Gå til innhold
Arkivverket

Olia, et motenavn rundt 1801?


Per Otto Asak
 Del

Recommended Posts

Iflg folketellingen 1801 er det 1063 som heter Olia i Norge. Navnet ujevnt fordelt i Norge. Hovedtungden av navnet finnes i Vingertraktene i Hedemark, men det også en god del med dette navnet langs svenskegrensen sørover til og med Østfold, og så så er det faktisk en større gruppe av

kvinner med dette navnet i Norderhov, Buskerud.

Ut fra dette kan ikke Olia være noe motenavn, slik det hevdes fra visse hold. Navnet ser til å være knytta til visse familiegrupper hvor dette kan være en tradisjon ved oppkalling.

Er det noen i dette forum som har erfaring med dette? Jeg ønsker noen flere meninger om dette emnet om eventuelle motenavn fra førsten av 1800-tallet. Jeg tror ikke Olia er et av dem.

mvh Per otto Asak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skylder å gjøre oppmerksom på at det i 1799 blir født en Olia (Olea) på Nordre Asak i Skedsmo. Hennes mor Anne Nilsdatter var oppfostret på Oppsal i Sørum hos Olia Hansdatter, som iflg. bygdebokforfatter skal komme fra Skiptvedt i Østfold. Det bor også en Olia Iversdatter på nabogarden Ausenødegården. Av de tre som heter Olia i Sørum bor altså alle i samme nabolag.

Siden jeg stammer fra området, er jeg interessert i denne problematikken for mulig å finne opphavet til denne slektskretsen.

mvh per Otto Asak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Olia noko anna enn ei form av Olea? Det var prestane som stod for 1801-teljinga, og det var opp til den enkelte korleis han bokstaverte eit namn.

 

Olea (og venteleg) Olia er kvinneformer av mannsnamnet Ole/Ola/Olav, som fanst i (så godt som) alle familier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Olia noko anna enn ei form av Olea? Det var prestane som stod for 1801-teljinga, og det var opp til den enkelte korleis han bokstaverte eit namn.

 

Jeg oppfatter Olea og Olia som to stavevarianter av samme navn, som jeg i mitt arbeid med slekter i det sørlige Vestfold på 1700-tallet har normert til Olea, som er den hyppigst forekommende stavevarianten i mitt kildemateriale.

 

Den eldste Olea jeg har registrert, var født 1700, men det selvsagt liten grunn til å tro at jeg har funnet den første bæreren av dette navnet i de bygdene jeg har jobbet mest med (Stokke, Andebu, Sandar og Hedrum). For meg framstår likevel navnet som relativt lite brukt tidlig på 1700-tallet, for så å komme mer og mer i bruk framover mot 1800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme erfaring som Kristian fra Grenland/nedre Telemark. Jeg har notert ei Olea i 1721, deretter kommer en serie fra 1764, 1766, 1772, 1780, 1784. Så kommer 15 Olea fra 1795 og fram til 1860 med et tyngdepunkt på tidlig 1800-tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed av bygdebokforfatter for Sørum, Jan Erik Horgen, at Olia kommer fra et gammelt navn Olov, og at stedet Ulverud i Sørum egentlig er Olovrud. Detter skal være det samme navnet som Olia på 1700 tallet.

Men jeg tror ikke helt på dette. Derfor er det bra at det kommer nye innspill fra andre. Ser at Olia er svært vanlig i Glomdalsområdet 1801. PÅ Hedemarken finnes det nesten ingen Olia, men der finner vi en rekke kvinner med navnet Olive.

mvh Per Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også skeptisk til at Olia kommer fra Olov. Tror nok forklaringa i innlegg #3 er mest sannsynlig. Derimot ser jeg i Solør at Olov ei tid får skriftformene Oluf/Oluff før navnet nesten helt og holdent går over til en eller annen skriftform for Olaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.