Gå til innhold
Arkivverket

Anders Pedersen f ca 1738(??) i Rødøy og senere Meløy på Helgeland


Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Holder på med slektforskning i Rødøy på Helgeland for venninne, og har kommet til Anders Pedersen som var far til Synnøve Helene Andersdatter døpt i Rødøy kirke Dom.10.p.trinit.1776. Det jeg vet om Anders er: Han ble trolovet med Karen Larsdatter i Rødøy Dom.2.p.trinit. 1776, og de ble gift i Rødøy Dom.3.p.trinit.1776. Jeg har disse barna på dem:

1)Synnøve Helene Andersdatter døpt i Rødøy Dom.10.p.trinit.1776, og gift sent i 1806 med Johannes Olsen. Skal videre på

deres yngste datter Bergithe eller Berit født i 1820, som var gift med Karl Olsen Oldervik født 1816.

2)Peder Christian Andersen døpt i Rødøy Dom. 8p.trinit.1778, og død senere samme år

3)Anne Chirstine Andersdatter døpt rett før alminnelig bededag 1780

4)Bergithe Elisabet Andersdatter døpt i Rødøy Dom. 14.p.trinit.1782.

 

Anders med familie holdt til i Bøe i Rødøy, og flyttet etterhvert til Juviken under Spildra i Meløy hvor det var skifte

på Karen Larsdatter i 1794. Hun var født ca 1746, og 48 år da hun døde. Jeg har ikke lyktes i å finne ut om Anders giftet seg pånytt igjen, og finne ut sikkert om han er å finne ved folketellingen 1801(flere med det navnet hvor alle ser ut til å kunne utelukkes bortsett fra en som var tjenestedreng og enkemann etter 2.ekteskap. Problemet er at han ikke var enkemann ved giftermålet i 1776, og ikke er å finne som gift igjen i Meløy iallefall de første årene etter 1794.

 

Jeg har funnet en mulig kandidat, og det var skifte etter Synnøve Andersdatter i Indre Ringen i 1763(vanlig å kalle opp eldste datter etter sin mor):

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24882/79/?size=full&mode=0

 

Hvis dette skulle være den riktige Anders, så har jeg funnet at Synnøve Andersdatter var introdusert som kone til Peder Nilsen Ringen ved datter Kirstens dåp i 1740. Jeg vet jo ikke sikkert når Anders ble født heller, og det er flere Anders Pedersen som kan være far til Synnøve Helene født 1776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er trolovelsen i 1776(ca midt på høyre side):

 

Nordland fylke, Rødøy i Rødøy, Ministerialbok nr. 841A02 /1 (1758-1776), Kronologisk liste 1776, side 66.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2597&idx_id=2597&uid=ny&idx_side=-85

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050426020232.jpg

 

Hvis det skulle være Anders Pedersen Ringen som er den riktige Anders her, så har jeg at faren Peder Nilsen var født ca 1704 med mor Kirsten

Nilsdatter som nevnes i skifte etter halvbroren Hans og halvsøsteren Mali. Kirsten sin halvsøster Berit var min formor.

 

Her er den Anders Pedersen jeg mener kan være den riktige i 1801:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f18011836&gardpostnr=106&personpostnr=1486&merk=1486#ovre

De andre som passer aldersmessig er enten ugift, fått andre barn enn dem min Anders har med Karen Larsdatter i perioden de var gift, elleer

er gift i 1.ekteskap

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teorien om Anders Pedersen Ringen som far styrkes vel ved at en av fadderne her ved Synnøve Helenes dåp var Peder Nilsen Ring

 

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f18011836&gardpostnr=106&personpostnr=1486&merk=1486#ovre

 

Er jo et spørsmål om jeg nå skal satse på denne Anders som far til Synnøve Helene, men jeg er åpen for innspill angående andre

farskandidater. For eksempel ble Peder Hansen Strands barn Anders døpt i Rødøy Dom 10.p.trinit.1742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Flytter opp denne igjen, i håp om at det har dukket opp noen nye som vet noe. Jeg tror jo at jeg har funnet riktig Anders, med Peder Nilsen Ringen og Synnøve Anders som foreldre. Hun var 58 år da hun

døde i 1762? Hvem var hennes foreldre. Når det gjelder Peder Nilsen Ringen så har jeg noe der, siden jeg kommer inn på min egen slekt der(moren var Kirsten Nilsdatter men vet ikke hvem faren var ut

fra skiftet etter Kirstens barnløse halvsøster Mali Nilsdatter i 1752. Men altså Synnøve Andersdatter født ca 1704 vet jeg ikke foreldre til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.