommer nok ikke å bruke det flere ganger.

 

Dommet meg ut.

 

Helen.Berget .

 

 

Hei Helen.

 

Du har da slett ikke dummet deg ut.

 

Tips!

 

Du kan  opprette et nytt tema for å se om noen har opplysninger om de du søker.

 

Legg inn det samme som du skrev i # 7,så kan det  hende at noen her inne kan hjelpe deg,vet du.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Helen i Drammen.

Nei, du har absolutt ikke dummet deg ut og må ikke gi opp! Jeg er enig med Ann-Mary (og det er en klok dame!) Du bør forsøke med et nytt innlegg og da konkretisere mer på din spesifikke knytning til Kayser familien. Jeg forstår nå at det er din oldefar Ole Monsen eller hans kone som har en link til Kayser familien. Et godt råd da er å beskrive med navn hvordan denne forbindelsen er, eller er det slik å forstå at du bare har hørt fra familiemedlemmer at dere visstnok skal stamme fra noen som heter Kayser? I et nytt innlegg ville jeg også fjerne flest mulig navn og data om de personene du ramser opp i ditt første innlegg hvis dette ikke har noen relevans for det du egentlig spør om. Viktig å gjøre innleggene så korte og konsise som mulig (og der vet jeg at jeg selv innimellom feiler en del - prater for mye!). Så det var absolutt ikke min mening å gjøre deg forlegen - men jeg ble kan hende en smule oppgitt når jeg fant en masse navn og data og ikke skjønte forbindelsen til det du egentlig spurte om.

 

Du må huske på at det på dette forumet sitter en masse mennesker klare for å gi fra seg viten om slekter de har kunnskap om, så her er det bare å stå!

 

Mvh Bjørn Piro

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.