Gå til innhold
Arkivverket

Sjømenn fra Rogaland i arkivet i Bergen?


Åsbjørg Susort
 Del

Recommended Posts

Hvis jeg forstår info fra denne siden http://www.arkivverket.no/arkivverket/Arkivverket/Bergen/Kilder-og-arkiv/Kilder-om-sjoefolk riktig, så er mye av arkivmaterialet for Rogaland ved arkivet i Bergen.

 

Har fra SA Stavanger fått papirkopi av ”Søfarts Hoved-Rulle” fra ”Stavanger sjømannskontor, nr. 1.2., 1860-1863” der Sjur Olsen Susort er reg. med ”Hoved-Rulle Patent-no 1196”. ”Patentets dato” er 2. sept 1861 og han er ”1-bef.”

 

Skipsnavn/år påmønstret/reiste fra/destinasjon.

HAABET/1861/STAVANGER/GOTHENBORG.

ENGVALD/1861/STAVANGER/GOTHENBORG.

ROGALAND/1862/STAVANGER/KØNIGSBERG.

HAABET/1862/STAVANGER/SVERIGE.

CALYPSO/1863/STAVANGER/GOTHENBORG.

CALYPSO/1863/STAVANGER/GOTHENBORG

MAAGEN/1863/SKUDESNES/CARLSKRONA.

 

For de 6 første turene fra / til Stavanger er det reg. ”Mønstrings-Journal No.”

Hvor finnes disse mønstringsjournalene?

(Jeg er spesielt interessert i 4. turen Stavanger - Sverige med Haabet, journalnr 435)

 

Siste tur går fra / til Skudesnes og er reg. med ”Meldingsliste”.

Hvor finnes ev. denne meldingslisten?

 

Under ”Anmærkninger” står det ”Død paa Fiskeværene 22. jan 1864”.

Jeg har sett etter i det jeg kan finne på DA av skannede kirkebøker for Kvitsøy / Torvestad / Røvær / Føynå men vet jo igrunnen ikke hvilke ”fiskevær” det er snakk om.

Kan der finnes mer informasjon om denne hendelse?

 

Ved sønnens fødsel er han reg. som Sivert Olsen.

Sønnen Reinert Severin Sjursen / Sivertsen født i Stavanger St. Petri, bor i 1875 hos sine besteforeldre på Susort som lægdslem, og blir konf. i 1878 i Tysvær. Dette er siste spor.

Er det mulig å finne ut om han også kan være å finne i f.eks. sjømannsruller for Haugesund?

 

Takk for alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mønstringsjournalene er oversikter over av- og påmønstringer, med en linje for hver gang det ble mønstret på eller av skipet. Det står hvem som var skipper, hvor mange som ble mønstret, og hvor mye som ble betalt for denne.

 

Det som ville vært mer verdifullt var mannskapslistene, enten den fulle oversikten, eller listene over av- og påmønstrede, med nummer hentet fra mønstringsjournalen. Ved Statsarkivet i Bergen har vi slike mannskapslister for Stavanger til og med 1846. Men disse hjelper da dessverre ikke i forbindelse med spørsmålene som er stilt i dette temaet.

 

Jeg ville ha trodd man i de fleste tilfeller villetatt liket hjem for begravelse, selv om han døde på fiskeværene i 1864. Dødsfallet er rimeligvis ført i kirkeboken der begravelsen fant sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg har tidligere også sjekket kirkebøkene for Tysvær (der foreldrene bodde) og St. Petri, Stavanger der sønnens dåp og konens begravelse er ført i 1863 + det eg kan finne av kirkebøker for Karmøy, Rennesøy og Finnøy.

Håpte kanskje "meldingslisten" fra siste tur ut ga nytt alternativt bosted.

 

Finner heller ikke sønnen Reinert Severin i tellingen 1865.

(Han lever jo siden det må være han som er hos besteforeldrene ved 1875-tellingen og blir konfirmert i 1878.).

Her må jeg vel over til arkiver for fattigvesenet som etter hva jeg forstår kanskje kan finnes i byarkivet.

 

Hvis meldingslister, mannskapslister og sjømannsruller for 1860 og 70-tallet fortsatt eksisterer så må de altså være ved SA i Stavanger både for Stavanger og Haugesund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.