Gå til innhold
Arkivverket

Sogneprest Samuel Sameulsen Stub 1694-1774


Hedevig Holst
 Del

Recommended Posts

Jeg er interessert i forfedrene/mødrene til han.

 

I følge opplysninger oppgitt i et annet emne i arkivverket:

http://forum.arkivve...ub#entry1530789

er han sønn av Maren Jensdatter og Samuel Andersen i Fredrikstad. Han levde mellom 1694 og 1774 og var sogneprest i Risør. Gift i 1735 med Else Tellefsen Dahl. Dette har jeg hentet fra smart match i mitt slektsprogram My Heritage. Sønn Teleph Samuelsen Stub. Født 22. august 1740 i Risør. Død 27. oktober 1809 i Skien. Gift 15. mars 1769 i Risør med Christiane Christiansdatter Juell. Teleph er far til Samuel Telephsen Stub (1771-1813). http://www.arkivverk...%00%CA%23%09%F8

 

Jeg lure veldig på hvorfor han kaller seg Stub. Jeg har andre 'Stubber' i familien og lurer på om de er i slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I boka «Familien Abelsted» av S.H. Finne-Grønn (1933) s. 57 står følgende:

 

«Marthe Abelsted, født i april 1698 paa Holmen i Asker, kom som barn til sin farbror Niels Mortensen (Leuch) paa Sønderled, og døde 1733 i Risør, begravet 18/6.

 

Gift 31/5 1731 i Christiania med Samuel Stub,som var født 26/8 1696 i Fredrikstad og sønn av handelsmand Anders Samuelsen Stub og Maren Jensdtr. Holm. I 1711 kom han i Tønsberg skole og i 1713 i Christiania kahtedralskole, hvorpaa han på grund av krigsforholdene først i 1720 blev dimittert og student i Kjøbenhavn. I 1723 tok han theologisk examen, konditionerte derefter flere steder i fædrelandet , indtil han 1730 blev residerende kapellan til Gjerstad. Herfra blev han i 1745 sogneprest til Risør og Sønderled og døde i dette embede 21/1 1774 i Risør.

 

Ved Skiftet efter Marthe Abelsted 10/9 1734 blev der i behold 400 rdl. til deling mellem presten og deres datter Barbara Marie, som for øvrig døde ugift i 1752. Presten Stub ægtet derefter først Else Tellefsdatter Dahl, med hvem han fikk 11 barn, og siste gang, 1757, Helene Thomasdatter Hiis, som efter hans død blev gift med Johannes Salvesen Kallevig i Arendal.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett hint kan være:

 

Anna Synniva Rasmusdatter Stub, f.1527 Kinn, Sogn og Fjordane, død 19. februar 1572 i Bergen.

Hun var gift med den 2nen sognepræst til Kinn, 1551-1585, Olaf Mogenssøn, f.1525 - d.1585

 

Her finner du mye om de nevnte prester: http://da2.uib.no/cgi-win/webbok.exe

 

Lykke til!

Endret av Kåre Beyer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I boka «Familien Abelsted» av S.H. Finne-Grønn (1933) s. 57 står følgende:

 

«Marthe Abelsted, født i april 1698 paa Holmen i Asker, kom som barn til sin farbror Niels Mortensen (Leuch) paa Sønderled, og døde 1733 i Risør, begravet 18/6.

 

Gift 31/5 1731 i Christiania med Samuel Stub,som var født 26/8 1696 i Fredrikstad og sønn av handelsmand Anders Samuelsen Stub og Maren Jensdtr. Holm. I 1711 kom han i Tønsberg skole og i 1713 i Christiania kahtedralskole, hvorpaa han på grund av krigsforholdene først i 1720 blev dimittert og student i Kjøbenhavn. I 1723 tok han theologisk examen, konditionerte derefter flere steder i fædrelandet , indtil han 1730 blev residerende kapellan til Gjerstad. Herfra blev han i 1745 sogneprest til Risør og Sønderled og døde i dette embede 21/1 1774 i Risør.

 

Ved Skiftet efter Marthe Abelsted 10/9 1734 blev der i behold 400 rdl. til deling mellem presten og deres datter Barbara Marie, som for øvrig døde ugift i 1752. Presten Stub ægtet derefter først Else Tellefsdatter Dahl, med hvem han fikk 11 barn, og siste gang, 1757, Helene Thomasdatter Hiis, som efter hans død blev gift med Johannes Salvesen Kallevig i Arendal.»

 

Tusen takk for svar. Linken til prestene er meget nyttig. Har mange geistlige i slekta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hej,

 

dette er ikke forfædrene til Samuel Stub, som du spørger om.

 

Men jeg vil lige gøre opmærksom at hans datter Martha Stub, som må være født ca. 1738 i Gjerstad

bliver gift 1757 i Risør med Niels Christian Clausen *1724 Christiania (Oslo) †1794 Christiania (på en rejse)

søn af købmand Claus Clausen i Christiania. Gift 1757 i Risør, Aust-Agder fylke, Norge med

Martha Stub *1738c Gjerstad †1811 (Danmark).

 

NC Clausen er sognepræst i Brande sogn, Vejle Amt i det sydlige Jylland 1763 - 1786.

Der findes en del materiale om ham, se:

 

http://www.nørvang-h...htm#praest-1763

 

hvilket er min side om sognet Brande.

 

Venlig Hilsen

Villy M. Sorensen

München

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

Tusen hjertelig takk!.

 

dette er ikke forfædrene til Samuel Stub, som du spørger om.

 

Men jeg vil lige gøre opmærksom at hans datter Martha Stub, som må være født ca. 1738 i Gjerstad

bliver gift 1757 i Risør med Niels Christian Clausen *1724 Christiania (Oslo) †1794 Christiania (på en rejse)

søn af købmand Claus Clausen i Christiania. Gift 1757 i Risør, Aust-Agder fylke, Norge med

Martha Stub *1738c Gjerstad †1811 (Danmark).

 

NC Clausen er sognepræst i Brande sogn, Vejle Amt i det sydlige Jylland 1763 - 1786.

Der findes en del materiale om ham, se:

 

http://www.nørvang-h...htm#praest-1763

 

hvilket er min side om sognet Brande.

 

Venlig Hilsen

Villy M. Sorensen

München

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.