Gå til innhold
Arkivverket

Juberget/Gravberget


Anne Elise Ferner
 Del

Recommended Posts

Siri Johansdatters far Johan Torgersen var svensk. Han var trolig den Johan, f. ca. 1746, som var sønn av Torger Fransson og Ingeborg Johansdotter i Ransby i Dalby. Torger (soldat, f. ca. 1716, d. 1760) og Ingeborg (f. ca. 1712, d. 1762) flyttet fra Osen til Avundsåsen ca. 1734-36, men bodde i Ransby fra 1737.

 

Siri Johansdatters mor Berte Syversdatter ble født 1745 i Gravberget. Foreldrene var Syver Mortensen og Siri Olsdatter. Berte giftet seg i 1763 med Morten Olsen Gravberget eller Juberget. De bosatte seg i Juberget, på en plass som Mortens bror Henrik tidligere hadde brukt. Morten døde i 1773, og Johan og Berte giftet seg i 1774. Johan døde 1822, Berte 1827.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til mitt forrige innlegg:

Litt mer om Torger Fransen og Ingeborg Johansdatter:

Presten skriver i husforhørslengden 1734-36 at det innfant seg to nylig ankomne personer, drengen Torger Fransson og piken Ingeborg Johansdotter, som var gravid, begge fra Osen, og begjærte å få gifte seg. Hun var 22 år gammel hadde gått til alters i Elverum, mens han var 18 år og kunne ikke sin kristendom, og hadde således ikke fått komme til alters. De leste på norsk.

Ut fra aldersangivelsen (Torger angis senere (i husforshørslengdene) å være født 1716, Ingeborg 1712) skulle prestens innførsel være fra 1734, men det første barnet jeg finner hos dette paret, er Annika f. 1736.

Jeg vet ikke hvor Torger og Ingeborg kom fra. I Osen bodde på denne tida Gregers Ifarnesets kone Kari Johansdatter - kanskje Ingeborg kunne være hennes søster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ante meg at Johan Torgersen kunne være svensk - navnet tydet på at han ikke var fra Hof m omegn :) .

I en senere husförhör (AI:3, s. 28i Dalby ) oppgis det at soldaten Torgier Frantsson Ransfelt var død og at enken Ingeborg Johansdotter flytter til Osen i Norge, så det tyder jo på at hun hadde tilknytning til Osen. Også sønnen Jacob flytter til Norge. Greger Ifarnesets kone Kari Johansdatter har det finske navnet Käiväräinen (iflg Trysil bygdebok nr. 8), som jeg også har funnet ellers i denne familien.

- Men Ingeborg kunne ikke vært i Osen lenge som enke - hun er jo notert som død i Ransby 1762 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Ingeborg Johansdatters kortvarige eller planlagte opphold i Osen som enke tyder på at hun hadde familietilknytning dit. Det finnes også en Ole Johansen Ifarneset, konfirmert i Trysil 1736, som kan være hennes bror.

 

Navnet Torger Fransen er uvanlig i disse traktene. I generalmønsterrullene for Närke og Värmlands regimente opplyses at Torger var født i Värmland, men jeg vet ikke hvor sikker denne opplysningen er. De første husforhørslengdene for Dalby nevner enkelte andre Franssønner/-døtre. Jeg vet ikke om noen av disse er søsken av Torger, men tre av dem var soldater, som Torger. Jeg finner ingen av disse døpt i Dalby, så de var trolig annetsteds fra, skjønt dåpsinnførslene i den eldste kirkeboka ser ut til å være mangelfulle.

 

1. Frans Fransson, var "gåsse" i Høljes i 1737/38, var deretter soldat i Gunneby, Slättne og Ransby, der han bodde da han giftet seg med Marit Eriksdotter fra Tutstad (f. 1712) i 1740. Barn: Anna, f. 1740, Ingeborg, f. 1745. Jeg har notert meg at Marit ifølge husforhørslengden 1751-56 bodde som enke på Transtrand, og av antegning i husforhørslengden ser det ut til at hun flyttet til Ny sokn.

2. Gurika Fransdotter, bodde i Uggenäs i 1738/39, i Ransby i 1740.

3. Tore Fransson, flyttet fra Lillebergsgården til Hole og oppholdt seg deretter i Norge, ifølge husforhørslengden 1740-42. Samme sted har presten notert at han leser ille på dansk, noe som vel tyder på at han var norsk.

4. Olof Fransson, f. 1724, g.m. Marit Mattesdotter f. 1722. Olof var soldat på Hole (Olof Fransson Holfelt). Barn: Kerstin f. ca. 1749 og Jacob f. ca. 1751. Som enkemann giftet Olof seg med Britta Pettersdatter f. 1732. Bodde senere på Tutstad og Lillebergsgården.

5. Marit Fransdotter, f. 1732. Bodde i Hole da hun giftet seg 1761 med Mattes Abrahamsson i Slättne. Barn: Ingärd 1762 og Jacob 1765. Marit bodde som enke hos Olof Fransson (se over).

6. Pål Fransson, f. 1734. G.m. Ragnila Halvardsdotter f. 1722. Pål var soldat, bodde på Hole og på Vingäng.

 

Jeg har registrert følgende barn av Torger og Ingeborg:

1. Annika / Anna, f. 1736 i Avundsåsen. Hadde barna Britta Olsdotter f. 1760 og Jens Persson f. 1763. I husforhørslengden for Dalby 1757-66 nevnes hun blant annet hos soldaten Olof Fransson Holfelt i Hole (se over).

2. Marit, f. 1741 i Ransby, flyttet til Skrockerberget ifølge husforhørslengden 1751-56.

3. Johan (kalles også Jon i husforhørslengdene), f. ca. 1746, er trolig den Johan Torgersen som bodde i Juberget.

4. Jacob, f. 1748 i Ransby, flyttet til Norge ifølge husforshørslengden 1757-66.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.