Gå til innhold
Arkivverket

Når ble bildet tatt?


APNilsen
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Er det noen som kan hjelpe meg til å gjette når det vedlagte bildet ble tatt? Vil ikke si for mye om det fordi jeg vil ikke virke på svarene. Men hvis det hjelper så kan jeg si at bildet sannsynligvis ble tatt på gården Ousdal i Sirdal (i Vest-Agder). Jeg vet ikke nok om norges motehistorie osv.

 

Tusen takk!

 

Mvh

Adam i San Francisco

post-1069-0-93434800-1349463656_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det var interessant å høre svarene deres. Artig å finne noen som er så kjent med Sirdal, Sigbjørn (stammer egentlig fra Sigbjørn Stålesen ytre Sandsmark, f. ~1633!).

 

Det står ingenting på baksiden av bildet dessverre. Min gjetning er at det er familien til Per Gundersen Ousdal og hans andre kone Jorid. (Bildet tilhører en slektning som stammer fra dem; jeg stammer fra ham og hans første kone.) Jeg hadde trodd at Per Gundersen er mannen på høyre side; han døde i 1910, og det høres ut som det en mulighet at bildet ble tatt før da. Er nesten helt sikker på at mannen på venstre side er Atlak (f. 1887, sønn til PGO), og jeg tror at ved siden av ham sitter én av hans søstre.

 

Jeg vedlegger to andre bilder: ett viser Atlak med hans kone (han ligner mannen på første bilder, venstre siden, ikke sant) og det andre er av Per Person (f. 1883, også sønn til PGO; kan ligne mannen som står på høyre?).

 

Det finnes andre bilder av Ousdal-folk sammen med dette, men de har jeg også hatt vanskelig for å identifisere. Siden du bor i det området, Sigbjørn, kjenner du kanskje noen fra denne slekten eller noen historiker som kunne kjenne igjen de gamle fra Sirdal?

post-1069-0-52368800-1349498731_thumb.jpg

post-1069-0-80419000-1349498846_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.