Gå til innhold
Arkivverket

Kva høyrde vi på i oktober 1962?


Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Reidar og andre gamlingar - kva var det "heitaste" du kunne høyre i Ønskekonserten for akkurat 50 år sidan viss du var sånn i konfirmasjons-alderen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det - ikkje så mange der eg kjenner igjen, men så var eg då berre 8 år den gongen - meir i kategorien Nøtteliten, med andre ord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen den 5. oktober er det nøyaktig 50 år siden «Love Me Do», den første singelen til The Beatles ble sluppet. Den hadde «P.S. I Love You» på baksida. Jeg var 9 år - nesten 10 - og likte denne musikken med en gang. Siden har jeg vært Beatles-fan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adios Amigo (Jim Reeves) gikk kanskje en del på den tiden, kanskje Speedy Gonzales (Pat Boone) og en del Elvis Presley, men ellers gikk det vel en del i Jens Book-Jensen, Nora Brockstedt, Stordahl og Engedal, osv., Slavekoret fra Nebukadnesar (Mektig) ble kanskje spilt en del, men vet ikke om det var typisk for 1962? Salhuskvintetetten gikk kanskje også en del? Finn Eriksen`s "Lappland" gikk mye, men det var kanskje senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha sagt det - det var teite tilstander på norsk radio for tenåringer i 1962!!! MEN skulle jeg velge en favoritt fra Ønskekonserten for 50 år siden, må det bli Violetta med Ray Adams (Ragnar Asbjørnsen) - jeg nesten dånte når den ble spilt..... Ellers var det Cliff, Shadows og Elvis. NB: på Wikipedia-oversikten fra 1962, jfr. tidligere innlegg, står I saw her standing there, men den herlig låten kom seinere, altså!!!

 

hilsen Astrid, 1949-modell (som var en ihuga radio Lux-lytter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre populære slager fra 1962 var i flg.Hvem, Hva, Hvor - Hello Mary Lou med Ricky Nelson, Tina og Maria, Wheels med Normann Petty, Green Fields med The Brothers Four, You dont know med Helen Shapiro og Alle så ner som a Ingebjørg med Nora Brockstedt.

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crying in the rain med Everly brothers var visst utrolig populær ifølge de som er eldre enn meg,var sjøl bare ti år i 1962 så akkurat den låten forbinder jeg mest med Aha på 70-tallet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også en -49 modell og ihuga Radio Lux-lytter - så hva Astrid skrev kunne like godt vært skrevet av meg :) Men jeg husker også 'Frøken Johansen og jeg' (sunget av Inger Jacobsen?) det var egentlig en sang til sorg og glede. Nå sitter jeg her og nynner og mimrer, men teksten husker jeg ikke, kun ' Vi var arbeidskamerater frøken Johansen og jeg, og.......? midt i teksten dukker jo denne 'plattenslager' opp. Hvem husker teksten - og hvor kan den eventuelt høres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og likedan hadde jeg samme glede som deg Leif B, jeg fikk også denne singelen i 1962. Men ca mai 1963 fikk jeg den GULE (annen farge enn sort, det var nyvinning det!) singelen ' Twist and Shout' av The Beatles, den ga meg bakoversveis, jeg ga bort begge platene og siden har jeg holdt meg langt unna The Beatles

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FRØKEN JOHANSEN OG JEG

 

Vi var arbeidskamerater, frøken Johansen og jeg,

men livet legger mange feller i en jomfrus vei

En vakker dag kom det til vår kafe en stillig mann

med knebelsbart og gresk profil den rene Don Juan

 

Frøken Johansen serverte sjelden, men når han kom inn

var hun alltid rask på foten, bort til bordet som en vind

Jeg forsøkte alt jeg kunne, men hun eide ikke skam,

så alltid ble det frøken Johansen som fikk servere ham.

 

Gang på gang kom han igjen og svært nysgjerrige vi var,

vi ville jo så gjerne vite hva det var for kar

Og så en dag fortalte han at han satt på kontor,

var sønn av direktøren, og fabrikken den var stor

 

Frøken Johansen og jeg, vi gikk og bar på samme drøm,

drøm om penger, bil og villa, og en ektemann så øm

Men jeg tenkte: Om han frir, så blir det neppe meg han tar,

det er nok sikkert frøken Johansen som største sjansen har

 

Han var veldig veldig stilig, hadde ring med diamant,

og vi tok på oss øreclips og allslags fjas og tant,

og leppestift og neglelakk på fingre og på tær,

ja, til og med til hverdags tok vi på oss søndagsklær

 

Frøken Johansen var vakker, yndig som en rosenknopp,

hennes nese den var rett, men min den pekte mere opp

Hun var slank og nett, mens jeg var det man kaller god og rund

så at det ikke var no’ håp for meg forsto jeg om en stund:

 

Ja, han kom og han gikk og hilste, men han sa jo ingen ting

og plutselig en dag kom frøken Johansen med ring

Da tok jeg av meg øreclips og leppestift og alt,

og hva som siden hendte, det er ganske kort fortalt

 

Frøken Johansen hun angrer seg, og det kan jeg forstå,

for han var en plattenslager, og han er forduftet nå

Jeg står ennå bakom disken, og jeg føler meg så gla’

for hvis han hadde fridd til meg, så hadde også jeg sagt ja

 

Plata kan høres her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg over lista i eit tidlegare innlegg, der var mange kjende melodier. Ingen ser ut til å hugse at Wenche Myhre herja på hitlistene då med "Katta vår". Var på Ønskekonserten sikkert kvar gong.

Og Cliff Richard.

Dei andre som eg hugsa var; Crying in the rain, Kom sol-kom regn, Ramblin Rose. Return to sender. Roses are red. Summer Holiday. Tenk så deilig det skal bli..... og Zwei Kleine Italiener.

Høyrde på "Ønskekonserten" kvar søndag og kunne då teksta på dei mest populære sangane. Og no har barnebarna, mange av dei i pianolekse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUsen takk for mange gode tips!

 

"Sånt er livet" vil vere midt i blinken for mitt behov - nokon som har teksten?

 

Sånt är livet, sånt är livet.

Så mycket falskhet bor det här.

Den man förlorar vinner en annan. Så håll i vännen som du har kär.

 

-Vers#1-

Han kom om våren, som en vårvind. Min kärlek fick han och allt han tog.

Men så kom hösten och all den kärlek han svor var evig, bara dog.

 

-Refr-

Sånt är livet, sånt är livet.

Så mycket falskhet bor det här.

Den man förlorar vinner en annan. Så håll i vännen som du har kär.

 

-Vers#2-

Han fick en annan. Jag har sett dom. Han verkar lycklig och hon är ung.

Det jag har lärt mig, det är just detta: När hjärtat svider så sjung, ja, sjung!

 

-Refr-

Sånt är livet, sånt är livet.

Så mycket falskhet bor det här.

Den man förlorar vinner en annan. Så håll i vännen som du har kär.

 

-Vers#3-

Och blir det fattigt utan kärlek. Jag fick en annan som har mig kär.

Hans gamla flamma har fått kojen. Och undrar säkert vem jag är.

 

-Refr-

Sånt är livet, sånt är livet.

Så mycket falskhet bor det här.

Den man förlorar vinner en annan. Så håll i vännen som du har kär.

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit tilleggs-spørsmål: Dersom vi går endå 10 år tilbake og snakkar om 1952 - er det nokon som veit kva som var "landeplager" i Ønskekonserten då?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter henvender seg til Forumets "gamlinger". Selv regner jeg meg ikke som henhørende til den gruppen - i 1962 lyttet jeg vel snarere til mor sin song ved vogga enn til Ønskekonserten (- selv om Mors repertoar sikkert gjenspeilet det som snurret på Ønskekonsertens platetallerken dengang).

 

I 1963-utgaven av Hvem Hva Hvor hevdes det at Rocke-feberen begynte å gi seg i løpet av sommeren 1961 (- hører dere det, alle rockeband anno 2012..!?), men samtidig fortelles det, tilsynelatende helt uten ironi, at det kom en ny rytmesykdom inn i bildet, nemlig twisten.

 

Man kan også lese at På radioskalaen kan man finne musikk til alle døgnets timer. Noen kringkastingsstasjoner har sine faste musikkprogrammer som går igjen dag efter dag, uke efter uke.

 

I 1962 disponerte Lydradioen i NRK bl.a. 82 båndopptagere, 72 platespillere og 5 grammofonopptagere. Fjernsynet hadde allerede gjort sitt inntog - barn i syv-åtteårsalderen tilbragte gjennomsnittlig to timer foran skjermen hver dag, og dette økte opp mot tre-fire timer daglig frem till elleveårsalderen, kan vi lese. Deretter gikk de begavede barn over til bøker og tidsskrifter, mens de litt mindre begavedes interesse for TV heller viste en økende tendens, ble det hevdet - fremdeles uten ironi. Men for tenåringene har radioen - med pop-musikken - større tiltrekningskraft.

 

Akk, så følte jeg meg plutselig som en gamling likevel. Jeg tror jeg tar meg enda et stykke rullekake som trøst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sidan vi no er komne over på side 2 gjentek eg spørsmålet nederst på side 1 - kva var gjengangarane i 1952 - 10 år før altså? Mykje herleg mimring her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit tilleggs-spørsmål: Dersom vi går endå 10 år tilbake og snakkar om 1952 - er det nokon som veit kva som var "landeplager" i Ønskekonserten då?

 

Se denne artikkelen på NRKs hjemmesider.

Her kan vi bl.a. lese:

 

Nordlandsnetter ble sunget av Jens Book Jenssen, Kurt Foss og Reidar Bøe i 1952. Slageren var en gjenganger i ønskekonserten og fikk nærmest nasjonal-salmestatus for alle dem som hadde kommet fra NordNorge til Oslo etter krigen. Mange enslige kvinner hadde jobb som hushjelp i Oslo. Telefon var ikke vanlig – verken i nord eller sør, og mandagskvelden var fredet ved radioapparatet når ønskekonserten gikk. Da ble hilsner formidlet – og enkelte slagere spilt, uke etter uke.

 

Og videre:

Mot slutten av året 1952 – snek det seg en blond, amerikansk dame med struttepupper inn på Ønskekonserten. Det var Doris Day med ”Sugarbush”. Vi forsto da – at en ny tid var i emning. USA, brystholderen og tyggegummi. Det var fremtidsdrømmen for en liten jente i 1952.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.