Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til oppslag i Bygdebok for Granvin, Hordaland og gården Nesheim.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg skulle gjerne hatt litt hjelp med et oppslag på gården Nesheim i Granvin.Jeg har to personer i mitt slektstre som kanskje kan vise seg å være samme mann. Sjur Nesheim død etter 1663 hadde en sønn Knut født ca 1645 som ble gift med Kari Olavsdtr. Medaas.

 

Et annet sted i slektstreet har jeg en Olav Sjursson født ca 1626 død 1696 som var gift med Ragna Torbjørnsdtr. Spildo, død 1710. Denne Olav har jeg registrert en far med navn Sjur Olavson som igjen skal være en sønn av Olav Sjurson.

 

 

Det jeg lurer på er om Sjur Nesheim med sønn Knut f. 1645 er identisk med Sjur Olavson Nesheim som hadde sønnen Olav Sjurson 1626-1696.

 

Hva sier bygdeboka om denne Sjur på Nesheim i Granvin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør et siste forsøk på å få hjelp til oppslag i Bygdebok for Granvin og gården Næsheim. Jeg trenger å få avklart om denne Sjur Næsheim er identisk med Sjur Olavson Næsheim. De levde rundt midten av 1600 tallet, og om dette er samme person kan jeg ha dobbel eller trippel anefall i slektstreet mitt. Så jeg skulle gjerne ha visst hva bygdeboken sier om Sjur Næsheim og hans evt. barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg gjør et siste forsøk på å få hjelp til oppslag i Bygdebok for Granvin og gården Næsheim. Jeg trenger å få avklart om denne Sjur Næsheim er identisk med Sjur Olavson Næsheim. De levde rundt midten av 1600 tallet, og om dette er samme person kan jeg ha dobbel eller trippel anefall i slektstreet mitt. Så jeg skulle gjerne ha visst hva bygdeboken sier om Sjur Næsheim og hans evt. barn.

Har ingen svar, men løfter opp denne etterlysninga vedkomande Granvin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Ættarbok for Granvin, utgitt i 1975, var Olav Sjurson Nesheim (1626-1696)gift med Ragna Torbjørnsdotter Spildo, son av Sjur Olavson Nesheim.

Sjur Olavson Nesheim ( kona ikkje nemnd), var brukar på Nesheim åleien 1609-1647, deretter saman med sonen Olav til 1653.

Olav Sjurson Nesheim hadde 11 born med Ragna, iflg ættarboka.

Send meg en epost på hagangst@online.no, så sender eg over kopier av sidene.

Mvh

Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for nytt innspill Hans. Jeg sender deg en e-post.


Har ingen svar, men løfter opp denne etterlysninga vedkomande Granvin.

 

Takk Terje for at du løftet denne opp igjen . Det resulterte i hjelp fra Hans Gangstø vedr. bygdeboka for Granvin og Nesgeim gård.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.