Gå til innhold
Arkivverket

Karoline Elisabeth Pedersdatter fra Asker eller Oslo


Toril Basberg
 Del

Recommended Posts

Til Rosalind.

 

Prøv å send en PM (privat melding)  til  Toril Basberg.

Det ser ikke ut til at hun har vært pålogget siden 27 april.

Takk, det skal eg prøve :-)

 

Helsing,

Rosalind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

name: Maren Martina Pedersdatter gender: Female baptism/christening date: 08 Jun 1800 baptism/christening place: Vestre Aker, Oslo, Oslo, Norway birth date: birth place: death date: name note: race: father's name: Peder Pedersen Spange father's birthplace: father's age: mother's name: Friderica Bierne

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/N71K-Y4M

 

Hei igjen :-)

 

Om dette er "min" Peder Pedersen Spange, f. 1758, så må han ha fått dette barnet mellom då kona Holmfryder Bjørnsdatter døde i 1800 (gravlagt 26.7.1800) og då han gifta seg med neste kone, Olia Pedersdatter, 23.10.1801. Det står ikkje at barnet Maren Martina er uekte. I folketeljinga i 1801 står Peder Pedersen Spange oppført som enkemann med dottera Caroline Elisabeth. Ikkje godt å si korleis han skal ha klart dette :-)

Alle dei andre barna til Petter med Holmfryder må òg ha dødd tidlegare, altså innan 1801, folketellinga. Elles ville dei jo budd med faren då. Fæl tid dette. Kan hende var det mykje sottar og liknande i Oslo nett då.

 

Er vi i slekt forresten? :-)

 

Helsing,

Rosalind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :-)

 

Om dette er "min" Peder Pedersen Spange, f. 1758, så må han ha fått dette barnet mellom då kona Holmfryder Bjørnsdatter døde i 1800 (gravlagt 26.7.1800) og då han gifta seg med neste kone, Olia Pedersdatter, 23.10.1801. Det står ikkje at barnet Maren Martina er uekte. I folketeljinga i 1801 står Peder Pedersen Spange oppført som enkemann med dottera Caroline Elisabeth. Ikkje godt å si korleis han skal ha klart dette :-)

Alle dei andre barna til Petter med Holmfryder må òg ha dødd tidlegare, altså innan 1801, folketellinga. Elles ville dei jo budd med faren då. Fæl tid dette. Kan hende var det mykje sottar og liknande i Oslo nett då.

 

Er vi i slekt forresten? :-)

 

Helsing,

Rosalind

 

 

 Ved dåpen til Peder Pedersen Spangen sin datter Maren Martina sin dåp står  mora som  Friderica Biernes... (greier ikke å tyder resten)

 

Akershus, Oslo fylke, Aker i Aker, Ministerialbok nr. 10 (1786-1809), Fødte og døpte 1800, Side 148
Permanent bilde-ID: kb20061107010284
Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 Ved dåpen til Peder Pedersen Spangen sin datter Maren Martina sin dåp står  ei Friderica Biernes... 

 

Akershus, Oslo fylke, Aker i Aker, Ministerialbok nr. 10 (1786-1809), Fødte og døpte 1800, Side 148
Permanent bilde-ID: kb20061107010284

 

Hei :-)

 

Eg såg det, men kva det skal bety er eg ikkje sikker på. Eg har leita etter både Friderica Biernes og dottera på folketeljinga for 1801, men finn dei ikkje. Uansett korleis eg stavar namna. Eg finn dei heller ingen andre stader. Snodige greier. 

Og det kan ikkje vere faren, Peder Pedersen Spange f. 1708, for han døde så vidt eg veit i 1798. Kan det vere ein av brødrene til Peder Pedersen Spange? Som heitte det same, eller ein onkel? Dette må eg sjekke :-)

 

Helsing, Rosalind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren Maren Martine kan være død før  tellingen 1801 ble holdt.

Friderica kan være feilføring for HolmFRIDER.

Friderica Biernes. er vel kanskje det samme som HolmFRIDER Biernesdatter/Biørnesdatter/Bjørnesdatter?

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren Maren Martine kan være død før  tellingen 1801 ble holdt.

Friderica kan være feilføring for HolmFRIDER.

Friderica Biernes. er vel kanskje det samme som HolmFRIDER Biernesdatter/Biørnesdatter/Bjørnesdatter?

Hei.

 

Det har du rett i, eg skal sjekke opp dette :-)

Takk :-)

 

Helsing,

Rosalind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter Bernt ble visstnok begr. 25/5 1795.

 

Petter Spanges 2. vielse 21/9 - viet 23/10 1801 pike Olia Pedersdt. http://www.arkivverk...y&idx_side=-264

 

Petter Spanges 3. vielse 25/6 - viet 25/7 1807 http://www.arkivverk...y&idx_side=-378

Hei.

 

Eg leitar etter når ungane til Holmfrider og Peder Pedersen f. 1758 døde.

 

Borna er (så langt eg veit):

  1. Ole Peter: født 10.6.1792? og døypt i Oslo Domkyrkje 19.6.17921.

  2. Olia Elisabeth: født ...og døypt 16.7.17932.

  3. Petter Bernt: født... og døypt 17.3.17953. Død ... og gravlagt 25.5.1795?

  4. Caroline Elisabeth: født .. og døypt 14.10.17974.

  5. Maren Martina: født ... og døypt 9.6.1800? (Ho er uviss)

 

1SAO, Oslo Domkirke Kirkebøker, Vår frelsers menighet, F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. 5, 1787-1806, s. 264-265

2SAO, Garnisonsmenigheten Kirkebøker, Akershus slottsmenighet, F/Fa/L0003, Ministerialbok nr. 3, 1777-1809, s. 78

3SAO, Garnisonsmenigheten Kirkebøker, Akershus slottsmenighet, F/Fa/L0003, Ministerialbok nr. 3, 1777-1809, s. 89

4SAO, Aker Prestekontor kirkebøker, G/L0001, klokkerbok nr. 1, 1796-1826, s. 24-25

 

 

Eg har leita igjennom alle stadene eg kan tenke på no for å stadfeste datoen du skriv på Petter Bernt, men eg finn det ikkje. Hugsar du kor du fann det? :-) Har du eventuelt andre datoar eg manglar? :-)

 

Tillegg: 

Fant Petter Bernt sin død: 

permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061107020461.jpg

 

 

Helsing,

Rosalind

Endret av Rosalind spangelid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bedre at vi fortsetter i ditt eget tema,Rosalind?

 

Dåpsdatoen til Peter Bernt ligger i innlegg 2 i temaet ditt.Har lagt inn dødsfallet hans i temaet ditt  også.

 

TIPS til Rosalind:

Det kan også være lurt å endre tematittelen din til noe som er litt mere dekkende angående den du etterspør.

 

----

 

Endring av overskrift (og annen redigering av selve innlegget), må gjøres innen 24 timer.

Etter at emnet er låst, kan ønsket om endring sendes moderator på e-post til digitalarkivet@arkivverket .no

Trykk på rediger-knappen i ditt første innlegg. Nå kan du endre overskriften, som du finner i feltet over selve teksten, under der det stårEmnetittel.
Når du er ferdig trykker du på Lagre modifisert innlegg.

https://forum.arkivv...digitalarkivet/

 

----

 

Innfluttar frå Island?

Startet av Rosalind spangelidMay 28 2016 13:08

https://forum.arkivverket.no/topic/202822-innfluttar-fr%C3%A5-island/?p=1711550

 

 

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jmfr. yrkesnemninga provisor som kan ha fleire tydingar: Provisor - verva handverkar. Peder Spange kalla provisor ved dåpen til de to første barna. Iflg. lokalhistoriewiki.no: "En håndverkssvenn som verva seg som reservemannskap i artilleriet i garnisonsbyer ble kalt provisor." Også kalla provis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.