Gå til innhold
Arkivverket

Tollbetjent Lars Jespersen Smith (Schmidt) i Larvik (f.ca.1729) og slekten hans


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Jeg finner familien ved folketellingen i Larvik i 1801:

Lars Jespersen Schmidt (mens skrivemåten i andre kilder er Smith), 72 år gammel, gift 2 ganger, tollbetjent.

Hustru: Catharina Duk (neppe het hun vel Duk, så det er vel en feilskrift), 61 år.

Sønn: Albrecht Larsen, 27 år, ugift.

 

Jeg kjenner også en datter: Christiane Louise Smith, f. i Larvik 28 sept. 1778. Gift med Eidsvollmannen, sorenskriver Lars Johannes Irgens (1775+1830).

 

Forøvrig skulle jeg gjerne ha gravd meg litt bakover når det gjelder foreldre, besteforeldre til tollbetjenten og hans Duk-kone. Videre hvem var den første konen?

 

Jeg finner ikke helt ut av hvilke kirkebøker for Larvik som er tilgjengelige for det aktuelle tidsrom. Kirkebøkene for Larvik distrikt under ett finnes i Digitalarkivet først fra 1814. Videre finnes Larvik/Langestrand fra 1779 og Larvik/Larvik fra 1696 (men i praksis først fra 1741). Imidlertid kan jeg ikke se at det eksisterer kirkebøker for Larvik/Larvik for tidsrommet 1746-85. Hvor har disse tatt veien - ødelagt ved brann mon tro eller er Larvik for dette tidsrom å finne under annet kirkesogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

 

Christiane Smith, som var gift med Lars Johannes Irgens, var datter af amtsforvalter Hans Paludan Smith og Frederica Perbøl i Larvik.

 

Det er, på trods af mangelen på kirkebøger i Larvik, bekræftet af mange kilder.

 

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at jeg må ha bommet stygt! Det er foreldrene til den Christiane Louise Smith som opplyses å være født i Larvik 28 sept. 1778, jeg er på jakt etter. Jeg fant hennes navn i slektsboken om Irgens familien. Der tror jeg ikke det sto nevnt navnene på foreldrene, men ut fra opplysningen om at hun var barnefødt i Larvik, gikk jeg inn på folketellingen i Larvik 1801 og fant da kun et ektepar Smith som kunne passe som foreldre. Dette var tydeligvis bom. Rette far og mor forstår jeg nå er amtsforvalter Hans Paludan Smith og Frederica Perbøl (med Larvik som bostedsadresse). Siden disse ikke er å finne ved folketellingen i 1801, antar jeg de må være døde før den tid.

I skifteregister for Larvik 1672-1812 finner jeg svigerfar Christopher Perbøls skifte omtalt (påbegynt i 1771, avsluttet 1773). Christopher hadde sittet i uskiftet bo etter kona ifølge kongelig bevilgning av 3.12.1756. Som arving oppgis bl.a. datteren Fridericha, gift med Hans Paludan Smith.

 

Konklusjon: Nå blir det amtsforvalteren Hans Paludan Smith og kona Fridericha Perbøl jeg må søke etter.

 

Jeg ser nå at jeg må ha bommet stygt! Det er foreldrene til den Christiane Louise Smith som opplyses å være født i Larvik 28 sept. 1778, jeg er på jakt etter. Jeg fant hennes navn i slektsboken om Irgens familien. Der tror jeg ikke det sto nevnt navnene på foreldrene, men ut fra opplysningen om at hun var barnefødt i Larvik, gikk jeg inn på folketellingen i Larvik 1801 og fant da kun et ektepar Smith som kunne passe som foreldre. Dette var tydeligvis bom. Rette far og mor forstår jeg nå er amtsforvalter Hans Paludan Smith og Frederica Perbøl (med Larvik som bostedsadresse). Siden disse ikke er å finne ved folketellingen i 1801, antar jeg de må være døde før den tid.

I skifteregister for Larvik 1672-1812 finner jeg svigerfar Christopher Perbøls skifte omtalt (påbegynt i 1771, avsluttet 1773). Christopher hadde sittet i uskiftet bo etter kona ifølge kongelig bevilgning av 3.12.1756. Som arving oppgis bl.a. datteren Fridericha, gift med Hans Paludan Smith.

 

Konklusjon: Nå blir det amtsforvalteren Hans Paludan Smith og kona Fridericha Perbøl jeg må søke etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hans Paludan Smith ble døpt i Vordingborg 24 oktober 1731, død i Larvik etter 1781. Han var sønn av konsumpsjonsforvalter i Vordingborg Niels Henrich Jacobsen Smith (ca 1683-1759) og Ingeborg Hansdtr. Paludan (1699-e1733). HPS ble student 1752, var hører ved Vordingborg skole, og ble amtsforvalter i Larvik 1765. Han ble gift i Larvik 22 november 1765 m. Fredrikke Christophersdtr. Perbøl, født i Larvik 16 juli 1739, død på Christianslyst i Sogn 16 desember 1819 som enke hos svigersønnen, kancelliråd Irgens. Hun var datter av tobakkspinner i Larvik Christopher Perbøl, født ca 1700-1705, skifte i Larvik 3 mars 1771. Han bestyrte i mange år Abraham Bøckmans tobakkspinneri og kaldtes mester i tobakkspinnerkunsten, og var gift ca. 1734 med Anna Mariana Rapp. Foruten Fredrikke hadde Christopher Perbøl også datteren Maren Dorothea og sønnen Nils. Maren Dorothea ble født i Larvik? 1735-37, skifte i Larvik 25 november 1773, gift ca 1753 m. konsumpsjonsforpakter Peder Larsen Blom, født i Larvik ca 1723, død i Larvik 1770, evt. gravl. Larvik 22 juni 1785, 61 år. Niels Christophersen Perbøl ble født i Larvik 24 oktober 1742, døpt 30 oktober, død i København 26 november 1824, 82 år. Han var overauditør og admiralitetskommissær 1777, etatsråd april 1784, konferensråd 1815, og ble gift i Holmens k., København 23 april 1779 m. Christiane Schultz, født i København 19 desember 1759, død i København 13 oktober 1811.

Se også tema nr. 7544 i Brukarforumet.

 

Hilsen Frederick Gram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.