Gå til innhold
Arkivverket

Tilfanget av nye medlemmer virker bra, men lekkasjen av «gamle» og erfarne brukere er merkbar


Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

Ser at forumene stadig får nye brukere, flere av dem nybegynnere, noe som er hyggelig og bra. På skrivende tidspunkt er antall medlemmer 3236 og antall innlegg er 806401 fordelt på 19 fora. I Brukernes eget forum er 7039 emner startet og det er 65162 svar. Det er flott at DA legger til rette for oss slekts- og historieinteresserte og at det er plass til et eget brukerforum.

 

Likevel er jeg bekymret for hvordan det vil gå med brukerforumet. Tilfanget av nye medlemmer virker bra, men lekkasjen av «gamle» og erfarne brukere er merkbar. Dette har ført til at hovedtyngden av debattene dreier seg om spørsmål fra 1800-tallet. Middelalderdebattene er det langt imellom og debatter som omhandler 16-1700-tallet har også blitt færre. For min egen del savner jeg flere slike emner.

Årsakene er sikkert sammensatte og har blitt diskutert i flere debatter. Det som er interessant er om dette kan endres/rettes på. Hvordan stoppe lekkasjen og hvordan få de "gamle" på banen igjen?

Etter mitt syn trenger vi alle kategorier av slektsforskere/granskere her - det gjør det hele mer interessant og spennende, også for nybegynnerne.

 

Er dette noe dere i DA har registrert og diskutert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også aktiviteten virker god. Det er mere aktivitet noen dager og tregere andre, men det ser ut som det jevnt og trutt kommer inn rundt 50-75 innlegg om dagen, med ett par nye innmeldte medlemmer hver dag. Med tanke på den fantastiske samlingen av kilder som Arkivverket (og Digitalarkivet) administrerer og med tanke på at de jevnt og trutt publiserer nye kilder så tror jeg nok det alltid vil være behov for ett slikt forum. Publisering av nettkilder gjør kanskje slektsforskning som hobby litt mere tilgjengelig for de fleste; og det er jo fint at flere interesserer seg for faget. Jeg deltar selv i noen lokale lag i USA og interessen for norske aner ser ut til og øke med tilgjengeligheten av kilder.

 

Når det er sagt, så var jeg i startfasen av dette forumet selv veldig optimistisk, men nå har jeg også en liten magefølelse av at det er mye av kompetansen som, av forskjellige grunner, uteblir eller ikke er så aktive. Hva det skyldes vet jeg ikke; kanskje emner som middelaldergenealogi er så fjernt for de fleste av oss at en faglig debatt rett og slett er vanskelig og dra i gang. Debattene blir enveiskjørte, der det er en eller to som sitter med oversikt, og blir tvunget til og svare på spørsmål som kanskje allerede er grundig drøftet i faglitteraturen. Jeg er selv veldig interessert i enkelte middelalderdebatter, men er enda på ett nivå der jeg føler at min kompetanse ikke er god nok til og bidra med nytenkning. Men jeg har medlemmer her og takke for det jeg har lært over de siste 10-12 årene.

 

NSF har vel også kommet på banen og sagt at de kanskje ønsker og opprette ett litt mere "faglig" forum. Jeg er selv veldig interessert i NSF's fremtid, så det skal ihvertfall bli spennende og se utviklingen av foreningen i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi i Digitalarkivet har også registrert at en del av debattantene fra det gamle debattforumet ikke har blitt med over, eller har blitt mindre aktive i det nye forumet. Samtidig, som dere påpeker, er trafikken jevnt over god i debattene, men spørsmålene og brukerne har forandret seg litt. Det kan se ut som vi har gått fra å ha et brukerforum for en relativt stabil gruppe brukere til å ha et brukerforum for alle. Jeg tror nye brukere har lavere terskel for å stille spørsmål i brukerforumet nå enn tidligere, debatten framstår ikke så intern lenger. Det syns jeg er positivt. Samtidig så ønsker jeg ikke at vi skal ha en stor lekkasje av erfarne brukere, dere er jo gull verdt for de nye brukerne! Men det vil være naturlig at når trenden i forumet endrer seg, så blir det mindre interessant for noen å delta aktivt og det må vi bare leve med.

 

Sålenge aktiviteten er god og det ikke krever stort merarbeid for oss, så ser vi ikke noe grunn til å legge ned eller foreta noen grep med forumet. Debattforumet er brukerstyrt og det betyr at dere selv sørger for innholdet. Brukerforumet har aldri vært ment å ha en større rolle i Digitalarkivets tjeneste enn å være et forum hvor våre brukere kunne stille spørsmål til hverandre eller diskutere emner. Vi har fått henvendelse om vi ønsket å lage et eget forum for de mer erfarne brukerne eller de som ville holde på med middelalderdebatter, men det ser ikke vi på som vår oppgave. Samtidig som jeg ikke tror det ville løse den problemstilingen Grete tar opp, for da ville jo de erfarne brukerne holde seg i et annet forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det er bra det er lavere terskel for å bruke forumet, men hvis de erfarne uteblir får vi mer kvantitet enn kvalitet. Det kan fort bli mye slektsshopping i stedet for slektsforskning.

 

Slik det er nå forsvinner emnene fort. Søkemotoren fungerer utmerket, men siden jeg har et bredt interessefelt, langt utover egen slekt, blir det utfordrende å følge med. Så jeg er nok også av dem som ønsker meg flere forum, inndelt på tre tidsperioder + et forum for generelle spørsmål. Jeg mener dette ville være et stort pluss og et trekkplaster, og jeg tror alle forumene ville bli godt besøkt – og dermed øke kvaliten på debattene.

 

Jeg har forståelse for at DA ikke har ressurser til å drifte flere forum, selv om jeg synes det er synd. Det blir derfor spennende å se hvordan det hele utvikler seg. Vi får tro kvaliteten tar seg opp og at vi får flere spennende og interessante debatter igjen. I alle fall drømmer jeg om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.