Gå til innhold
Arkivverket

Aleth/Alida Andersdtr. f ca 1750- Fana, Hordaland. Hvem var foreldrene og hvor kom hun fra?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Dette er en gammel slektsnøtt som jeg ikke klarer å slippe taket i. Det gjelder min 3x tip oldemor Aleth /Alida Andersdtr. født rundt 1750, uvisst hvor, gift 31.03.1771 i Fana med Anders Hansen 1750-1830. Han fant vi tilslutt ut av via diverse feilskjær var født på Såkvitne i Granvin av foreldre Hans Andersen Udneland og Anna Joensdtr. Såkvitne.

 

Anders har jeg kontroll på og kan via han føre slekta tilbake til Aga og Torsnes i Hardanger og Galtungslekta.

 

Men Aleth er det langt værre med. Hun var tjenestejente på prestegården i Fana da hun giftet seg, men hun er ikke døpt eller konfirmert der. Vi trodde lenge hun kunne komme fra Landås som datter av Anders Tollefsen og Alith Nilsdtr. De hadde en datter født 1750 med samme navn men vi fant etter hvert ut at hun ble gift med en annen mens "min" Alith allerede på det tidspunktet var gift med Anders Hanson.

 

Forloverne gir heller ingen familiære tilknytninger ei heller fadderne ved barnedåpene. Dette styrker min mistanke om at hun må ha kommet fra et annet område.

 

Jeg forsøkte også å følge sporet via prestene i Fana med tanke på om hun kunne ha kommet med en av dem som tjenestepike. Det nærmeste vi kom var et par alternativer i Nordjord som etter hvert ble luket bort.

Jeg føler at vi har snudd de fleste steinene her, men klarer som sagt ikke å la dette ligge.

 

Barna til Anders og Alith kan være til hjelp.Første sønn ble døpt Hans etter farfar. Andre datter ble døpt Anna etter farmor. Andre sønn ble døpt Anders etter morfar mens første og og fjerde datter ble døpt Ingeborg. Dette gir stor sannsynlighet for at Aleths foreldre må ha vært Anders og Ingeborg. Alternativ til mormor kan være Guri som var navnet på deres tredje datter.

 

Vedlagt følger lenke til tidligere tema om samme dame. Det ble stiftet av Heidi Tofterå Slettemoen og er dekkende for det meste av det jeg har nevnt over.

 

http://forum.arkivve...ne thorstensen

 

 

Er der fortsatt von i hengande snøre? Er der fortsatt håp om å finne svar på hvem hun var og hvor hun kom fra? Jeg håpåer i det lengste at det skal være mulig å finne svar på dene gamle slektsgåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ta med en liten episode fra Anders og Aleths liv fra den perioden de bodde på Moldegård i Os.

 

Anders forpaktet bruk nr. 4 på Moldegård i Os fra 1771-1778.I 1776 kom Anders og Alet på kant med eieren av bruket på Moldegård , Johan Pritzier.Foranledninger var visstnok at Alet hadde kommet med ukvemsord til fru Pritzier.Anders var forøvrig soldet i Pritziers kompani.I 1778 trakk gårdsbestyrer på Lyssand , Fredrik Rå , Anders for retten for å forsvare sin kones ære.Straks etter måtte de dra fra bruket og dro da tilbake til Fana.

 

For ordens skyld tar jeg også med barna deres.

 

1. Hans 15.09.1771 født på Moldegård, Os

 

2. Ingeborg 15.06.1774 født på Moldegård, Os- trolig død før 1781

 

3. Anders 25.10.1776 født på Moldegård, Os - død 04.03.1846 Håvardstun i Fana. Gift 1 gang Marta Larsdtr. Håvardstun, 2 gang Martha Olsdtr. Birkeland

 

4. Anna 02.08.1778 født på Moldegård, Os - død etter 1818 Hop i Fana gift med Gregorius Salomonsen Hop

 

5. Guri 06.04.1781 født på Volde i Fana - død 01.05.1842 Dyngeland i Fana. Gift 1812 med Jon Jonsen Lilletvedt.

 

6. Ingeborg 06.04.1781 født på Volde i Fana - død 13.04.1831 Nordåstreet, Fana. Gift 1804 med Anders Larsen Hjellestad.

 

7. Peder 30.04.1783 født på Fanesøen i Fana - død samme sted 13.05.1783.

 

8. Kristiana 26.02.1787 født på Fanakroken i Fana - 19.01.1859 Bergen. Gift 1821 med Knut Andersen Solberg, Bergen

 

9. Conrad 14.10.1788 født på Fanahammeren i Fana - død 02.01.1868 Fanakroken i Fana. Gift 13.07.1817 med Madli Engelsdtr. Birkeland (13 barn)

 

10. Eli 24.02.1791 født på Fanesøen i Fana - 26.04.1860 på Håvardstun i Fana. Gift 1815 med Lars Simonsen Håvardstun.

 

Barn nr.5 og 9 er mine forfedre. Det er altså et dobbelt hull i slektstreet mitt p.g.a manglende fofedre til Aleth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på døde i Fana at Alet døde i 1835, 87 år gml, kan da være født rundt 1748. Dødsmeldingen sier at hun var hustru til fattiglem Anders Hansen Høversthun - det betyr vel at Anders må ha dødd etter 1835?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dødsfallet til Anders Hansen på Håvardstun.

 

http://digitalarkive...1&merk=691#ovre

 

Og her til Alithe.

 

http://digitalarkive...5&merk=975#ovre

 

 

 

Jeg er enig i at det kan være missvisende , men her er det klart at Anders døde først og Alithe ca 4 år senere. Begge var almisselemmer og døde på Håvardstun hvor to av deres barn bodde.

 

Når det gjelder alderen på Alithe, så må man alltid ta tidsangivelser med en klype salt. Hun er født rundt 1750. I 1801 er hun således 51 år.

 

http://digitalarkive...30&merk=30#ovre

 

Ja det kom Ann-Mary meg i forkjøpet. Jeg er full av influensa men innleggene mine er virusfrie :-) Toppetasjen arbeider imidlertid ikke like raskt som den pleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å få mitt febersyke hode til å tenke klart. Etter å ha søkt etter denne damen i mange år, uten hell, begynner det å se mørkt ut med tanke på å finne svar på hvem hun var og hvor hun kom fra.

 

Det er en kjennsgjerning at hun ikke er født eller konfirmert i Fana. Det er ingen familieære bånd til forloverne og jeg kan ikke se noen klare slektskandidater blant fadderne til alle barna Anders og Alithe hadde sammen. Det gjør meg ganske så sikker på at hun ikke var fra Fana eller de nærliggende områdene til Bergen.

 

Hun var tjenestejente på Prestegården i Fana da hun ble forlovet og senere gift med Anders Hansen. Det er da nærliggende å tro at hun har kommet men flyttelasset til en av prestene. Da snakker vi om Nordfjord og Stryn.

Det var to potensielle kandidater i Nordfjord som passet svært godt, men det viste seg dessverre at begge disse kandidatene ble gift og døde i området. Slektskapet der er bekreftet gjennom skifter etter fedrene deres.

 

Det var også en kandidat i Stryn, men der fant jeg ikke noe skifte og kirkebøkene starter først 1750.

Det er også en kandidat døpt på Kornstad i Møre og Romsdal 01.01.1752 med foreldre Anders Knutsen og Marit Ellingsdtr.. Jeg mener at jeg i sin tid fikk sjekket ut henne også gjennon Digitalarkivet, men kan ikke finne den debatten. Her heter jo da også mora Maritte vilket ikke passer med navnet på noen av døtrene til Anders og Alithe.

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NC1W-9RQ

 

I tillegg viser FamilySearch at der er en kandidat i Vassås, Nordland, døpt 23.01.1752 med far Anders Olsen. Men hun hadde mellomnavn Andrea, vilket jeg aldri har sett benyttet av "min" Alithe.

 

Så jeg stanger i veggen her og trenger hjelp til å finne nye spor som forhåpentlig tilslutt kan bringe meg svar på hvem hun var og hvor hun kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jon og takk for tipset og lenken til Yngve's bidrag til Åsaposten.

 

Jeg må tilstå at jeg i farta ikke kan huske om jeg i sin tid gjorde nettopp det. Og bakgrunnen var at vi lenge trodde foreldrene kom fra Jølster. Navnet Aleth i alle sine navneformer forkommer i stor grad i Sunnfjord og Nordfjord, så den tanken er kanskje ikke helt fjern. Jeg antar at Yngve tilgir meg om jeg skulle komme i skade for å spørre han om noe jeg kanskje har spurt ham om før. Jeg skal følge rådet ditt Jon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Yngve Nedrebø mente det godt kunne være et Jølster navn, men han hadde ingen andre forslag enn hun på Landås som ble forkastet da hun giftet seg med en annen. Hennes foreldre var fra Jølster.

Dermed er det tilbake til utgangspunktet. Hvor i all verden kom denne damen fra? Og hvor langt bort fra Bergen skal jeg for å finne hennes opphav.

 

Her trenger jeg noen med klart hode og nye ideer om hvor jeg skal søke etter henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg løfter denne debatten opp igjen i håp om at det fortsatt skal være mulig å kaste lys over Alithes opphav.

Hun var altså tjenestejente på prestegården i Fana i 1771 da hun giftet seg med Anders Hansen Såkvitne. Han hadde trolig flyttet til Fana med foreldrene sine som begge døde på Fana gård/prestegården i Fana.

Paret slo seg altså ned i Os de første årene av ekteskapet, men jeg har ikke klart å finne at Alithe hadde noen slektsforbindelse dit. Kan det tenkes at også hun kom fra Granvin/Ulvik?

Jeg ønsker meg en løsning på denne gåten til jul.

 

PS. Jeg har vært nokså snill nesten hele året. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spinner litt videre på ideen om at hun kan ha fulgt med presten.

Jørgen Meldal f. 1706 på Tynset , ble i 1733 ansatt som Kapellan i Romedal. I 1740 ble han utnevnt til residerende Kapellan i Vang på Hedmarken. I 1748 ble han Sogneprest i Innvik i Sogn og Fjordane og i 1764 Sogneprest til Fana i Hordaland hvor han var til sin død i 1776.

Med tanke på at han var i Innvik fra1748-1764, kan det da tenkes at den Alithe Andersdtr. født ca 1748 i Innvik kan ha blitt med på flyttelasset til Fana?

Problemet er at jeg ikke kan finne ut hvor eller hvordan jeg fant den kandidaten fra Innvik/Stryn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan du fant din Alete Andersdatter, men jeg fant en i skiftet etter Anders Rasmussen Kirke Eide og kona Ingeborg Mathiasdatter?.

Skiftet er datert Kirke Eide i Stryn skibred den 29. April 1765. Yngste datter Alete er da 16 år gammel og født ca 1749. Dessverre begynner kirkeboka først i 1750, men kanskje de lokale kan hjelpe deg med event. Info. fra bygedeboka. Se folio 471a:

 

 

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Nordfjord sorenskriveri, Skifteprotokoll A 14 , 1762-1766, oppb: Statsarkivet i Bergen.

Merknader: Register på Statsarkivet i Bergens lesesal.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24231/473/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081128670473.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Øystein.

 

Der tror jeg sannelig at du fant hun jeg tenkte på. Det hjelper jo dessverre ikke så mye, annet enn at det bekrefter at der var en jente med rett navn, født på rett tid i samme område hvor Jørgen Medal var prest i 16 år før han kom til Fana i Hordaland.Det at faren døde i 1765, styrker jo tanken på at hun måtte ut å søke tjeneste. Kanskje hadde hun allerede tjent hos presten før han dro fra Stryn/Innvik. Hadde det bare vært mulig å finne et skifte etter mora 6-7 år frem i tid, så kunne vi ha fått bekredtet eller avkreftet om det er rett jente.

Det som er verdt å merke seg er at første sønn i ekteskapet med Anders Hansen ble døpt Hansetter farfaren. Den første datteren ble døpt Ingeborg. Sønn nr.2 ble døpt Anders etter morfaren og andre datter ble døpt Anne etter farmoren. Da er det nærliggende å tro at den første datteren ble døpt Ingeborg etter mormoren. Og moren til Alithe fra Kirkeide het jo nettopp Ingeborg Mathiasdtr.

 

Dette er et spor det kan være all grunn til å følge videre. Kanskje hadde denne Alithe fra Stryn søsken som døde ugift. Dersom det da er skifte etter vedkommende kan det være gull verdt.

 

 

Jeg har litt problemer med å lese navn på barna i skiftet, men mener å kune lese Kari Andersdtr. 21 1/2 år, Ingeborg 23 år, Anders 20år, Cornelius fullmyndig og Mattis fullmyndig. Er der flere barn eller har jeg fått med meg alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet har åpenbart vært oppe tidligere.

 

"Skrevet 30 August 2004 - 19:21

Skiftet er datert 29. april 1765, og skjedde på ekteparets 'Forlangende og Begjær'. Arvingene var sju barn: Matis A. Kirkeide, Cornelius A. Ytreeide, Rasmus Andersen, underoffiser, Anders A., 20, Ingeborg A., 25, Kari A., 21 1/2, Alet A., 16."

 

Anders og Ingeborg var tydeligvis fortsatt oppegående og i live da dette skiftet ble gjort i 1765. Jeg antar at det er Anders Rasmussen jeg finner død 28.06.1778, 79 år gammel. Da er det å håpe på at det kan være skifte etter en av Aleths 6 søsken og at vedkommende var ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortsetter å snakke høyt med meg selv. Det er ingen Aleth Andersdtr. gift i Innvik/Stryn frem til 1815. Heller ingen død i samme tidrom med lign. navn. Og i 1801 tellingen er der en person med samme navn i området, men hun er 12 år gammel. Det kan jo kanskje tolkes som om at Aleth Andersdtr. Kirkeide har forlatt Indvik/Stryn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dessverre ikke mye hjelp å hente i bygdeboka fra gården Kirkeide. Der var det bare eierne som var nevnt og ikke barna deres.

Jeg har sjekket databasene over kirkebøker i Eid, Davik og Gloppen uten å finne noe spor etter Aletha Andersdtr. Kirkeide som altså var 16 1/2 år da foreldrene skiftet i levende live i april 1765. Altså er hun født på høsten i 1748.

Navnet stemer, alderen stemmer, far og mors fornavn stemmer. Presten som var i Indvik/Stryn fra 1748-1764 ble altså sogneprest i Fana og en jente med samme navn og alder som jenta fra Kirkeide ble tjenestejente hos presten i Fana.

Alt stemmer, men jeg klarer ikke å finne den siste brikken som kan bevise at jenta fra Kirkeide er identisk med piken som giftet seg i Fana 1771.

Er det noe jeg overser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er trolig kommet til veis ende når det gjelder å kunne slå fast identiteten til "min" Alithe Andersdtr. Kanskje vil man en dag kunne snuble over svaret i en eller annen sammenheng. Men jeg må bare innse at ikke alle slektsnøtter kan knekkes, selv ikke til jul. :D

Jeg vil imidlertid takk alle som har bidratt i forsøkene på å finne svar. Jeg har har stor glede av all hjelpen. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Her kan kanskje en av kandidatene til denne Aleth utelukkes:

 

http://da2.uib.no/cg...ldid=1=

 

Kanskje kan dette være henne som var fra Stryn? Ahlid (Alet) Andersdatter "af Nordfiords Fogderie" ble altså arrestert for en fødsel i dølgsmål i 1775, "af et halv-baaren Foster, og sammes henkastelse i een Elv". Hun ble satt på tukthuset med en dom på 6 år, men ble brakt til sykehuset 1. juli 1776, og døde der den 27. juli.

 

 

 

Denne Ahlet Andersdatter er oppgitt å være 30 år når hun gravlegges:

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070418610737.jpg

 

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell og takk for nytt innspill. Og selv om du gjør ditt beste for å knekke det siste lille halmstrået jeg har ;-) så er jo ikke dette bevis på at det er samme jenta. Selv om jeg ikke har opplysningene for hånden her på Lanzarote, så mener jeg å huske at jeg fant minst to til med samme navn født på Eid i 1745 og 1746. Det kan like gjerne være en av dem du har funnet.

Men du skal ha takk for at du holder liv i temaet og husket at jeg lette etter en med det navnet fra Stryn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei Kjell og takk for nytt innspill. Og selv om du gjør ditt beste for å knekke det siste lille halmstrået jeg har ;-) så er jo ikke dette bevis på at det er samme jenta. Selv om jeg ikke har opplysningene for hånden her på Lanzarote, så mener jeg å huske at jeg fant minst to til med samme navn født på Eid i 1745 og 1746. Det kan like gjerne være en av dem du har funnet.

Men du skal ha takk for at du holder liv i temaet og husket at jeg lette etter en med det navnet fra Stryn.

 

Fant ein ut noko meir om opphavet til Aleth Andersdtr. i Os og Fana? - Ho er vel mest truleg frå Nordfjord??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje, så den først i dag. Nettopp på beina igjen etter en skulderoperasjon.

 

Noe endelig bevis fant vi vel aldri, men det mest nærliggende er som du sier Nordfjord og nærmere bestemt  Kirkeide. Hun var trolig datter av Anders Rasmussen Tonning 1699-1778 og kona Ingeborg Mathiasdtr. Kirkeide død 1762.Foreldrene skiftet i 1765 og det skiftet bekrefter at de hadde en datter Alida, som da var 16 år. Denne Alida/Aleth er ikke gift eller død i området.

 

Skiftet er datert 29. april 1765, og skjedde på ekteparets 'Forlangende og Begjær'. Arvingene var sju barn: Matis A. Kirkeide, Cornelius A. Ytreeide, Rasmus Andersen, underoffiser, Anders A., 20, Ingeborg A., 25, Kari A., 21 1/2, Alet A., 16."

 

Et annet indisium er navneoppkalling på barna.

 

Vi vet at foreldrene til Anders Hansen het Hans og Anna. De fire første barna til Anders og Aleth var døpt Hans, Anders, Ingeborg og Anna.

En annen interessant sak at han som var prest i Stryn rundt 1765 ble senere prest i Fana. Det er derfor ikke usannsynlig at Alida/Aleth kan ha tjenestegjort hos presten i Stryn og fulgt med på lasset da presten og familien dro til Fana

 

Jeg har så langt ikke funnet noen av søskene til denne Alida fra Nordfjord død barnløs, slik at et skifte evt kunne ha bekreftet om søsteren var bosatt i Fana.

 

Jeg har ikke jobbet noe særlig mer med denne saken på en stund, men det kan jo være en passende vinter beskjeftigelse å studere søskene til Alida i Nordfjord i håp om å finne noe der som kan hjelpe oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei,

Er det du som postet inlegget jeg har kopiert under her i sin tid så ta kontakt på mail: nnesje@hotmail.com.

Jeg har di opplysningene du trenger/önsker, og mer!

 

Vennlig hilsen Nina Nesje

 

[#2342] Aldine Olea Pedersdatter
Startet av Guest_Rune Thorstensen_* , Sep 16 1999 19:04

  • Du må logge inn for å svare
11 svar i dette emnet

Guest_Rune Thorstensen_*

 

Skrevet 16 September 1999 - 19:04

Jeg søker etter foreldrene til Aldine Olea Pedersdatter,som ble født på gården Indyr i Gildeskål i 1852/53.Jeg finner henne igjen som fosterdatter hos Stine Marie Isaksdatter , Hestvik i Sørfolden ved folketellingen i 1865.Hun drar senere til Bergen , hvor hun gifter seg med Hans Evensen fra Rolvsvåg.Har noen tilgang på opplysninger om hennes foreldre?Vennlig hilsen runthors@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Fanahammaren og Fanakråa (Fanakrogen/ Fanøkrogen) er samme plassen under Fana prestegard - ved Fanafjorden og ikkje langt frå Stend, og rett nedom Fana kirke. Volden (Fanavollen) finn vi då rett attmed omtalte Fanahammaren; jfr. innlegg #2 her.

 

Endret av Terje Hatvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg har lenge fundert på om det er mulig å bruke DNA-analyse for å finne ut mer om denne saken. Jeg tenkte først at det beste ville være å finne en person i direkte morslinje fra Alet Andersdatter og teste denne personens mtDNA (mitokondrisk), og så teste en etterkommer i direkte morslinje fra mor til Alet. Da skal disse tilhøre tilnærmet lik haplogruppe. Jeg har funnet en person som er i direkte morslinje fra mor til Alet, men vedkommende ønsket ikke å teste seg.

 

Jeg har etter dette sett på muligheten for å bruke atDNA (autosomal DNA) for å undersøke saken nærmere. Jeg har studert bloggen til Jim Bartlett: https://segmentology.org/ som har en metodikk for å "isolere" ulike DNA-segmenter ved hjelp av triangulering av andre du deler disse segmentene med, og tanken er da at disse segmentene må være nedarvet gjennom en felles ane. Det er svært tidkrevende arbeid, men jeg tror jeg har truffet blink allerede på første biten av kromosom 2 av min fars DNA (Alet er hans tipptippoldemor). Jeg har gitt dette segmentet navnet "TGP-Chr2-1". På dette segmentet har jeg 23 treff.

 

10 av disse får jeg ikke undersøkt slektstreet til nærmere nå enten pga at de har for lite informasjon i treene sine på myheritage, eller at slektstreet er privat. Disse kan være mulig å undersøke nærmere ved en senere anledning.

 

2 deler gode slektstrær, men jeg finner ikke linken, men begge trærerne har rikelig med aner i Stryn-området, så sjangsen for en kobling mot Alet sin slekt der er stor kanskje 1 eller 2 generasjoner lenger tilbake enn det trærne viser.

 

11 treff har jeg funnet lenken til min far:

1 via hans besteforeldre Kristian Berentsen Salbu & Alette Konradsdatter Venøy

7 via hans tippoldeforeldre Konrad Andersen & Madela Engelsdatter Kirkebirkeland (farfar og farmor til Alette)

3 via hans tipptipptippoldeforeldre Anders Rasmussen Tonning og Ingeborg Mathiasdatter Kyrkjeeide (morfar og mormor til Konrad Andersen)

 

Det er for meg tydelig at min far har nedarvet akkurat dette segmentet fra Anders Rasmussen Tonning og Ingeborg Mathiasdatter Kyrkjeeide, som vi her har vurdert som de mest sannsynlige foreldre til Alet Andersdatter som giftet seg med Anders Hansen fra Såkvitno.

 

Etter min mening underbygger dette ytterligere denne teorien, og for min del nok til at jeg nå mener at det er nok bevis til å konkludere i denne saken.

 

Jeg har forøvrig mange kromsomer igjen å analysere både på min fars og min tantes DNA, og det er ikke usannsynlig at det kan være flere segmenter som er nedarvet fra disse som da ytterligere vil underbygge teorien.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.